دلایل نفخ شکم در دوران بارداری و پیشگیری از آن

faateme1366
بارداری اگرچه شیرین است اما سختی های خاص خود را هم دارد. یکی از سختی های دوران بارداری نفخ شکم است. شاید فکر کنید فقط شما با این مشکل رو به رو هستید اما باید بگوییم این یکی از مشکلات رایج دوران بارداری است. در ادامه این مطلب دلایل نفخ شکم در دوران بارداری و راه های پیشگیری از نفخ شکم در بارداری را می خوانید.

 چه زمانی بیشتر نفخ دارید؟

نفخ شکم یکی از رایج ترین مشکلات دوران بارداری است که تقریبا هر زن حامله آن را تجربه می کند. در این شرایط گاز مازاد در معده جمع شده و باعث ناراحتی شما می شود. نفخ داشتن مکرر معمولا در اوایل بارداری زیاد دیده می شود که با نزدیک شدن به انتهای بارداری شما کمتر علائم آن را می بینید. معمولا همراه آن حالت تهوع دیده می شود که باعث میشود شما احساس کنید که پرخوری کرده اید. بله، کاملا طبیعی است و نگران نباشید. هر فرد بطور متوسط 4 پیمانه گاز تولید میکند که 14 تا 23 بار آن را دفع میکند. این مقدار در بارداری افزایش می یابد که دلایل نفخ شکم در بارداری را در ادامه خواهیم گفت.

هورمون ها چه نقشی دارند؟

هورمون پروژسترون هورمون ضروری در دوران بارداری است. در حالیکه این هورمون، باعث ایجاد آروغ، نفخ و باد شکم در دوران بارداری میشود. این هورمون باعث شل شدن بافت عضلانی بدن و دستگاه گوارش می شود. در طی این پروسه، گوارش تغییر کرده و مواد مغذی غذاها بسمت جریان خون هدایت میشوند تا به نوزاد برسند. این عمل باعث کند شدن هضم و جذب شده که بدنبال آن نفخ و باد شکم ایجاد میشود که باعث آزردگی دستگاه گوارشی میشود.

باکتری ها طبیعی هستند؟

سطح هورمون ها در دوران بارداری نقش مهمی را در تکامل و رشد جنین ایفا می کنند. پروژسترون وریلکسین دو هورمونی هستند که باعث کشیده شدن لگن و ایجاد کانال زایمان می شود. همچنین این هورمون ها باعث کاهش حرکت مواد غذایی و یبوست می شوند. بطور طبیعی باکتری غذاها در روده شکسته شده و تولید گاز میکنند. در نتیجه زن حامله دچار سوزش سر دل و نفخ در دوران بارداری می شود.

این غذاها نفخ را بیشتر می کنند

غذاهایی که احتمال ایجاد نفخ در شکم را افزایش می دهند غذاهایی هستند که شامل کربوهیدراتهای غیر قابل جذب هستند. بدن نمی تواند این نوع از کربوهیدراتها را هضم کند. این غذاها عبارتند از: کنگر فرنگی- مارچوبه- بروکلی- کلم بروکسل- لوبیاها- کلم- گل کلم- آلو سیاه

وقتی اجابت مزاج سخت می شود

غذاها بطور معمول بعد از بلع وارد معده شده و بعد کم کم بسمت روده حرکت کرده و مدت طولانی در آنجا می ماند. این عمل برای جنین خوب است زیرا او مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کند. جنین تمام آب مواد غذایی را دریافت می کند و مدفوع خشک می شود. حرکت مدفوع خشک بسمت رکتوم زمان طولانی تری را می برد.در این مدت گاز بیشتری تولید کرده و باعث ایجاد نفخ می شود.

رحم تحت فشار است

در طول هفته چهارم بارداری، سلول تخم در دیواره رحم عمل لانه گزینی را انجام می دهند تا زمان تکامل جفت، کار تغذیه رویان با دیواره رحم، عروق خونی و اندومتریوز است. دیواره رحم ضخیم شده و از رویان محافظت میکند.جریان خون در ناحیه شکم افزایش یافته و باعث افزایش ضربان قلب شده که اینها باعث بزرگ شدن و متورم شدن رحم میشود که فضای بیشتری را در لگن اشغال میکند و باعث احساس فشار و نفخ در قسمت پایین شکم میشود.

 

چطور از نفخ در دوران بارداری پیشگیری کنیم؟

برای جلوگیری از نفخ معده در بارداری توصیه می‌شود زن باردار در حالت نشسته و به آهستگی غذا بخورد تا از فرودادن هوا به معده جلوگیری شود.

پس از غذا خوردن به سرعت دراز نکشید و حداقل نیم ساعت پس از آن صبر کنید به حالت نشسته و یا به پیاده‌روی بروید. در این صورت شما احساس بهتری خواهید کرد.

غذاهای نفاخ استفاده نکنید .خوردن گل کلم ، کلم بروکلی یا حبوبات را کم کنید.

نوشیدنی‌های گازدار و نوشابه را از غذای خود حذف کنید .

از غذاهای پر چرب و یا سرخ‌شده و پر ادویه مصرف نکنید.

وعده‌ غذایی خود را زیاد اما حجم غذا کم کنید.

در حین غذا خوردن آب ننوشید.

لباس‌های گشاد و راحت تن کنید .

اگر مشکل خاصی ندارید پیاده‌روی کنید.

رژیم لاغری در دوران بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ