درد سینه یعنی سرطان؟

faateme1366
اگر درد در سینه هایتان دارید لازم نیست سریع به این نتیجه برسید که به سرطان مبتلا شده اید. علل دیگری هم برای این درد وجود دارد که شما را با این علل آشنا می کنیم.

چه سنی بیشتر مبتلا به درد سینه می شوند؟

باید دانست درد پستان معمولا خانم‌ها را در سنین تولیدمثل درگیر می‌کند و رده سنی بیماران معمولا بین دهه سوم، چهارم و گاهی پنجم زندگی است. این دردها ممکن است یکطرفه یا دوطرفه، دوره‌ای یا غیردوره‌ای باشد ونیز از نظرزمانی با دوره قاعدگی بیمار مرتبط باشد. در چنین شرایطی معمولا بیمار ازچند روز قبل از شروع خونریزی قاعدگی در پستان‌ها احساس درد می‌کند که گاهی خیلی شدید است و حتی مزاحم خواب شخص می‌شود. گاهی سینه‌ها در لمس بسیار حساس می‌شود و با کوچک‌ترین تماس دچار درد می‌شود. حتی ممکن است این نوع دردها در تمام طول ماه تداوم یابد و آنقدر شدید باشد که کار و استراحت بیمار را تحت تاثیر قرار دهد.

درد پستان یعنی سرطان؟

زنانی که یائسه شده اند نیز ممکن است دچار درد سینه شوند البته این علائم بیشتر در زنان جوانتر و حوالی یائسگی رخ می دهند.اگر درد سینه شدید باشد،می تواند زندگی فرد و فعالیت روزانه را تحت تاثیر قرار دهد.اینکه درد سینه به تنهایی،نشان دهنده ی سرطان سینه باشد اتفاق نادری است وتنها در 2 تا 7 درصد از زنان درد سینه ممکن است نشانه سرطان باشد.اما اگر شما درد غیر قابل توجیهی دارید که زندگی شما را مختل کرده و یا اگر به هر دلیلی در مورد سرطان سینه نگران هستید به پزشک مراجعه کنید تا مشکل شما بررسی شود. 

دستِ هورمون ها در کار است؟

درد سینه اگر به صورت دوره ای باشد و با قاعدگی ارتباط داشته باشد احتمالا با هورمونهای جنسی مرتبط است. کاهش یا از بین رفتن این نوع درد با بارداری یا یائسگی نشان می دهد که احتمالا هورمونها در این مورد نقش دارند.به هر حال مطالعات تا کنون نتوانسته اند اختلال هورمونی خاصی را شناسایی کنند که عامل قطعی ایجاد درد دوره ای سینه ها باشد.

یک مشکل شایع

پستان‌ها در اشکال و اندازه‌های متفاوت رشد می‌کنند و برخی از آنها ممکن است نسبت به بقیه در ریسک بالاتری برای توسعة دردهای پستان قرار داشته باشند. در برخی زمان‌ها ممکن است زنان در حال توسعة مجرای شیر یا تغییرات غدد باشند که به شکل کیست پستان ظاهر می‌شود. کیست‌های پستان کیسه‌های پر از مایع هستند که می‌تواند نرم یا سفت باشند و ممکن است این مورد سبب درد شود یا نشود. این کیست‌ها معمولاً در طول دوران چرخة عادت ماهانه بزرگ می‌شوند و در هنگام یائسگی از بین می‌روند.

اگر دارو مصرف می کنید

برخی از انواع دارو می‌تواند باعث توسعة درد سینه شود. داروهایی که با افزایش درد پستان مرتبطند عبارتند از:

• داروهای ناباروری

• داروهای پیشگیری از بارداری هورمونال خوراکی

• استروژن پس از یائسگی و آماده‌سازی پروژسترون

• مهارکنندة بازجذب انتخابی سروتونین

• داروهای ضد افسردگی

• آماده‌سازی دیجیتال

• متیل‌دوپا (الدومت)

• اسپیرونولاکتون (الداکتون)

• برخی از دیورتیک‌ها

• انادرول

• کلرپرومازین

افراد دچار درد پستان باید با مراقبان بهداشتی خود صحبت کنند تا مشخص شود که یکی از این داروها ممکن است در این موضوع مؤثر باشد یا خیر.

کوچولو در راه است؟

دکتر راموس می‌گوید اغلب اولین نشانه‌های بارداری، تورم، حساسیت و درد سینه‌ها است. مبارک باشه! هورمون‌هایتان را مقصر این موضوع بدانید: در مراحل اولیه بارداری، سینه‌ها سریعتر از کودک رشد می‌کنند. همچنان که سطح استروژن شما افزایش می‌یابد، آنها حجم مجراهای شیر خود را افزایش می‌دهند که به نوبه خود می‌تواند درد و حساسیت سینه را افزایش دهد.

ورزشی که دردسر می شود

ورزش درمان همه دردهاست مگر اینکه آن درد را به وجود بیاورد. فشار بیش از حد به قفسه سینه از طریق حرکت شنا در کلاس آمادگی جسمانی و یا ورزش با یک لباس زیر تنگ می‌تواند قفسه سینه شما را به طور جدی دردناک کند. دکتر راموس می‌گوید: عضلات مستقیما زیر بافت سینه قرار دارد، بنابراین می‌توانید تفاوت بین درد عضلانی سینه و درد سینه را متوجه شوید. بهترین نشانه در عضلانی در سینه این است که این نوع درد بعد از چند روز استراحت از بین خواهد رفت.

مراقب عفونت باشید

مجراهای شیری مسدود شده، موهای در حال رشد (بله موهای روی سینه کاملا طبیعی است)، غدد عرق بسته شده و بیماری باکتریایی همگی می‌توانند موجب عفونت‌های موضعی در سینه شما شوند. عفونت‌‌ها بوسیله قرمزی، تورم و درد مشخص می‌شوند و ممکن است باعث شوند نوک سینه چرک، خون یا ترشحات سبز، قرمز یا قهوه‌ای ترشح کند. همچنین ممکن است دچار تب و ناراحتی شوید. اگر فکر می‌کنید که عفونت دارید، بلافاصله باید به دکتر مراجعه کنید تا به تعیین علت و ارائه یک درمان مناسب بپردازد.

علائم اصلی سرطان سینه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ