چطور در سفر تغذیه سالم داشته باشیم؟

faateme1366
سفر کردن همراه با سلامتی خوب است؛ بنابراین بیش از هر زمانی باید مراقب تغذیه خود باشید. در این مطلب نکات مهمی برای داشتن تغذیه سالم در سفرهای نوروزی را به شما آموزش می دهیم.

اولویت با غذای خانگی است

حتی‌الامکان در رستوران‌های بین‌راهی و نامطمئن غذا نخورید، اگر هم مجبور شدید رستوران‌های معتبر را انتخاب کنید، از بهداشت محل طبخ غذا و مجهز بودن کارکنان به دستکش مطمئن شوید و از خوردن سالاد و سبزی تا حد امکان اجتناب کنید. چه با اتومبیل شخصی مسافرت می‌کنید و چه با هواپیما یا قطار و اتوبوس، بهتر است در مسیر سفر لقمه‌های آماده و فاسد‌نشدنی همراه داشته باشید. برای مثال می‌توانید این میان‌وعده ها را انتخاب کنید:

نان، پنیر و سبزی؛

میوه‌ی تازه؛

سبزیجات قطعه‌قطعه شده و آماده برای خوردن؛

کراکر‌‌های غله کامل؛

ساندویچ‌های کبابی و کم‌چرب مثل ساندویچ سینه‌ی مرغ کبابی؛

میوه‌‌های خشک؛

آب و آبمیوه طبیعی؛

بیسکویت‌‌های سالم؛

آجیل و مغزها.

تغذیه تان را تقسیم بندی کنید

غذاهای کم ولی در وعده های بیشتر بخورید. منظورمان این نیست که هر ۳ ساعت یکبار غذایی مفصل بخورید نه! فقط یک مشت آجیل یا میوه خشک شده می توند جلوی گرسنگی شما را بگیرد و مانع از این بشود که از شدت گرسنگی هر نوع غذایی را بخورید.

صبحانه را مفصل بخورید

معمولا در سفر به دلیل وجود برنامه‌های متعدد و تغییر زمان خواب و وعده‌های غذایی، وعده صبحانه از قلم می‌افتد.این در حالی است که صبحانه در روزهای عادی وعده‌ای بسیار مهم به شمار می‌رودو در سفر خوردن صبحانه کامل، اهمیت دو چندان دارد. بنابراین بهتر است زمان مناسبیرا برای صرف صبحانه در نظر بگیرید و از مواد غذایی مقوی در این وعده استفاده کنید.علاوه بر این، به دلیل کمبود زمان در سفر اگر چند واحد میوه یا آبمیوه برای وعده صبحانه در نظر بگیرید،می‌توانید ویتامین روزانه مورد نیاز بدن را بخوبی تامین کنید. بهتر است صبحانه کاملی در سفر مصرف کنیدکه شامل مواد پروتئینی مثل تخم مرغ و قارچ باشد. در مقابل تا جای ممکن سعی کنیدشکر کمتری مصرف کنید.هرچه مواد غذایی تازه‌تر و سالم‌تر در وعده صبحانه مصرف کنید،سلامت و شادابی شما در طول روز تضمین شده خواهد بود. در صورت امکان مقداری میوه و سبزیجات نیز همراه خود ببرید یا در مقصد چند وعده میوه و سبزیجات تازه خریداری کنید.

بطری آب همراهتان باشد

معمولا در زمان سفر فراموش می‌کنیم آب بنوشیم و کاهش چشمگیر مصرف آب می‌تواندمشکلاتی برای سلامت انسان به وجود بیاورد. یبوست، بارزترین مشکل ناشی از مصرف کم آب در طول سفر است.همچنین مصرف آب برای حفظ تعادل، واکنش‌های داخلی بدن و سلامت پوست ضروری است.در مجموع مصرف مایعات بیشتر در سفر، فعالیت دستگاه گوارش را در حالت طبیعی نگه می‌داردو می‌تواند از بروز مشکلاتی مثل یبوست جلوگیری کند. مصرف مایعات بیشتر حتی به دفع ویروسی که ممکن است از مواد غذایی ناسالم منتقل شده باشد، کمک می‌کند. مصرف دوغ و آبلیموی تازه در کنار غذا می‌توانداحتمال مسمومیت یا بروز مشکلات گوارشی را در سفر کاهش دهد. موضوع بسیار مهم این است که در طول سفر بدن خود را هیدراته نگه دارید و نوشیدن آب را در طول روز فراموش نکنید. این کار هم به حفظ انرژی شما کمک می‌کند و هم از بروز بسیاری ناراحتی‌های فیزیکی در سفر جلوگیری می‌کند.

اگر می خواهید به رستوران بروید

زمانی که در تعطیلات و سفر هستید، طبیعتا فرصت زیادی برای آشپزی ندارید و در اکثر مواقع مجبورید برای خوردن غذا به رستوران بروید. در این‌گونه مواقع تا آنجایی که امکان دارد، سالم‌ترین خوراکی‌ها را انتخاب کنید. حتی اگر آن رستوران فقط فست‌فود دارد، سعی کنید یک سس سالم برای آن سفارش بدهید مثلا سس خردل به‌جای سس مایونز و سس سفید. حتما در کنار غذا، یک سالاد سبزیجات سفارش بدهید و یادتان باشد سس سالاد را از ظرف دیگر با چنگال خود روی سبزیجات بمالید و اجازه بدهید سالاد فقط طعم سس را بگیرد نه اینکه در آن غوطه‌ور شود. ساندویچ‌تان را با نان سبوس‌دار و حجم فراوانی از سبزیجات سفارش بدهید. رستوران‌هایی که غذاهایی مثل استیک، غذاهای دریایی، گیاهی، چینی و هندی دارند، عموما انتخاب‌های مناسب‌تر و سالم‌تری هستند. خوردن پیش‌غذا هم یک روش تأثیرگذار برای خوردن حجم کمتری از فست‌فود است. در حقیقت با انتخاب پیش‌غذای صحیح، می‌توانید وزن متناسب خودتان را حفظ کنید.

نکات ایمنی در سفر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ