دلایل اصلی ترش کردن معده

faateme1366
احساس سوزش در ته گلو همراه با تلخی دهان را با نام ترش کردن می شناسیم. این مشکل به دلایل مختلف رخ می دهد که اگر دلایل آن را بدانید می توانید بهتر از پس پیشگیری و درمان آن برآیید.

علائم ترش کردن را بشناسید

به احتمال زیاد شما نیز تا به حال احساس ناخوشایند ترش کردن را تجربه کرده‌اید. این فرآیند که به علت برگشت محتویات معده به ویژه اسید به داخل مری ایجاد می‌شود، در حدود پنج تا هفت درصد مردم جامعه را مبتلا می‌کند. احساس جوشش در پشت جناغ سینه شایع‌ترین علامت این بیماری است، اما آروغ زدن مکرر، خشکی و تلخی مزمن دهان، افزایش ترشحات بزاق دهان و جمع شدن آب در دهان، درد پشت جناغ سینه، گرفتگی صدای صبحگاهی و خس‌خس سینه، پوسیدگی سریع دندان‌ها و همچنین برگشت محتویات معده به دهان و اختلال و درد در بلع غذا(در موارد پیشرفته و شدید بیماری) از دیگر علایم این بیماری به شمار می‌رود.

 

مشکل را افزایش ندهید

ساز و کار این بیماری از بین رفتن عملکرد صحیح دریچه‌ای است که بین معده و مری قرار دارد و در حالت طبیعی مانع برگشت محتویات معده به مری می‌شود. همچنین صنعتی شدن زندگی انسان‌ها و به دنبال آن کم‌تحرکی، چاقی، مصرف فست‌فودها(غذاهای آماده و فوری) و غذاهای کنسروی شیوع بیماری ریفلاکس را افزایش داده است.

 

اسید کار دستتان ندهد

رفلکس اسید (سوزش سر دل) می تواند تمام نشانه های مرتبط با ترش کردن معده را ایجاد کند. رفلکس اسید زمانی اتفاق می افتد که اسید معده تلخ و ترش، به مری وارد شده و باعث سوزش و ناراحتی در معده و وسط شکم می شود. شما همچنین ممکن است احساس غلغلک دادن گلو را نیز داشته باشید. صفرا معده لایه ظریف پشت دهان را تحریک کرده و موجب ایجاد چنین حالتی می شود. دکتر ملیندا معتقد است که بازگشت اسید به مری می توانید باعث استفراغ، تهوع بعد از غذا خوردن، نفخ معده و درد ناحیه بالای شکم شود. رفلکس اسید بعد از خوردن غذا خودرن مشکل بزرگ مشترک و بسیاری از زنان باردار است.

 

زخمِ کاری

زخم های گوارشی می توانند باعث ترش کردن مداوم معده شوند. زیرا زخم موجب تحریک و ناراحتی معده می شود. زخم های معده توسط باکتری هلیکوباکتر پیلوری که لایه داخلی معده را آلوده کرده اند، ایجاد می شود.  پزشکان در کلینیک مایو اعلام کرده اند که زخم معده نشانه هایی مانند سوزش سر دل، تهوع، نفخ همراه با آروغ زدن و درد معده دارد.

 

التهاب دردسرساز

گاستریت یک اصطلاح کلی برای التهاب دیواره معده است. گاستریت می تواند توسط تعدادی از عوامل التهابی و یا به علت باکتری هلیکوباکتر پیلوری که باعث زخم می شود، ایجاد شود. علاوه بر این، استفاده مکرر از داروهای ضد درد و مصرف بیش از حد الکل نیز چنین عوارضی را در پی دارد. گاستریت می تواند باعث ترش کردن معده موقت همراه با نفخ، تهوع و سوء هاضمه دردناک در قسمت فوقانی شکم شود. با این حال، اگر ورم معده درمان نشود، می تواند به یک بیماری مزمن تبدیل شده و ناراحتی ها معده را تشدید کند.

 

آنفولانزای معده را جدی بگیرید

ورم معده و روده که گاهی اوقات به نام آنفلوآنزای معده نیز شناخته می شود، توسط عفونت سیستم روده ایجاد می شود. ورم معده و روده (اسهال و استفراغ) می تواند برای معده بسیار ناراحت کننده باشد و با احساسات قوی از تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکم همراه باشد. عفونت ویروسی شایع ترین علت اسهال و استفراغ است. این ویروس ها می توانند با خوردن مواد غذایی آلوده و یا نشستن دست بعد از استفاده از دستشویی، وارد دستگاه گوارش شوند. دکتر کنی توصیه می کند که اگر شما آنفلوآنزای معده دارید، خوردن مایعات به شما کمک می کند تا آب از دست رفته از طریق اسهال و استفراغ را دوباره به دست آورید.

 

غذایی که به سختی هضم می شود

سوء هاضمه یک بیماری گوارشی است که می تواند درد و ناراحتی در قسمت فوقانی شکم ایجاد کند. سوء هاضمه همچنین می تواند با حالت تهوع، احساس پر بودن شکم (نفخ) و ناراحتی عمومی در قسمت بالای دستگاه گوارش همراه باشد. از دلایل شایع سوء هاضمه می توان به خوردن غذاهای ادویه دار و چرب، سریع غذا خوردن، اضطراب، کافئین و مصرف زیاد الکل اشاره کرد. با این حال، زخم های گوارشی، التهاب معده، و بیماری سلیاک و سایر بیماری های مزمن گوارشی می توانند نشانه ای از سوء هاضمه باشند.

نشانه های معده درد عصبی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ