بهترین درمان آلرژی بهاری

sahar.d
با شروع فصل بهار آلرژی های آن کم کم به سراغمان می آید و بهتر است از همین الان به فکر پیشگیری و درمان آن باشیم. در این مطلب بهترین درمان آلرژی فصلی را به شما معرفی می کنیم.

شروع فصل بهار گرچه با سرسبزی و ازه شدن طبیعت همراه است، اما آلرژی های آن بسیاری را آزار می دهد و گاهی سبب تلخ شدن شیرینی این فصل زیبا به کام آن ها می شود. متاسفانه تا بحال درمان قطعی برای آلرژی وجود ندارد اما توصیه های مهمی برای پیشگیری از آن و همچنین درمان موضعی آن وجود دارد. در این مطلب برخی توصیه های مهم برای درمان آلرژی بهاری را به شما توصیه می کنیم.

پیشگیری از آلرژی‌های بهاری با رژیم غذایی

افرادی که عموما با آغاز فصل بهار دچار حساسیت‌ها و آلرژی‌های فصلی می‌شوند، با رعایت نکات و تدابیری که در متون طب سنتی ایران به آن اشاره شده، می‌توانند از ابتلا به این بیماری‌ها در این فصل پیشگیری کنند. این افراد با نزدیک شدن بهار می‌توانند با رعایت یک رژیم غذایی ساده به مدت سه روز از ابتلا به آلرژی‌ها و حساسیت‌های فصل بهار پیشگیری کنند. این افراد باید در این مدت، تنها از ماءالشعیری که به صورت سنتی و بدون استفاده از مواد شیمیایی و نگهدارنده تهیه شده، استفاده کنند و نباید از ماده غذایی دیگری استفاده کنند. پس از اتمام این رژیم غذایی سه روزه نیز بیمار باید از سبزی‌های پخته شده، بدون ادویه و کم حجم به عنوان غذا استفاده کند.

آنتی اکسیدان بیشتر مصرف کنید

در طی روز چای سبز بنوشید. تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان موجود در چای سبز با نام اختصاری EGCG ، واکنش های آلرژیک را در بدن متوقف می کند.

همچنین می توانید با خوردن میوه ها و سبزیجات زیر از شر آلرژی خلاص شوید:

انواع توت (غیر از توت فرنگی)، کیوی، پرتقال، فلفل تند، کلم بنفش، اسفناج، لیموترش و چغندر.

سایر مواد غذایی و ادویه هایی که آنتی اکسیدان زیادی دارند شامل: لوبیا چیتی، لوبیای سویا، گردو، جو، جو دو سر، ادویه میخک، دارچین و پونه وحشی است.

به جای آب، عرق شاه‌تره بنوشید

بهترین رژیم غذایی در فصل بهار برای کودکان و تقویت سیستم ایمنی و قوای جسمی آنها، خوردن سوپ جو، ماءالشعیر طبیعی، چلوگشنیز با گوشت جوجه خروس است. در متون طب سنتی، توصیه شده به کودکان در این فصل، کمتر گوشت قرمز بدهیم و بیشتر آنها را به خوردن گوشت جوجه خروس که لطیف و زود هضم است و فضولات کمتری در بدن باقی می‌گذارد، تشویق کنیم. همچنین توصیه شده در این فصل به جای آب، عرق کاسنی، عرق خرفه یا عرق شاه‌تره بنوشیم.

طب سوزنی

ثابت شده است که طب سوزنی در بهبود آلرژی خیلی موثر است. البته حتما در مراکز مجاز و تحت نظر افرادی که دارای مجوز قانونی از وزارت بهداشت هستند، این کار را انجام دهید.

حریره بادام تهیه کنید

 شاید با شنیدن نام این غذا به یاد دوران کودکی بیفتید اما این روزها غذای دوران کودکی یکی از غذاهای مفید برای مبارزه با آلرژی فصلی است. برای تهیه این حریره 10 عدد بادام را خیس کرده و پوست آنها را جدا کنید. سپس داخل مخلوط کن بریزید و یک قاشق غذاخوری عسل را در آب گرم حل کرده، به بادام ها اضافه کنید. سپس آن را روی حرارت ملایم قرار داده و هم بزنید تا غلیظ شود. حریره بادام می تواند در وعده صبحانه، غذایی مقوی برای کودکان باشد و به رفع آلرژی کمک کند. 

تسکین عطسه بهاره با روغن بنفشه

درمانگران طب سنتی برای درمان عطسه‌های ناشی از آلرژی و حساسیت فصلی، استفاده از روغن بنفشه و بادام را به بیماران‌شان توصیه می‌کنند. این درمانگران به بیماران‌شان که از دست عطسه‌های بی وقفه کلافه می‌شوند، توصیه می‌کنند روزی دو بار، یک قطره از روغن بنفشه را درون حفره‌های بینی خود بچکانند. علاوه بر این با استفاده از همین روغن، پیشانی خود را نیز ماساژ دهند. این کار موجب می‌شود از شدت عطسه‌ها کم و در مواردی نیز به طور کامل برطرف شود. در کنار استفاده از روغن بنفشه، پرهیز غذایی نیز یکی دیگر از راهکارهای برطرف کردن عطسه‌های فصلی است. درمانگران به بیماران‌شان توصیه می‌کنند از خوردن انواع ادویه، غذاهای سرخ کردنی، شکلات و قهوه در فصل بهار پرهیز کنند و مصرف آنها را به حداقل برسانند.

ازمعجزه آب سیب غافل نشوید

 یکی از نوشیدنی های خوب برای مبتلایان به آلرژی آب سیب است که می تواند میان وعده بهاری خوبی باشد. کاهو سکنجبین هم در تسکین آلرژی تاثیر دارد. 

غذاهای مناسب برای فروردین ماه

درمانگران و قدمای طب سنتی در متون طب سنتی ایران از غذاهایی مانند آش، بورانی اسفناج، بورانی شبدر و یونجه، کاهو سکنجبین، سمنو، آش شبدر و قره قروت به عنوان بهترین و سبک‌ترین غذاهای ایرانی که انرژی و ویتامین زیاد دارند، برای فصل بهار نام می‌برند. به اعتقاد درمانگران طب سنتی، مصرف این غذاها موجب پاکسازی خون و تقویت اعصاب و قوای بدن می‌شود. از طرفی مصرف حبوبات فصل بهار مانند ماش، نخود فرنگی و جو نیز توسط حکمای طب سنتی ایران توصیه شده است. نوشیدن آب ماست، آب دوغ و ماء الشعیر سنتی که افزودنی‌های شیمیایی نداشته باشد نیز برای پاکسازی خون و تقویت کبد در فصل بهار بسیار مناسب است.

 چطور از بروز آلرژی های بهاره پیشگیری کنیم؟

6 گزینه غذایی مناسب برای مبارزه با آلرژی بهاره

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ