خرمای فاسد را چگونه تشخیص دهیم؟

faateme1366
یکی از بهترین میوه هایی که در جنوب ایران بیشتر کشت می شود و خاصیت های بسیار فراوانی دارد خرما است. در این بین لازم است که یاد بگیرید خرما را چگونه نگهداری کنید و بدانید که چه زمانی خرما فاسد شده است.با ما همراه باشید.

آیا ترش شدن خرما نشانه فساد آن است؟

تخمیر میکروبی سبب ترش شدن خرمایی می‌شود که بیشتر از 25 درصد رطوبت دارند.

در صورت نگهداری خرما در دمای صفر درجه سانتی‌گراد، می‌توان آن را به مدت 6 تا 12 ماه نگهداری کرد و در صورت نگهداری در کابینت منزل یک ماه بیشتر قابل استفاده نیستند

 

آیا شکرک زدن خرما نشانه فساد آن است؟

کریستال شدن قند خرما زیر پوست و در گوشت آن در گونه‌های نرم آن دیده می‌شود. با این که شکرک زدن بر طعم خرما تأثیری ندارد اما بافت و ظاهر آن را تغییر می‌دهد. برای جلوگیری از شکرک زدن، باید خرما را در درجه حرارت مناسب نگهداری کرد.

 

فساد میکروبی خرما چگونه اتفاق می افتد؟

فساد میکروبی در نتیجه آلوده شدن به مخمرها، کپک‌ها یا باکتری‌ها اتفاق می‌افتد. این میکروارگانیسم‌ها با تبدیل قند خرما به اسید استیک، موجب به وجود آمدن بوی سرکه در آن می‌شوند. برای جلوگیری از این فساد، خرما باید تا رطوبت 20 درصدی خشک شود، در دمای پیشنهاد شده انبار شود و بهداشت در مراحل گوناگون کاشت و داشت و برداشت تا بسته‌بندی رعایت شود.

 

چگونه از کرم خوردگی خرما جلوگیری کنیم؟

ممکن است در مراحل مختلف برداشت و یا هنگام نگهداری خرما به لارو بعضی از حشرات آلوده شود. برای پیشگیری از این آلودگی می‌توان آن را با مواد ضدعفونی کننده‌ای مانند متیل برومید یا کربن دی‌اکسید ضدعفونی و در بسته‌های ضد حشره نگهداری و انبار کرد.

 

چگونه خرمای با کیفیت را تشخیص دهیم؟

افراد باید در خرید خرما به آرم غذا و دارو روی بسته بندی آن توجه کنند چراکه این نماد نشان از تولید در کارخانه معتبر و تحت کنترل بودن آن، دارد.وی با اشاره به اینکه خرما سطح چسبناکی دارد و آلودگی های مختلف را به سمت خود جذب می کند.

خرماها پس از جدا شدن از درخت،با وجود گرد و خاک و عوامل میکروبی، بلافاصله بسته بندی می شوند به همین دلیل توصیه می شود پس از بازکردن بسته بندی آن را شسته و بعد مصرف کنید. خرما نسبت به دما حساس است و مازاد خرما باید در زنجیره سرد نگه داری شود.

خرماهایی که مزه تندی دارند و به دلیل کم دوامی در دهان پخش می شوند، خراب یا تاریخ مصرف گذشته هستند.این خرماها فاسد و غیرقابل مصرف هستند.وی یادآور شد:خرماهایی که در مراکز معتبر عرضه و تاریخ تولید، انقضا، پروانه بهداشتی و آرم غذا و دارو دارند،قابل اعتماد و کنترل هستند.

 

روش نگهداری خرما چگونه است؟

خرمای تازه باید در دمای یخچال و به دور از گرمای محیط نگهداری شود. اما نگهداری خرمای خشک بیرون از یخچال و درون ظروف در بسته اشکالی ندارد. اگر خرمای تازه در دمای محیط نگهداری شود، لاروی که معمولا درون خرما وجود دارد تبدیل به کرم می‌شود و اگر این روزها با نگاهی موشکافانه به برخی خرماهای چسبناک و نرم و سیاهی که در این گرمای هوا در مغازه‌ها به صورت فله‌ای روی هم تلنبار شده‌اند توجه کنید، جنبنده‌ای سفید رنگ و ریز را خواهید دید که در میان خرماها رژه می‌رود و گاهی هم درون محفظه خرما کنار هسته لنگر می‌اندازد.

اما در مقابل خرماهای خشک بیشتر مورد حمله آفات انباری همچون شپشه دندانه دار و شب‌‌پره هندی قرار می‌گیرند و اغلب خرماهای کهنه زاهدی از این حشرات موذی مهمان‌نوازی می‌کنند. مصرف خرمای کرم‌دار و حشره‌زده چون آلوده به انواع میکروب‌هاست توصیه نمی‌شود.

خرماهای خشک معمولا تا یک سال در یخچال نگهداری می‌شوند. خرماهای تازه در صورت بسته‌بندی درست تا حدود هشت ماه در یخچال می‌مانند و در صورت نگهداری در کابینت منزل یکماه بیشتر قابل استفاده نیستند.

اگر خرما خشک شد با ریختن کمی آب گرم و یا حتی آب میوه شکل بهتری به خود می‌گیرد.

مراقب باشید که خرما را در محلی که اقلام بو دار همچون سیر  وجود دارد، نگذارید زیرا خرما خیلی زود به خود بو می‌گیرد.

 

چگونه شیره طبیعی خرما را تشخیص دهیم؟

شیره طبیعی غلیظ و سیاه رنگ است. سیاه قیری، به سختی از انگشت یا هر شیئ جدا می شود، بوی و طعم آن همچو خرمای تازه است، در حالی که شیره ی صنعتی متمایل به زرد و رقیق است، و خیلی شیرین نیست.

برای شناخت شیره طبیعی یا صنعتی، توجه و دقت به رنگ آن ها بهترین و دقیق ترین راه حل است.

شیره را می توانید در جای خنک بگذارید. در صورتی که سفت شد، و همچو دانه های شکر گرد شد و به میوه خرما چسبید، طبیعی بوده در غیر این صورت شیره صنعتی است. چونکه شیره صنعتی در هر شرایطی مایع باقی می ماند.

دقت به رنگ و طعم خرما بهترین راه شناسای خرمای کهنه یا تازه می باشد.

 

اگر با رژیم گرفتن بی حال می شوید، این مطلب مخصوص شماست!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ