آیا پستانک برای کودکان و دندان های آنان ضرر دارد؟

faateme1366
در استفاده از پستانک برای فرزندان دچار تردید شده اید؟ شاید شنیده اید که پستانک مضراتی دارد اما در عین حال بی تابی فرزندتان شما را به استفاده از پستانک ترغیب می کند. این مطب به شما می گوید که آیا پستانک برای کودکان و دندان های آنان ضرر دارد؟

نوزادان با مکیدن آرام می شوند

نوزادان متولد شده میل به مکیدن دارند. بعضی از آنها حتی قبل از تولد انگشتان و شست خود را می مکند. ورای مسأله تغذیه ، مکیدن روشی برای آرام شدن است، مکانیسمی آرام ، راحت و آشنا با دنیای جدید. اما سؤالی که این جا مطرح است این است که آیا پستانک به راستی برای کودکان مفید است؟ به گفته محققان اگر چه پاسخ به این سؤال هنوز مشخص نیست، اما متخصصان اجازه استفاده از آن را در اولین سال تولد نوزاد بدون مانع می دانند.

 

اگر نیاز به مکیدن باشد

نوزادی که به نظر می رسد تمایل داشته باشد بلافاصله پس از خوردن شیر مجدداً پستان بگیرد (البته در صورتی که حداقل به مدت 10 دقیقه صدای بلعیدن شیر شنیده شود و مطمئن باشید که سیر است) یا یک شیشه دیگر را مصرف کند ممکن است احتیاج به مکیدن چیز دیگری داشته باشد. چنین نوزادی با پستانک راضی خواهد شد. دادن پستانک به نوزاد (در صورتیکه شما آگاهانه تشخیص می دهید که به نفع اوست نه به نفع خودتان!) اشکالی ندارد ولی نباید جایگزین شیر دادن و نوازش کردن نوزاد شود. بعضی از والدین از تصور اینکه یک کودک 3 ساله با پستانک دور خانه راه برود خوششان نمی آید. ولی در صورتیکه شما آگاهانه تصمیم گیری کنید و فقط وقتی که نوزادتان واقعاً به پستانک احتیاج دارد، در اختیارش قرار دهید، بعید است که وابستگی شدید به آن پیدا کند.

 

چه کسانی نباید پستانک به فرزندشان بدهند؟

اگر نوازد را با شیر مادر تغذیه می کنید بهتر است از مصرف پستانک اجتناب ورزید تا وقتیکه نوزاد یاد بگیرد که خوب به سینه بچسبد و آنرا بمکد و شیر شما نیز کافی باشد. از آنجائیکه پایه پستانک از سینه شما باریکتر است اگر نوزاد قبل از عادت کافی به سینه مادر پستانک بمکد ممکن است ذهنش مشوش شود.

 

پستانک برای دندان های فرزندتان مضر است؟

احتمال آنکه کودک شما آنقدر پستانک بمکد تا تکامل صحیح دندانهایش را مورد تهدید قرار دهد بسیار کم است زیرا دندانهای دائم معمولا تا حدود 5-6 سالگی ظاهر نمی شوند. شاید مکیدن پستانک برای کودک آرامش‌بخش باشد اما در کنار آن عوارضی برای فک و دندان دارد. پستانک‌های معمولی، مخصوصا اگر طولانی‌مدت استفاده شوند، می‌توانند فک و دندان‌های بالا را به سمت بیرون و فک پایین و دندان‌ها را به سمت داخل حرکت دهند و عامل بروز نوعی ناهنجاری فک و دندان باشند.

 

آیا پستانک باعث نیاز به ارتودنسی می شود؟

اگر مادری به فرزندش پستانک داده و حالا متوجه این ناهنجاری شده، بهترین کار این است که سریع‌تر پستانک را از فرزندش بگیرد زیرا با افتادن دندان‌های شیری، امکان اصلاح وجود دارد اما اگر پستانک طولانی‌مدت استفاده شود، ممکن است تغییرات شدید به دنبال داشته باشد و حتی با ریزش دندان‌های شیری و رویش دندان‌های دائمی‌ تغییرات به وجود آمده باقی بماند و درنهایت به ارتودنسی نیاز شود. برخی مادر‌ها پستانک را از کودک می‌گیرند و انگشت شست را جایگزین آن می‌کنند. این عادت بسیار بدتر از پستانک مکیدن است.

 

پستانک چه بلایی سر دلبستگی فرزندتان می آورد؟

به نظر می‌رسد استفاده از پستانک یا «گول‌زنک»، برای رسیدن به آرامش کمکی به کودک نمی‌کند. در یک سال اول که کودک بیشتر نیازهایش را از طریق تماس دهانی ارضا می‌کند، آغوش و سینه مادر جایگاه ویژه‌ای برایش دارد و این وسیله به هیچ‌وجه جای آغوش مادر را نمی‌گیرد. ارتباط عاطفی از طریق تماس پوست‌به‌پوست آغاز می‌شود.در ساعت‌های اولیه برای تقویت این رابطه یا شکل‌گیری حس وابستگی، نوزاد را در آغوش مادر می‌گذارند. به‌تدریج احساس دلبستگی شیرخوار به مادر در ماه‌های اول بیشتر می‌شود و هر چه مادر به نیازهای کودک بیشتر پاسخ دهد، حس دلبستگی امن در نوزاد بیشتر تقویت خواهد شد و به کمک آن یاد می‌گیرد دنیا جای امنی است. یک مادر باهوش بعد از ۳ ماه می‌تواند نوع گریه فرزندش را تشخیص دهد. اگر در سال اول با شنیدن این گریه‌ها نوزادش را در آغوش بگیرد و به او پاسخ مناسب دهد، حس دلبستگی امن در او شکل می‌گیرد اما اگر وسایلی مثل پستانک مانع تماس فیزیکی مادر و فرزند شود، این حس به درستی شکل نخواهدگرفت.پستانک شاید در لحظه باعث آرامش کودک شود اما در درازمدت جلوی شکل‌گیری درست حس دلبستگی او را می‌گیرد و از نظر روانی برای کودک مشکل‌ساز می‌شود. مادر کودکی که به شدت بی‌تابی و بی‌قراری می‌کند، می‌تواند هرازگاهی از پستانک استفاده کند اما ترک عادت مکیدن پستانک نیز کار سختی است و گذراندن دوره سختی را به شیرخوار و مادر تحمیل می‌کند.

7 نکته‌ زیر و بم دندان کودکان!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ