10 راهکار خانگی برای کاهش کلسترول بالا

parya
کلسترول بالا از جمله بیماری هایی است که اکثر ایرانیان بخصوص افراد میانسال به آن مبتلا هستند. تغذیه نادرست و زیاده روی در مصرف بعضی از غذاها باعث ابتلا به بیماری کلسترول بالا می شود. برای کاهش کلسترول بالا باید نکاتی را رعایت کنید.

اکثر ایرانیان به دلیل خوردن غذاهای ناسالم و یا افزایش مصرف بعضی از غذاها از جمله تخم مرغ باعث افزایش کلسترول خود می شوند که بامصرف بعضی از مواد غذایی می توانند به کاهش کلسترول بالا کمک کنند. اگر روش های متلفی را برای کاهش کلسترو بالا امتحان کرده اید اما نتیجه نگرفته اید نگران نباشید در این مقاله با 10 راهکار خانگی برای کاهش کلسترول آشنا شوید. با راهکار خانگی برای کاهش کلسترول بالا دیگر نیازی نیست داروهای شیمیایی مصرف کنید، زیرا ممکن است عوارض جانبی داشته باشند.

راهکار خانگی برای کاهش کلسترول بالا

10 ماده ی غذایی را در زیر معرفی کرده ایم تا به کاهش کلسترول بالای احتمالی در شما کمک کنند.

۱. آجیل
آجیل مملو از چربی سالم اشباع نشده، پروتئین، فیبر، مواد مغذی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان است. هر کسی باید کمی آجیل را در رژیم غذایی روزانه‌اش بگنجاند. بادام زمینی، گردو، فندق، بادام، پسته، گردو پی کان، و دیگر آجیل‌ها کلسترول خون را کاهش می‌دهند. مطالعات نشان داده است که خوردن یک چهارم فنجان بادام در روز می‌تواند LDL (کلسترول بد) را تا ۴.۴ درصد کاهش دهد. علاوه بر این، شما می‌توانید بادام بو داده را بدون روغن مصرف کنید. گردو حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ است. برای کاهش ۱۶ درصدی LDL خود گردو بخورید.

نکته- تمام آجیل‌ها پرکالری هستند، بنابراین برای کاهش کلسترول بالا از زیاده روی در مصرف آنها بپرهیزید.

۲. بلغور جو دو سر
جو به عنوان کاهنده‌ی سنتی کلسترول در نظر گرفته می‌شود. جو سرشار از فیبر محلول و شامل بتا-گلوکان است که باعث کاهش جذب کلسترول ( کاهش کلسترول بالا ) و کاهش سطح آن به طور طبیعی می‌شود. شما می‌توانید LDL خود را ۱۲-۲۴٪ کاهش دهید، در صورتی که به طور منظم یک و نیم فنجان جو مصرف کنید.

۳. پیاز
یک پیاز را در آبمیوه گیری خرد کنید. یک قاشق چایخوری عسل را به یک قاشق چایخوری آب پیاز اضافه کنید. یا به عنوان روشی جایگزین، یک فنجان دوغ را با یک پیاز به خوبی خرد شده که یک چهارم قاشق چایخوری فلفل دارد مخلوط کنید و آن را به صورت روزانه مصرف کنید.

۴. آب پرتقال
آب پرتقال منبع غنی‌ای از ویتامین ث، فلاونوئید و فولات است. نوشیدن ۳ فنجان آب پرتقال به صورت منظم می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند.

۵. دانه‌ی گشنیز
مطالعات نشان داده‌اند که تخم گشنیز می‌تواند سطح کل کلسترول و تری‌گلیسیرید‌ها را کاهش دهد. دانه‌های گشنیز دارای اثرات کاهنده قند خون هستند که برای بیماران دیابتی مفید است. به یک فنجان آب ۲ قاشق چایخوری پودر تخم گشنیز اضافه کنید. این محلول را برای چند ثانیه بجوشانید، و سپس، آن را صاف کنید. مقداری شیر، شکر، و هل برای بهتر کردن طعم و مزه به آن اضافه کنید. دو بار در روز از آن بنوشید.

۶. برنج مخمر قرمز
برنج مخمر قرمز یک داروی سنتی چینی است که برای کاهش سطح کلسترول استفاده می‌‌شده است. این ماده شامل موناکولین، ایزوفلاون، استرول ها، و اسیدهای چرب اشباع نشده است. برای کاهش سطح کلسترول بالا، ۱۲۰۰-۲۴۰۰ میلی گرم از این مکمل را یک یا دو بار در روز مصرف کنید.

نکته- از این ماده‌ باید تحت نظارت مستقیم پزشک استفاده کرد.

۷. سرکه‌ی سیب
سرکه‌ی سیب طبیعی به کاهش سطح کل تریگلیسرید و کلسترول خون کمک می‌کند. این یک درمان بسیار موثر برای معالجه‌ی چند بیماری است. ۱ قاشق چایخوری سرکه‌ی سیب را در یک لیوان آب مخلوط کنید و ۲ – ۳ بار در روز به مدت حداقل یک ماه از آن بنوشید.

علاوه بر این، اگر طعم و مزه آن را دوست ندارید، می‌توانید مقداری آب پرتقال، آب انگور، آب سیب تازه یا هر آب میوه مورد علاقه خود را با سرکه سیب مخلوط کنید.

۸. روغن ماهی
روغن ماهی و ماهی‌های چرب مانند ماهی تن، ماهی خال مخالی، ماهی قزل آلا، ماهی سالمون، شاه ماهی، ماهی آبی و ساردین مملو از اسیدهای چرب امگا ۳ لود هستند. آنها تری گلیسیرید را کاهش می‌دهند و از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند. حدودا ۱-۴ گرم روغن ماهی در روز مصرف کنید.
علاوه بر این، حداقل یک بار در هفته ۲ وعده ماهی بخورید، و بیشتر ماهی چرب مصرف کنید، چون آنها غنی‌ترین منبع اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.
یا به طریقی دیگر، اگر گیاهخوار هستید، پس در رژیم غذایی‌تان برای کاهش کلسترول بالا تخم کتان را اضافه کنید که سرشار از امگا ۳ است.

۹. عسل
عسل مملو از شمار زیادی مواد معدنی و ویتامین است که آن را به یک کلسترول ستیز تمام عیار تبدیل می‌کند. به علاوه، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل به کلسترول اجازه نمی‌دهند که از خون خارج شوند و همچنین مانع از ورود آن به پوشش داخلی رگ‌های خونی می‌شوند.

۱ قاشق چایخوری عسل را به ۱ فنجان آب داغ اضافه کنید. همچنین می‌توانید یک قاشق چایخوری آب لیمو یا ۱۰ قطره سرکه سیب به این محلول اضافه کنید. این محلول را صبح‌ها بنوشید. این کار ممکن است چربی اضافی سیستم بدن شما را کاهش دهد و سطح کلسترول ثابت نگه دارد.
به طریق دیگر، یک قاشق چایخوری پودر دارچین را با یک فنجان آب جوش مخلوط کنید. به مدت ۳۰ دقیقه درب آن را بپوشانید. پس از آن، این محلول را صاف کرده و یک قاشق چایخوری عسل به این معجون اضافه کنید. آن را با معده خالی نیم ساعت قبل از صبحانه صرف کنید.

۱۰. سویا
سویا سرشار از منیزیم، فسفر، پروتئین، کلسیم، ویتامین ب، و آهن است. کلسیم این ماده غذایی ۱۰ برابر بیشتر از گوشت است. خوردن آجیل سویا، سویا و سایر محصولات غذایی ساخته شده از سویا (توفو و شیر سویا) راه ساده‌ای برای کاهش تولید کلسترول جدید است. توصیه می‌شود که مصرف ۲۵ گرم پروتئین سویا در روز می‌تواند ۵-۶ درصد کلسترول بالای خون را کاهش دهد.

نکته- بعضی‌ها ممکن است هنگام خوردن سویا با مشکلات گوارشی مواجه شوند. ممکن است دچار بیرون روی، معده درد یا اسهال شوند. بنابراین قبل از گنجاندن این ماده‌ی غذایی فعال به رژیم غذایی‌تان با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

 همه چیز درباره کلسترول بالا

9 قاعده غذایی برای مبارزه با کلسترول بالا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ