در نوروز مراقب قلب هایمان باشیم

sahar.d
در سفرها و دید بازدیدهای عید نباید سلامت جسم، روح و قلبمان را فراموش کنیم. در این مطلب توصیه های مهم برای حفظ سلامت قلب را بیان می کنیم.

با فرارسیدن عید نوروز روح تازه ای در تمام کشور دمیده شده است و موجی از شادی همه را فراگرفته است. در این میان باید سلامت را فراموش نکنیم و هموراه مراقب روح و جسممان باشیم. در این مطلب نکات مهم برای سلامت قلب در نوروز را بیان می کنیم.

قلب را تقویت کنید

افرادی که شاد هستند، راحت‌تر می‌توانند عادات سالم سبک زندگی خود را حفظ کنند، مانند ورزش روزانه، تغذیه‌ی سالم و خواب کافی شبانه.

البته به این سادگی‌ها هم نیست که فقط احساس شادی کنید و هرگز دچار حمله‌ی قلبی نشوید! بلکه به طور کلی شادی می‌تواند به شما کمک کند با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم، از سلامت قلب‌تان حمایت کنید.

شاد بودن می‌تواند سطح فشار خون را نیز کاهش دهد و در نتیجه ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی را کم کند.

دوپامین هورمونی است که هورمون «حال خوب» به حساب می‌آید. به طور کلی، وقتی دوپامین ترشح می‌شود، ما حس خوبی داریم. پزوهشگران سوئیسی دریافتند دوپامین می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. بنابراین، «حال خوبِ» ناشی از ترشح دوپامین می‌تواند یکی از دلایل مرتبط با کاهش فشار خون باشد. مطالعه‌ای در سال 2005 نیز دریافت شادی ارتباط معکوس با فشار خون دارد.

تغذیه مناسب داشته باشید

تغذیه یکی از رکن‌های اساسی در رساندن انرژی لازم به بدن و البته قلب است و بدین ترتیب و با اتکا به یک رژیم غذایی سالم می‌توانیم زندگی خوبی داشته باشیم و از زندگی مان لذت ببریم.

باید مصرف موادغذایی چرب را کنترل کنیم. تا جای ممکن باید از خوردن مواد غذایی با چربی اشباع شده، مواد حاوی چربی ترانس، شیرینی‌ها و نمک اجتناب کنیم.

سعی کنید تا میوه را جایگزین غذاهای چرب و مواد غذایی شیرین کنید تا تغذیه سالم تری داشته باشید.

تلاش کنید تا در رژیم غذایی‌تان، ۵ وعده میوه و سبزیجات بگنجانید.شما می‌توانید میوه و سبزیجات را به صورت تازه مصرف کرده و یا از میوه‌ها و سبزیجات یخ زده، کنسرو شده و یا میوه‌های خشک استفاده کنید.

تا جایی که برایتان ممکن است از غذاهای خانگی استفاده کرده  و تا حد امکان از غذاهای فست‌فودی دوری کنید.

ورزش را فراموش نکنید

محققان براین باورند که فعالیت‌های ورزشی می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. به علاوه افراد با ورزش کردن احساس بهتری در زندگی خواهند داشت. برای این کار، بهتر است که نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

انجام مسابقات ورزشی، راه رفتن، رقصیدن و انجام حرکات وتمرینات ورزشی… به هر ترتیبی که راحت‌تر هستید؛ همه اینها نوعی فعالیت فیزیکی به حساب می‌آیند.

سعی کنید هر روز فعال‌تر از روز قبل باشید و پیاده روی را در برنامه روزانه قرار دهید.

با دوستان و اعضای خانواده برنامه‌های ورزشی و تفریحی بگذارید. بدین ترتیب انگیزه‌های بیشتری خواهید داشت و ورزش کردن نیز برایتان لذت بخش‌تر می‌شود.

 توصیه های امام رضا (ع) برای تقویت قلب و عروق

آرامش قلب شما با گیاهان دارویی!

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ