کدام داروها باعث چاقی می شوند؟

faateme1366
اگر داروهای زیادی مصرف می کنید که آمار آنها از دستتان در رفته، باید بدانید شاید یکی از همین داروها دلیل چاقی بی مناسبتی است که جدیدا گرفتار آن شده اید! در این مطلب برای شما از داروهایی گفته ایم که شما را چاق می کنند.

آیا خود داروها چاق کننده اند؟

داروها اغلب به خودی خود باعث چاقی نمی‌شوند بلکه عوارض جانبی‌شان با اضافه‌وزن همراه هستند. برای مثال بعضی داروها اشتها را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند در مصرف غذا زیاده‌روی کنید. بعضی دیگر نیز بر روند جذب و ذخیره‌سازی گلوکز توسط بدن تاثیر می‌گذارند و از این طریق باعث تجمع چربی در بخش میانی بدن می‌شوند.

بعضی‌ها نیز با ایجاد تغییر در متابولیسم بدن، سرعت سوخت‌وساز کالری‌ها را کاهش می‌دهند. گروهی دیگر نیز باعث افزایش تنگی نفس و خواب‌آلودگی می‌شوند و به این ترتیب ورزش کردن را دشوار می‌کنند. بعضی داروها هم باعث احتباس آب در بدن می‌شوند که البته این نوع اضافه‌وزن به‌دلیل افزایش بافت چربی اتفاق نمی‌افتد و فقط حاصل از تجمع آب است، بنابراین چنین اضافه وزنی دائمی نیست و هر زمان که دوره مصرف دارو به اتمام برسد و بیماری زمینه‌ای برطرف شود، وزن‌تان هم به میزان قبل بازمی‌گردد.

 

رابطه میان قرص ضد افسردگی و چاقی

افزایش وزن یکی از عوارض جانبی بالقوۀ مصرف داروهای ضد افسردگی است، و بر مبنای تخمین برخی منابع 25 درصد کسانی که داروهای ضد افسردگی مصرف میکنند دچار افزایش وزن میشوند.

اگرچه واکنش‌های مربوط به داروهای ضد افسردگی خاص در میان افراد متفاوت است، برخی داروهای مزبور بیش از دیگر داروها ممکن است به افزایش وزن منجر شوند.

 

تاثیر قرص بارداری بر وزن

خانم هایی که داروهای ضد بارداری مصرف می کنند مراقب افزایش وزنشان باشند چرا که همان طور که گفتیم این دسته از داروها اشتها آور هستند و باعث چاقی می شوند و تنها چاقی که مادر بیماری هاست مشکلات جدی چون بیماری های قلبی و عروقی را پدید می آورد. توصیه می شود در کنار مصرف این دسته از داروها رژیم غذایی خود را رعایت کنند و حتما ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانند و اگر در طی مصرف عارضه ای مشاهده کردند بلافاصله مصرف دارو را قطع کنند و از سایر روش های جلوگیری از بارداری استفاده کنند. زنان بالای 30 سال حداقل تا 5 سال مجاز به مصرف این داروها هستند لذا از مصرف طولانی مدت آن پرهیز کنید.

 

اگر آلرژی دارید

داروهای ضد هیستامین نیز همچین حالتی دارند. آنتی هیستامین ها که جهت آلرژی های فصلی مصرف می شوند در تمام افراد به خصوص خانمها به شدت اضافه وزن ایجاد می کنند.

به جای استفاده از این داروها از مواد آلرژی زا دوری کنید و تا جایی که می توانید تغذیه مناسب افراد مبتلا به حساسیت را در پیش گیرید

 

رابطه دلتازون (پردنیزولون) با چاقی چیست

کورتیکواستروئیدهای خوراکی از قبیل دلتازون می‌توانند خطر افزایش وزن را در افراد بخصوص آنهاایکه دارو را بصورت دراز مدت مصرف می‌کنند، افزایش می‌دهند. تحقیقی که در سال ۲۰۰۶ برروی مصرف بلندمدت کورتیکواستروئیدهای خوراکی انجام شد، اعلام نمود که ۶۰ تا ۸۰ درصد افراد مصرف کننده، افزایش وزن پیداکرده‌اند. افرادیکه مقدایر بالای این دارو را برای درمان آسم و بیماری التهابی روده استفاده می‌کنند بیشتر از افرادیکه میزان کمی از این دارو برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده می‌کنند، در خطر چاقی قرار دارند. ورزش، رژیم غذایی و در بعضی مواقع مصرف متفورمین می‌تواند اثرات جانبی دارو را کاهش دهد.

 

کورتون های دردسر ساز

کورتیکواستروئیدها ازجمله بتامتازون، دگزامتازون،هیدروکورتیزون، تریامسینولون، کلوبتازول، فلوسینولون و… معمولا برای درمان آرتریت روماتوئید، آسم، حساسیت یا دیگر بیماری‌های خود ایمنی به کار می‌روند و التهابات دردناک را تسکین می‌دهند. اما در عین حال اگر طولانی‌مدت و در دوزهای مکرر مصرف شوند میزان جذب آب توسط بدن را افزایش می‌دهند. علاوه براین، چون فرد مبتلا به این بیماری‌ها تحرک کمتری دارد، کالری کمتری می‌سوزاند و دچار اضافه‌وزن می‌شود.

 

پردنیزولون و کورتیزون نیز که برای درمان روماتیسم ماهیچه‌ای به‌کار می‌روند در بیش از 50درصد از بیماران طی یک سال اول مصرف باعث 2 تا 13کیلوگرم اضافه‌وزن می‌شوند.کورتیکواستروئیدهای استنشاقی برای درمان آسم مثل بودزوناید، سیکلزوناید و فلوتیکازون هم دارای عارضه افزایش وزن هستند. ورزش، رژیم غذایی و گاهی مصرف همزمان متفورمین می‌تواند اضافه‌وزن حاصل از این داروها را کاهش دهد.

 

جلوگیری از چاقی به دلیل مصرف دارو با 4ترفند

۱. هیچ‌وقت بدون مشورت پزشک داروهای‌تان را قطع نکنید یا دوز آنها را کاهش ندهید. شاید مصرف این دارو برای شما بسیار مهم‌تر از اضافه‌وزنی باشد که پیدا کرده‌اید.

 

۲. همیشه قبل از اینکه پزشک دارویی برای‌تان تجویز کند حتما در مورد چاق‌کننده بودن آن سوال کنید. گاهی اوقات پزشک می‌تواند داروها‌ی‌تان را با داروهای دیگری جایگزین کند

 

۳. اضافه‌وزن حاصل از مصرف دارو معمولا طی ۶ ماهه اول درمان نشان داده می‌شود. اگر میزان اضافه‌وزن‌تان خیلی زیاد است حتما موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید زیرا چاقی می‌تواند بیماری‌تان را تشدید کند

 

۴. اگر مجبورید از داروهایی با عارضه اضافه‌وزن استفاده کنید، برای جلوگیری از چاقی یا کمک به کاهش وزن خود یک دفترچه یادداشت تهیه کنید و هرچه می‌خورید را همراه با زمان آن یادداشت کنید. به این ترتیب کنترل خیلی بهتری روی کالری‌های مصرفی‌ خواهید داشت.

این داروهای رایج افسردگی می آورند!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ