این دمنوش سلامتی تان را تضمین می کند+طرز تهیه

sahar.d
دمنوش ها تهیه شده از گیاهان طبیعی مفید برای سلامت هستند و استفاده روزانه از آن ها سبب افزایش سلامت و دوری بسیاری از امراض می شود. در این مطلب دمنوش سلامت را به شما معرفی می کنیم.

سالیان طولانی است که دمنوش های گیاهی به عنوان بهترین درمان های طبیعی شناخته می شوند. این دمنوش ها علاوه بر طعم منحصر به فردشان، خواص بی نظیری برای سلامت ما دارند. دمنوش های گیاهی جایگزین بسیار مناسبی برای نوشیدنی های شیمیایی هستند که سرشار از شکر و مواد نگهدارنده اند. در این مطلب دمنوش هایی که سلامتی را برایتان به ارمغان می آورند را معرفی می کنیم.

نکته مهم: در استفاده از دمنوش های گیاهی باید مانند هر ماده غذایی دیگر، تعادل رار رعایت کنید. استفاده بیش از حد ممکن است تاثیر سو بگذارد. مصرف روزانه یک فنجان دمنوش برای سلامتی کافی است.

دمنوش بابونه

دمنوش یا چای بابونه به سبب خواص آرامش‌بخش خود شناخته شده است و به درمان بی خوابی و داشتن خواب راحت کمک می‌کند. در دو پژوهش، تأثیرات دمنوش بابونه بر اختلالات خواب، بررسی شده‌اند. در یکی از این پژوهش‌ها ۸۰ زن که به‌تازگی وضع‌حمل کرده بودند، برای دو هفته دمنوش بابونه نوشیدند. پس از دو هفته، کیفیت خواب تمامی آنها بهبود یافت و علائم افسردگی کمتری از خود بروز می‌دادند. (اکثر مادران مدتی بعد از وضع‌حمل، دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند.)

در یکی دیگر از این پژوهش‌ها، ۳۴ بیمار که بی‌خوابی داشتند، دوبار در روز عصاره‌ی بابونه را دریافت کردند. بهبودهای شاخصی در از خواب‌برخاستن‌های شبانه، زمان به‌خواب‌رفتن و عملکرد روزانه‌ی آنها در زمان بیداری مشاهده شد.

بابونه فقط به‌عنوان دمنوشی خواب‌آور کاربرد ندارد. این ماده خواص آنتی‌باکتریال و ضد التهاب دارد و می‌تواند از کبد محافظت کند. شواهد اولیه‌ی پژوهش‌هایی که روی موش‌ها انجام شده است، نشان می‌دهد بابونه ممکن است در درمان اسهال و درمان زخم معده مفید باشد. پژوهش دیگری به این نتیجه رسیده است که بابونه در بهبود علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) مؤثر است. پژوهش دیگری نشان داد که بابونه باعثبهبود سطح چربی خون، سطح گلوکز خون و انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.

طرز تهیه دمنوش بابونه

بابونه خشک شده را در یک فنجان بریزید. روی آن آب جوشیده بریزید.اجازه دهید ۳ دقیقه بماند تا دم بکشد. می توانید روی آنرا بپوشانید تا زودتر و بهتر دم شود یا اگر از لیوان های مخصوص دمنوش استفاده می کنید درب آن را بگذارید. همچنین می توانید بابونه به تعداد بیشتری در قوری بریزید و پس از آماده شدن در فنجان بریزید.

سپس به کمک چای صاف کن آنرا در فنجان بریزید. بنابه ذائقه تان می توانید مقداری عسل یا آب لیموی تازه داخل آن بریزید. و بعد این دمنوش خوش عطر و پرخاصیت را نوش جان کنید.

دمنوش نعنا

دمنوش نعناع یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌ ها در سراسر جهان است. این دمنوش بیشتر به سبب اثرش بر سلامت دستگاه گوارش محبوبیت دارد، اما خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدسرطانی، ضدباکتریایی و ضدویروسی هم دارد.

بیشتر این اثرات در انسان‌ها مطالعه نشده است، بنابراین فواید آن برای سلامتی اثبات نشده است. بااین‌حال، چندین بررسی اثرات مفید نعناع بر سلامتی دستگاه گوارش را تأیید کرد‌ه‌اند.

چندین بررسی نشان دادند که روغن نعناع، در ترکیب با دیگر گیاهان، می‌تواند در درمان حالت تهوع، سوءهاضمه و دردهای شکمی مؤثر باشد. شواهدی هم وجود دارند که نشان داده‌اند روغن نعناع می‌تواند اسپاسم‌های روده، مری و کولون را رفع کند و در درمان علائم سندرم روده تحریک پذیر مؤثر باشد. بنابراین وقتی ناراحتی‌های گوارشی، اسپاسم های عضلانی، حالت تهوع یا سوءهاضمه را تجربه می‌کنید، دمنوش نعناع درمانی طبیعی و عالی برای شما محسوب می‌شود.

طرز تهیه دمنوش نعنا

کیسه‌های چای و برگ‌های نعنا را در یک ظرف بزرگ قرار دهید. آب جوش را روی آن ریخته، بگذارید حدود هشت دقیقه بماند. برگ‌های نعنا و کیسه‌های چای را خارج کنید (آن‌ها را قبل از خارج کردن بفشارید)، حال شکر را اضافه کرده و آنقدر هم بزنید تا شکر حل شود. آب پرتقال و آب لیمو را افزوده و آب سرد را روی آن بریزید و هم بزنید تا کاملاً مخلوط شود. حال چای را با یخ، سرو کنید. در صورت تمایل آن را با حلقه‌های پرتقال و لیمو تزئین کنید.

دمنوش زنجبیل و لیمو

دمنوش زنجبیل تند، طعم‌دار و حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی و ضدبیماری است. دمنوش زنجبیل به مبارزه با التهاب کمک می‌کند (زنجبیل یکی از خوراکی های ضد التهاب است) و در تقویت سیستم ایمنی بدن تأثیرگذار است، اما بیشتر به سبب تأثیرش بر کاهش حالت تهوع شناخته شده است. مطالعات نشان داده‌اند که زنجبیل بر کاهش حالت تهوع، به‌خصوص در دوران اولیه‌ی بارداری مؤثر است (حالت تهوع صبحگاهی یکی از علائم بارداری است و در هفته‌های ابتدایی بارداری مشاهده می‌شود)، اما می‌تواند حالت تهوعِ ناشی از درمان سرطان و حرکت وسایل نقلیه را هم کاهش بدهد.

شواهد نشان داده‌اند که زنجبیل می‌تواند از زخم معده پیشگیری کند و سوءهاضمه یا یبوست را بهبود بدهد. زنجبیل «دیسمِنوره» یا دردهای دوره‌ی قاعدگی را هم تسکین می‌دهد. دو پژوهش نشان داده‌اند که زنجبیل به‌اندازه‌ی داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن در کاهش دردهای دوره‌ی قاعدگی مؤثر است. برخی پژوهش‌ها نشان دادند که زنجبیل برای افراد مبتلا به دیابت مفید است؛ البته نتایج این پژوهش‌ها به‌طور کامل ثابت نشده است. همچنین این پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مکمل های غذایی زنجبیل به کنترل قند خون و کنترل چربی خون کمک می‌کند.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل و لیمو

آب را به همراه شکر قهوه‌ای و زنجبیل رنده شده در قابلمه‌ای بریزید و بجوشانید. سپس دما را کم کرده و اجازه دهید برای ۲۰ دقیقه قل بزند. آن را از روی حرارت بردارید و چای‌های کیسه‌ای را در آن بگذارید و اجازه دهید حدود ۳ تا ۵ دقیقه تا میزان طعم و رنگ مورد نظر را به خود بگیرد، در آن بماند. سپس کیسه‌های چای را از آن خارج کنید.

آب لیمو و عسل را به آن اضافه کنید و هم بزنید. آن را گرم بنوشید.

چای سبز دوست داشتنی

محققان بر این بارو هستند که پولیفنول های موجود در چای سبز نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارد؛ به خاطر اینکه این ترکیبات می‌توانند روند رشد سلول‌های سرطانی را کند کرده و آن‌ها را نابود کنند. نتایج پژوهشی که روی ۴۷۲ زن مبتلا به سرطان سینه انجام شده است نشان می‌دهد رشد و انتشار سلول های سرطانی در خانم‌هایی که چای سبزی بیشتری می‌نوشند کمتر است.

تایج پژوهش‌های اخیر نیز نشان می‌دهد که استفاده از چای سبز به صورت ماسک یا کمپرس به کاهش جوش و آکنه کمک می‌کند.

بهترین روش دم‌کردن چای سبز

برای تازه و معطرماندن چای سبز بهتر است آن را در ظرفی تیره بریزید و در محلی تاریک و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.
 برای هر نفر ۱ قاشق مرباخوری چای سبز را در قوری ریخته و به ازای هر یک قاشق، ۱ لیوان آب داغ با دمای ۸۰ تا ۸۵ درجه به آن اضافه کنید.
درب قوری را به مدت ۷ تا ۸ دقیقه بگذارید. سپس آن را بنوشید. چای سبز مانند چای سیاه نیازی به دم‌کردن روی حرارت ندارد.

نکته:

اگر چای سبز را داغ می‌نوشید، قبل از دم‌کردن، گیاهان مورد علاقه خود مثل زنجبیل، نعنا یا بابونه را به آن اضافه کنید. اگر چای سرد را با یخ دوست دارید، بگذارید چای به مدت ۳۰ دقیقه در دمای اتاق سرد شود و سپس، آن را به مدت دو ساعت در یخچال بگذارید.

دمنوش سرخارگل (اکیناسه)

دمنوش سرخارگل یا اکیناسه یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌ ها برای پیشگیری و کاهش طول دوره‌ی سرماخوردگی است. شواهد نشان داده‌اند که مصرف سرخارگل یا اکیناسه، سیستم ایمنی بدن را تقویت و به مبارزه‌ی بهتر بدن با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند. پژوهش‌های بسیاری نشان داده‌اند دمنوش سرخارگل (اکیناسه) طول مدت سرماخوردگی را کم می‌کند، از شدت علائم آن می‌کاهد و حتی از آن پیشگیری می‌کند.

البته نتایجِ به‌دست‌آمده از پژوهش‌ها متناقض هستند و بسیاری از آزمایش‌ها به‌خوبی طراحی نشده‌ بودند، به همین دلیل با اطمینان نمی‌توان گفت که آیا این نتایج مثبت به‌خاطر مصرف اکیناسه هستند و مصرف اکیناسه در بهبود سرماخوردگی مؤثر است یا اینکه نتایج تصادفی رخ داده‌اند. اما درنهایت، نوشیدن این دمنوش گرم می‌تواند در تسکین گلودرد مؤثر باشد و راه بینی‌تان را باز کند.

طرز تهیه منوش سرخارگل

نصف قاشق چایخوری از ریشه ی گیاه را با ۱۵۰ میلی لیتر آب به مدت ۱۵ دقیقه دم کرده و میل کنید.

به مدت یک هفته ، هر روز ، چهار فنجان یا ۳۰ قطره تنتور این گیاه را در یک لیوان آب چکانده و میل کنید.

یک قاشق چای خوری ریشه ی سرخارگل را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید و به مدت ۷ تا ۱۰ روز و هر روز قبل از غذا یک فنجان از این محلول را صاف کرده و میل کنید.

 به این دلایل دمنوش به لیمو مصرف کنید

 معجزه این دمنوش ها در از بین بردن چربی های بدن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ