خونریزی در دوران بارداری طبیعی است؟

faateme1366
در دوران بارداری مسلما بیشتر باید حواستان به تغییرات بدنتان باشد و این تغییرات را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر در این دوران با خونریزی مواجه شوید ممکن است چیز مهمی نباشد اما در عین حال می تواند نشانه ای از مشکلات دیگر باشد. برای بررسی این قضیه و علل خونریزی در دوران بارداری این مطلب را بخوانید.

 این خون، قاعدگی است؟

اغلب زنان بارداری که دچار خونریزی می شوند، خصوصا در سه ماهه اول بارداری (هفته های یک تا دوازدهه بارداری)، نوزادانی سالم به دنیا می آورند. با این وجود باید خونریزی را در این دوران جدی گرفت. گاهی اوقات خونریزی در دوران بارداری می تواند نشان دهنده سقط جنین یا شرایطی باشد که نیاز به درمان فوری دارد. معمولاَ اغلب لکه بینی و خونریزی ها درسه ماهۀ اول بارداری رخ می دهد. بسیاری از خانم ها تصور می کنند که این همان پریود آنهاست که در زمان بارداری نیز ادامه پیدا کرده است، که البته این فرضیه درست نیست. به محض وجود جنین در بدن شما، مغزتان به رحمتان فرمان می فرستد تا از وقوع قاعدگی(پریود) جلوگیری کند.

 

القاء یعنی چه؟

برخی از خانم ها حدود 14-10 روز پس از لقاح متوجه خونریزی سبکی می شوند. این خونریزی به القاء معروف است و علت آن هم این است که هنگامی که تخمک بارور شده ، خود را داخل رحم شما القاء می کند، ممکن است به دیوارۀ رحم آسیب رسانده و باعث خونریزی خفیف شود. این خونریزی نباید بیشتر از چند روز به طول انجامد و معمولاَ بسیار سبک نیز می باشد. خونریزی القاء نباید باعث نگرانی شود ولی اگر این زمان بیش از چند روز طول کشید و یا به خونریزی سنگین تبدیل شد، فوراَ پزشک معالج خود را در این باره ببینید.

 

چه زمانی خونریزی در بارداری طبیعی است؟

در طول 12 روز بعد از آبستنی ممکن است که شخص لکه هایی را مشاهده کند و فکر کند که همانند لکه های دوران پریود است در واقع آنها هنوز متوجه بارداری نشده است.این خونریزی به دلیل جایگزینی جنین اولیه در رحم است که به صورت لکه بینی بوده و بیشتر از چند روز یا چند ساعت دوام نخواهد داشت.

 

مادر شدن را از دست داده اید

بیشترین دلیل نگرانی مادران باردار از خونریزی در طول 12 هفته اول دوران بارداری برمی گردد به سقط جنین مکرر در این دوره زمانی.حدود نیمی از بانوان که در این زمان خونریزی داشته اند نهایتا جنینشان را سقط می کنند اما دلیل نمی شود که در هر لکه بینی ناچیزی شخص دچار نگرانی شود.مخصوصا اگر علائم دیگری نداشته باشد.

 

یک علت سخت و مهم

در بارداری خارج رحمی جنین در خارج از رحم یا زهدان که در اکثر مواقع در لوله رحمی است رشد می کند.اگر جنین در همین وضعیت به رشد خود ادامه دهد در نهایت منجر به ترکیدن لوله رحمی می شود که برای مادر بسیار خطرناک می باشد.اگر چه این نوع بارداری خیلی خطرناک است اما تنها در 2% از بانوان اتفاق می افتد.یکی دیگر از علائم بارداری خارج رحمی درد شدید زیر شکم همراه با گیجی شدید است.

 

بارداری مول را می شناسید؟

در شرایط بسیار نادر توده ای در درون رحم به جای جنین شروع به رشد می کند.و در شرایط بسیار نادر نیز این توده می تواند سرطانی شده و به قسمتهای دیگر بدن گسترش یابد. یکی دیگر از علائم بارداری توده ای حالت تهوع و استفراغ شدید و بزرگ شدن سریع اندازه رحم می باشد.

 

تغییرات بدن

 در طول زمان بارداری جریان خون زیادی به سمت گردن رحم وجود دارد در نتیجه داشتن رابطه جنسی در این دوران و یا تستهای رحمی باعث ایجاد لکه بینی می شود.این لکه بینی نگرانی در پی نخواهد داشت.

 

عفونت را جدی بگیرید

هر گونه عفونت در فضای درونی رحم یا دستگاه تناسلی و یا عفونت ناشی از روابط جنسی (کلامدیا، سوزاک،تبخال) می تواند باعث بروز لکه بینی یا خونریزی،در سه ماهه اول بارداری شود.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در ابتدای دوران بارداری رحم شما دچار تغییرات بسیاری شود تا بتواند جنین را در خودش جای دهد. بدن شما مقدار بیشتری خون را به رحم پمپ می کند تا بتواند جنین را تغذیه کند، گاهی همین امر می تواند باعث خونریزی بسیار سبک در سه ماهۀ اول حاملگی باشد. دلایل دیگر برای خونریزی می تواند داشتن نزدیکی با همسرتان و یا معاینۀ پزشک زنان باشد که باعث التهاب گردن رحم و در نتیجه لکه بینی یا خونریزی شود. به خاطر داشته باشید در حالی که این خونریزی ها سبک و کوتاه مدت باشند، جای نگرانی نیست. اگر این زمان بیش از چند روز طول کشید و یا به خونریزی سنگین تبدیل شد، فوراَ پزشک معالج خود را در این باره ببینید.

عوارض خونریزی زیاد قاعدگی از نگاه طب سنتی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ