10 راهکار برای مبارزه با خواب آلودگی هنگام رانندگی

parya
خواب آلودگی هنگام رانندگی، بخش عمده ای از تصادفات را به خود اختصاص داده است. اما برای مبارزه با خواب آلودگی هنگام رانندگی چه کار باید کرد.

در تعطیلات نوروز مسافرت ها چندین برابر می شود. همه سال تعداد بسیاری تصادف جاده ای در تعطیلات نوروزی و یا تابستان رخ می دهد که بخش عمده و اصلی آن به دلیلخواب آلودگی هنگام رانندگی می باشد. راهکارها و نکاتی وجود دارد که به رانندگان کمک می کند با خواب آلودگی مبارزه کنند. اگر قصد رفتن به مسافرت طولانی دارید واز خواب آلودگی وحشت دارید، با راهکارهایی که در این مقاله برای مبارزه با خواب آلودگی در هنگام رانندگی نوشته ایم آشنا شوید.

 مبارزه با خواب آلودگی هنگام رانندگی

۱- مصرف نوشیدنی کافئین‌دار: این موضوع کاملا ثابت شده است که نوشیدنی کافئین‌دار به شما انرژی می‌دهد. در تحقیقات زیادی عنوان شده که استفاده ۷۵ میلی‌گرمی از کافئین، که می‌تواند معادل یک فنجان قهوه باشد، میزان تمرکز و توجه را افزایش می‌دهد. اگر قهوه دراختیار نداشتید، از نوشیدنی چای مخصوصا چای سبز استفاده کنید.

۲- چرت کوتاه مدت: اگر استراحت کافی درحد ۷ یا ۸ ساعت نداشتید و بنا به دلایلی مجبور به رانندگی طولانی مدت هستید، از یک چرت کوتاه غافل نشوید. براساس تحقیقات بنیاد ملی علوم (NSF) آمریکا، چرت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای به شما کمک می‌کند تا هوشیاری کوتاه مدت خود را مجددا بدست آورید. اگر سفر شما طولانی است، بعد از چرت کوتاه، حتما به دنبال نزدیکترین محل برای استراحت کامل باشید.

۳- تقسیم وظیفه رانندگی: اگر با خانواده یا دوستان خود به سفر می‌روید، هنگام احساس خواب آلودگی حتما از آنها بخواهید تا به شما کمک کنند. بدین ترتیب فرصتی بدست می‌آید تا هنگام رانندگی شخص دیگر، شما خوب استراحت کنید.

۴- رعایت دقیق قوانین رانندگی: اکثر افراد در زمان خستگی دوست دارند زودتر به مقصد برسند و استراحت کنند. اما رانندگی با سرعت بالا آنهم با حالت خستگی بسیار خطرناک است. بنابراین به جای اینکه جان خود و سرنشینان را به خطر بیاندازید، بهتر است علائم جاده‌ای را به دقت دنبال کرده و قوانین رانندگی را به‌نحو احسن و بهتر از هر وقت دیگر رعایت کنید.

۵- تغییر ساعت رانندگی: سعی کنید برای زمان رانندگی خود بهترین برنامه‌ریزی زمانی را داشته باشید. تحقیقات نشان می‌دهند احتمال بروز تصادف بین ساعات اولیه شب تا ۶ صبح تا هشت برابر بیشتر از مواقع دیگر است. بنابراین تاجای ممکن از رانندگی در این بازه زمانی خودداری کنید.

۶- جویدن آدامس: معمولا رانندگان وسایل نقلیه سنگین در طول مسیرهای طولانی، به وفور از آدامس استفاده می‌کنند. درواقع آدامس جویدن باعث می‌شود دهان درهنگام رانندگی مشغول باشد تا خمیازه‌ها به سراغ شما نیایند. توصیه می‌شود حتی‌‎المقدور از آدامس‌های بدون قند استفاده کنید.

۷- گوش دادن به موسیقی: خوشبختانه تجهیزات صوتی خودروها حتی در مدل‌های ارزان قیمت و همینطور پوشش امواج رادیویی به اندازه کافی پیشرفت کرده‌اند تا برای شما امکان لذت بردن از موسیقی یا برنامه‌های رادیویی را به خوبی فراهم کنند. زمانیکه خواب به سراغ شما آمد بهترین توصیه گوش دادن به موسیقی، آنهم با ریتم نسبتا تند است. به هیچ عنوان سراغ موسیقی کلاسیک و آرام نروید چون هنگام خستگی آنها حکم لالایی تضمین شده را دارند!

۸- پایین آوردن شیشه‌ها: برای اینکه حال و هوای خواب از سر شما بیرون رود، بهتر است در حین رانندگی شیشه اتومبیل را پایین آورده و از برخورد هوای تازه با صورت و کف دستان خود لذت ببرید. علاوه براین صدای مزاحم ایجاد شده به خاطر ورود جریان هوا به داخل خودرو می‌تواند به نوعی از چرت زدن شما جلوگیری کند.

۹- تحرک بدنی: سعی کنید در مسیرهای طولانی هر دوساعت یکبار خودرو را در کناری متوقف کرده و با پیاده شدن از آن به حرکات کششی ساده بپردازید. اینکار باعث می‌شود خون در بدن شما مخصوصا در قسمت پاها، بهتر جریان پیدا کند.

۱۰- اجتناب از مصرف دارو: اکثر داروها دارای عوارض جانبی مخصوصا خواب آلودگی هستند. بنابراین قبل از مصرف حتما این موضوع را مدنظر داشته باشید و در صورت امکان مصرف آنها را به بعد از رسیدن به مقصد موکول کنید.

نکاتی برای عدم خواب آلودگی حین رانندگی

خوراکی هایی که نمی گذارد هنگام رانندگی خوابتان بگیرد!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ