نکات مهم برای درمان نفخ معده

sahar.d
اگر نگران نفخ معده در تعطیلات عید هستید، حتما این مطلب را بخوانید تا با رعایت چند نکته ساده از این مساله در امان باشید.

نفخ معده یکی از اختلالات گوارشی است که همواره نگران کننده بوده و هنگام مهمانی یا در جلسات مهم ممکن است دردسرساز شود. دلایل متعددی بر ایجاد نفخ معده موثر هستتند از جمله تغییر عادت غذایی، برنامه غذایی نامناسب، مشکلات معده و … . طب سنتی و پزشکی درمان های متعددی برای مشکل نفخ ارایه می دهند. در این مطلب نکات مهم برای درمان نفخ را به شما عزیزان توضیح می دهیم.

نسخه طب سنتی برای درمان نفخ معده

متخصصان طب سنتی معتقدند، سردی مزاج معده است که موجب بروز نفخ شکم می‌شود. سرد شدن مزاج معده دارای علائمی مانند سوء هاضمه و هضم غذاهای خیلی سبک و عدم هضم غذاهای سنگین، ترش کردن معده و تمایل به مصرف غذاهای سرد است. برخی راهکارهای درمان نفخ شکم، آروغ زدن و گاز معده عبارتند از:

1. مالیدن روغن سیاهدانه به کمر
2. خوردن گرمیها (خوردنی هایی با طبع گرم)
3. خوردن عسل هر روز صبح و ناشتا
4. بلعیدن اسفند شبها یک قاشق غذاخوری همراه با آب

برای درمان باد روده همراه با مشکلات معده توصیه میشود نصف لیوان گلاب + نصف لیوان عرق نعنا + یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ را داخل ظرفی ریخته، پس از به جوش آمدن اجازه دهیم 10 دقیقه بجوشد، بعد از ولرم شدن با کمی عسل شبها قبل از خواب میل شود. لازم به ذکر است طول درمان بسته به نوع بیماری 40 الی 120 روز طول میکشد.

در یک وعده زیاد غذا نخورید

اگر بعد از اینکه وعده‌ی غذایی بزرگی را مصرف می‌کنید دچار نفخ می‌شوید بنابراین وعده‌های غذایی کوچک‌تر را انتخاب کنید و به تعداد وعده‌ها بیفزایید.
نفخ شکم برای عده‌ای دیگر هم لزوما با بزرگ‌تر شدن معده یا احساس فشار در ناحیه‌ی شکم همراه نیست؛ بلکه بیشتر از علائم ظاهری، حس نفخ دارند. این افراد حتی با مصرف وعده‌های کوچک نیز دچار نفخ می‌شوند.

به همین دلیل استفاده از وعده‌های کوچک‌تر، مفید خواهد بود.

جویدن غذا علاوه بر اینکه سبب می‌شود تا هوای کمتری وارد بدن شود باعث خواهد شد تا سرعت غذا خوردن پایین بیاید و در نتیجه وعده‌‌ی غذایی کوچک‌تری را مصرف کنید.

از ابتلا به یبوست جلوگیری کنید

یبوست از شایع‌ترین مشکلات گوارشی در جهان امروز است و می‌تواند علت‌های متعددی داشته باشد. مطالعات علمی نشان داده‌اند که یبوست می‌تواند علائم نفخ را هم تشدید و بدتر کند. معمولا هم دریافت فیبر محلول بیشتر برای رفع یبوست توصیه می‌شود.

با این‌ حال،‌ افرادی که با مشکل نفخ مواجه هستند یا نسبت به فیبرها حساس‌اند، باید در مصرف فیبرها با احتیاط عمل کنند، چون مصرف همین ترکیبات می‌تواند به تشدید مشکلات آنان منجر شود. به همین دلیل نیز متخصصان توصیه می‌کنند که مصرف مکمل منیزیم و افزایش فعالیت بدنی را جدی بگیرید، چون هر دو می‌توانند اثرات قابل توجهی در مقابله با یبوست داشته باشند.

روغن نعنا مفید در درمان نفخ

یکی از علل بروز نفخ، عملکرد نامتعادل ماهیچه‌های دستگاه گوارشی است. داروهای ضد اسپاسم نشان داده‌اند که به حل این مشکل کمک می‌کنند.

روغن نعناع نیز دارای همین خاصیت ضد اسپاسم است. مطالعات زیادی نشان داده‌اند که روغن نعناع سبب کاهش نشانه‌های سندرم روده تحریک پذیر ازجمله نفخ می‌شود.

 از مصرف مواد غذایی که به آنها حساسیت دارید خودداری کنید

اگر مواد غذایی که به آنها آلرژی دارید مصرف کنید، احتمال دارد معده گاز اضافی تولید کند. در ادامه فهرستی از مواد غذایی آلرژی‌زا را معرفی می‌کنم:

لاکتوز: لاکتوز، کربوهیدرات اصلی درون شیر است. عدم تحمل لاکتوز سبب مشکلات زیادی برای سیستم گوارشی ازجمله نفخ شکم می‌شود؛

فروکتوز: حساسیت به فروکتوز نیز سبب نفخ می‌شود؛

تخم‌ مرغ: ایجاد گاز معده و نفخ کردن از نشانه‌های عمومی آلرژی به تخم مرغ است؛

گندم و گلوتن: عده‌ی زیادی به پروتئین داخل گندم یعنی گلوتن حساسیت دارند. گلوتن سبب ایجاد نفخ می‌شود.

مکمل‌‌های حاوی آنزیم‌ گوارشی مصرف کنید

مکمل‌های حاوی آنزیم می‌توانند به هضم کربوهیدرات‌های غیرقابل هضم کمک کنند. این مکمل‌ها عموما حاوی ۲ آنزیم هستند:

لاکتاز: که برای برای هضم لاکتوز کاربر دارد؛

بیانو: این آنزیم حاوی آلفا گالاکتوزیداز است که در هضم کربوهیدرات‌های غیرقابل هضم مختلفی کاربرد دارد.

 محصولات پروبیوتیک‌ها استفاده کنید

گازهای تولیدی توسط باکتری‌های روده، یکی از دلایل اصلی نفخ کردن هستند. میزان این باکتری‌ها در بدن افراد، یکسان نیست.

تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های حاوی پروبیوتیک‌ می‌تواند به کاهش تولید گاز و به تبع آن نفخ کمک کند. البته محققان اشاره می‌کنند با اینکه مصرف پروبیوتیک سبب کاهش گاز تولیدی معده می‌شود اما باعث از بین رفتن نشانه‌های نفخ نمی‌شود.

علت انواع نفخ معده

 درمان‌های طبیعی برای گاز شکم و نفخ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ