برای سال جدید چه اهدافی تعیین کنیم و چگونه به آنها برسیم؟

mahdie.mohtashami
به سالی که گذشت خوب بیندیشیم، نقاط ضعف و قدرت خود را پیدا کنیم و برای سال آینده اهداف جدیدی تعیین کنیم. در این مقاله ما به شما می‌گوییم که چگونه به آنها برسیم.

تعطیلات نوروز بهترین زمان برای نگاه به سالی که گذشت، درس گرفتن از خوب و بد آن و برنامه ریزی برای سال آینده می‌باشد. هدف‌هایی که در سال آینده می‌خواهیم به آن برسیم را مشخص کنیم و سال نو را با اهداف جدیدی شروع کنیم. 

سال جدید را با هدف‌های جدید شروع کنید

فهرستی از مهم‌ترین تغییراتی را که همیشه می‌خواستیم در سبک زندگی خود ایجاد کنیم، بنویسیم. ما هم به‌عنوان دوستان شما در وب‌سایت چطور تصمیم گرفتیم کمکی بکنیم. از آنجایی که بیشتر افراد نمی‌توانند به اهدافی که برای خود تعیین می‌کنند پایبند بمانند و آنها را به سرانجام برسانند، فکر می‌کنیم این کمک ما می‌تواند برای شما کارساز باشد.
در این مقاله اهدافی را که برای هد انسان موفق لازم است جمع آوری کرده ایم و آن ها را با شما در میان می‌گذاریم.

 خوش‌هیکل شدن

کم کردن وزن، ورزش بیشتر، متناسب بودن و سالم ماندن، جزو مهم‌ترین هدف‌های بسیاری از ما ایرانی‌هاست. شروع ورزش و رژیم غذایی آسان است، اما مهم آن است برنامه‌ی مناسبی را پیش بگیریم که نتایج ثابتی به‌همراه داشته و اجرای آن در بلندمدت راحت باشد. به نکته‌های کاهش وزن، ترفندهای تناسب اندام، تمرین‌های لاغری و اشتباهات ورزشی نگاهی بیندازید تا بتوانید از تصمیمی که گرفته‌اید، بیشترین استفاده را ببرید.

خوردن غذای سالم‌تر و در کل غذای کمتر

این مورد معمولا جزئی از همان هدف قبلی است. وقتی خوراکی‌های ناسالم دورتادور ما را گرفته‌اند، تغییر به رژیمی سالم‌تر دشوار است. با این‌حال با عزمی راسخ و چند توصیه‌ی اولیه، کم‌کم می‌توانید عادات سالم‌تری را در زمینه‌ی غذا خوردن به‌وجود بیاورید. یاد بگیرید که خوردن هیجانی را کنترل کنید، از دلایل شکست رژیم‌ها آگاه باشید و سعی کنید خوردن غذای سالم برنامه‌ی همیشگی‌تان باشد.

عقب نینداختن کارها

بزرگ‌ترین مسئله‌ای که مانع بیشتر آدم‌ها برای دستیابی به اهداف‌شان می‌شود، تمایل به استراحت و پرداختن به سرگرمی به‌جای سخت‌کوشی است. وقتی به عقب‌انداختن کارها عادت کنید، دیگر بیرون کشیدن خودتان از آن دشوار می‌شود، بنابراین باید تلاش زیادی برای تغییر این عادت بد به خرج بدهید. توصیه‌های مفید فراوانی برای یافتن راه مناسبی برای عقب نینداختن کارها وجود دارند. ابزارهایی هم وجود دارند که شما را در دستیابی به این مهم کمک می‌کنند.

 تقویت تمرکز و مهارت‌های ذهنی

هزاران سال است که آدم‌ها تلاش می‌کنند راه‌هایی برای بهبود تمرکز و ظرفیت‌های شناختی خود بیابند و تمدن‌های باستانی هم ترکیبی از تمرین‌های ذهنی و داروهای گیاهی را برای کمک به آنها در دستیابی به این هدف در اختیارشان قرار داده‌اند. امروزه ما می‌توانیم برای تقویت تمرکز و صیقل مهارت‌های ذهنی‌مان، از خیلی چیزها استفاده کنیم، از اپ‌های موبایل گرفته تا روش‌های سنتی مدیتیشن. اگر در این راه قدم بردارید، می‌توانید حس و حال خود را کنترل کنید، سریع‌تر یاد بگیرید و مسائل‌تان را راحت‌تر حل کنید.

ملاقات با آدم‌های جدید

وقتی به روزمرگی زندگی دچار می‌شویم، معمولا بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانیم، خیلی از فرصت‌های جذاب برای با هم بودن و لذت‌بردن از زندگی را از دست می‌دهیم. ملاقات با آدم‌های جدید می‌تواند برای سلامتِ ذهنی شما مفید باشد و به موفقیت در مسیر شغلی‌تان کمک کند؛ پس از حضور در جمع‌ها و پیدا کردن دوستان جدید نترسید. بر خجالت غلبه کنید، اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید و به سراغ شناخت و برقراری ارتباط با آدم‌های جالب بروید.

 فعال‌تر شدن

بعضی‌ها واقعا مشکل اضافه‌وزن ندارند و حتی هفته‌ای چندبار هم نرمش و ورزش می‌کنند، اما بیشتر وقت‌شان را در خانه و محل کار فقط می‌نشینند، که این امر می‌تواند بر حالت قرارگرفتنِ بدن و سلامتی‌شان تأثیری منفی بگذارد. در چنین مواقعی، تنها کاری که باید بکنید، یافتن راه‌هایی برای تحرک در طول روز به‌جای چنبره‌زدن پشت کامپیوتر است. اگر فعالیت‌هایی برای انجام دادن در کنار دوستان و خانواده بیابید، این کار جذاب‌تر هم می‌شود.

به‌دست آوردن اعتمادبه‌نفس و فرصت‌های بیشتر

اگر اعتمادبه‌نفس داشته باشید، دیگران بیش از پیش متوجه حضور شما می‌شوند، راحت‌تر می‌توانید دیدگاه‌هایتان را به گوش آنها برسانید، آنها را به ناهار و شام دعوت کنید و در مسیر کارتان موفق‌تر باشید. اعتمادبه‌نفس کافی به شما کمک می‌کند در کل زندگی شادتری را در پیش بگیرید. حتما به‌دنبال راه‌هایی برای تقویت اعتمادبه‌نفس باشید.

 درآمد بیشتر

حتی میلیاردرها نیز همیشه به‌دنبال راه‌هایی برای به‌دست آوردن پول بیشتر هستند. مایی که عموما در طبقه‌ی متوسط جامعه هستیم هم مطمئنا می‌توانیم از منبع درآمد اضافی برای افزایش رفاه در زندگی بهره ببریم. خوشبختانه گزینه‌های فراوانی، مثل شغل‌های جانبی، کار به‌عنوان فریلنسر یا استفاده از اینترنت برای درآمدزایی بیشتر پیشِ رو داریم.

 مؤدب‌تر شدن

رفتار خوب همیشه بخش مهمی از جامعه‌ی متمدن بوده است. رفتار مناسب ارتباط برقرار کردن با دیگران را آسان‌تر می‌کند، از رنجاندن دیگران پیش‌گیری می‌کند و کمک می‌کند دیگران شما را شخص محترم و قابل‌اعتمادی بشناسند. بنابراین آداب‌دان باشید، وقتی در شهر و کشور دیگری حضور دارید، آداب آنها را رعایت کنید، با آدم‌های گستاخ برخورد درستی داشته باشید و «نه» گفتن را بیاموزید.

 کاهش استرس

می‌گویند استرس یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ‌ومیر است و می‌تواند تأثیر مخربی بر روابط شما و همین‌طور سلامتی‌تان داشته باشد. چه‌بسا استرس یکی از تأثیرات جانبیِ سبک زندگی پرفرازونشیب مدرن باشد، اما می‌تواند با کمک ترفندهای مفید و آسان‌آموزِ مدیریت استرس، به‌طور مؤثری کنترل شود.

رضایت بیشتر از زندگی

حتی آنهایی که ظاهر مناسب و زندگی خوبی دارند و می‌توانند استرس خود را کنترل کنند، نیز ممکن است از زندگی خود ناراضی باشند. اگر می‌خواهید یاد بگیرید چگونه در کوچک‌ترین جزئیات هم لذتی بیابید و اجازه ندهید مشکلات زندگی شما را به زانو دربیاورند، باید زمان و حوصله به خرج بدهید.

خواب باکیفیت‌تر

با این همه تلویزیون صفحه‌بزرگ، کامپیوتر، موبایل هوشمند، تبلت و گجت‌هایی که با نورهای درخشان و هشدارهای صوتی گاه‌وبی‌گاه‌شان ما را محاصره کرده‌اند، خواب کافی در طول شب دشوار شده است. هر شب باید حداقل ۸ ساعت خواب خوب داشته باشید، و اگر اهل استفاده از دانش و ترفندهای مفید در زندگی باشید، راه‌های نسبتا آسانی برای دست‌یابی به این خواب آرام وجود دارند.

 ترک سیگار

این عادت بدی است که خیلی‌ها نمی‌دانند چگونه از شرش خلاص شوند. سیگار کشیدن نه‌تنها سلامت شما را به خطر می‌اندازد، بلکه می‌تواند سوراخی در کیف پول‌تان هم ایجاد کند! تنها چیزی که ترک سیگار یک‌بار برای همیشه نیاز دارد، عزم راسخی است که باید در خودتان به‌وجود بیاورید.

 تماشای کمتر تلویزیون

متوسط آدم‌ها زمان فراوانی را جلوی تلویزیون هدر می‌دهند، زمانی که می‌توانند با اختصاص آن به تقویت مهارت‌ها، یادگیری چیزهای جدید و فعالیت‌های بدنی، زندگی بهتری را برای خود رقم بزنند. به‌محض آنکه زمان تماشای تلویزیون را کاهش بدهید، متوجه خواهید شد که روزتان چقدر طولانی‌تر و مؤثرتر می‌شود.

 بیشتر مطالعه کردن

خواندن کتاب راه فوق‌العاده‌ای برای کسب دانش فراوان در مورد موضوعات گوناگون است و تمرینی عالی برای مغزتان هم محسوب می‌شود. خواندن ۲۰ کتاب یا حتی بیشتر در طول یک سال چندان دشوار نیست. فقط باید آن را به یک عادت تبدیل کنید، ژانر موردعلاقه‌ی خود را بیابید و برای خواندن کتاب کمی وقت بگذارید.

یافتن همسر رؤیاها

همه‌ی ما آدم‌ها به کسی احتیاج داریم که دستش را بگیریم، به عمق چشمانش خیره شویم و رازهای ناگفته‌ی خود را با او در میان بگذاریم، اما یافتن آن شخص مناسب، آزمون‌وخطا می‌طلبد. پیش از آنکه فرد مناسبی را بیابیم که بتوانیم به‌خوبی با او کنار بیاییم، باید مدام در جمع‌ها شرکت کنیم و کلی همسر بالقوه را محک بزنیم. توصیه‌های مربوط به انتخاب همسر مناسب و ابراز علاقه به فرد مورد نظر را بخوانید و از آنها الهام بگیرید.

برقراری روابط زناشویی بهتر

هر رابطه‌ی زن و شوهریِ سالمی نیاز به صمیمیت فراوانی دارد و رابطه‌ی زناشویی هم به سالم نگه‌داشتن ما از نظر روحی و بدنی کمک می‌کند. مسئله‌ی اصلی این است که رابطه‌ی زناشویی را جذاب و ارزشمند حفظ کنید و این چیزی است که با تمرین و ممارست به‌دست می‌آید.

 تمیزتر بودن

آدم‌های شلخته‌پلخته‌ی زیادی هستند که اصلا نمی‌توانند وسایل‌شان را مرتب کنند. همه‌ی ما به‌خوبی می‌دانیم که یک میز نامرتب یا خانه‌ی شلوغ‌پلوغ چه تأثیر بدی بر بازدهی و حتی حس‌وحال‌مان می‌گذارد، پس بهتر است به‌هم‌ریختگی‌ها را مرتب کنیم، خانه را تمیز کنیم و زندگی تمیزتر و سازمان‌یافته‌تری را در پیش بگیریم.

 خوب لباس پوشیدن

شیوه‌ی لباس پوشیدن شما، حرف‌های زیادی درباره‌ی شخصیت‌تان می‌زند. پوشیدن لباس مناسب می‌تواند باعث شود قوی‌تر و مطمئن‌تر به‌نظر برسید، که آن هم به‌نوبه‌ی خود می‌تواند در به‌دست آوردن شغل مناسب، ارتقای شغلی و دزدیدنِ چشم و قلب همسر رؤیاهایتان به شما کمک کند. فرقی ندارد خانم باشید، یا آقا؛ در هر صورت بهتر است شیوه‌ی درست لباس پوشیدن را یاد بگیرید.

صرف وقت بیشتر با آدم‌های تأثیرگذار

فرصتی که در این زندگی به ما داده شده، کوتاه‌تر از آن است که بخواهیم آن را صرف آدم‌های ریاکار، فریب‌کار و آدم‌های سمی کنیم. باید روی کسانی تمرکز کنیم که به ما اهمیت می‌دهند و این بهترین راه برای شاد ماندن است.

 اگر می خواهید برای آینده تان برنامه ریزی کنید بخوانید
روش های موفقیت در «برنامه ریزی شغلی»
چه‌گونه برای سال جدید برنامه‌ریزی کنیم که به آن پایبند بمانیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ