دلایل و درمان قطعی ریزش موی سکه ای

faateme1366
وقتی موهایمان می ریزد، می دانیم که به ریزش مو دچار شده ایم، اما اگر فقط قسمت هایی از موهایمان دچار ریزش شود، حتما نگران خواهیم شد. برای اینکه درباره این نوع ریزش مو بیشتر بدانید این مطلب را بخوانید. ما همه چیز را درباره ریزش موی سکه ای به شما می گوییم.

 نه فقط موها، بلکه حتی ریش و سبیل

اسم علمی ریزش موی سکه ای، آلوپسی آره آتار میباشد. کچلی سکه‌ ای نوعی بیماری خود ایمنی در بدن انسان است که در آن فولکول‌های موی شما از بین نمی‌روند اما بدن‌تان موها را اضافی تلقی کرده و تیشه به ریشه آن ها می‌زند. با وجود بحث‌ و جدل‌های زیاد هنوز علت اصلی این بیماری مشخص نیست. در قدیم باور بر این بود که عفونت‌ها عامل بروز کچلی هستند که امروزه این نظریه رد شده است. گذشته از این، برای اینکه درمان درستی برای مشکل خود پیدا کنید، ابتدا باید نوع کچلی‌تان را تشخیص دهید. اگر ریزش موهای‌تان با خارش، سوزش و تورم همراه است در گروه مبتلایان کچلی سکه‌ای قرار نمی‌گیرید. درست است که اسم این بیماری کچلی سکه‌ای است اما مقدار ریزش موها ربطی به اندازه سکه ندارد و همیشه محدود به میزان اولیه ریزش نمی‌ماند. به عبارت دیگر، شاید ناحیه کچلی در ابتدا کم باشد اما ممکن است بعدا گسترده‌تر شود و حتی تا کچلی کامل هم پیش برود که در این موارد درمان دشوارتر می‌شود. از سوی دیگر، کچلی سکه‌ای فقط روی سر ظاهر نمی‌شود ممکن است ابروها و مژه‌ها را هم کچل کند. ریش و سبیل یا دیگر نقاط بدن هم از این بیماری در امان نیستند.

 

آمار ریزش موی سکه ای

طبق آمار پزشکی احتمال ابتلای یک انسان در طول زندگی به ریزش مو سکه ای دو درصد است یا به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ نفر ۲ نفر به این نوع ریزش مو مبتلا می شوند. محققان بر این باورند ریزش موی سکه ای یک بیماری خود ایمنی است، اما در آن سیستم ایمنی به جای استخوان ها و مفاصل به ریشه موها حمله می کند و در برخی موارد نیز افرادی که غدد تیروئیدی به خوبی کار نمی کنند و یا دیابتی هستند، در معرض این بیماری قرار دارند.

 

کدام ریزش مو، سکه ای است؟

در این نوع ریزش مو یک یا چند لکه طاسی به شکل دایره یا سکه و گاهی بیضی شکل بطور ناگهانی و بی خبر در سر یا ریش صورت ایجاد میشود. یعنی بیمار متوجه ریزش مو در حمام یا موقع شانه کردن نشده و چون معمولا توام با سوزش یا خارش و درد نیست از این طریق هم به وجود آن پی نمی برد و تا مدتها از آن بی خبر میماند تا اینکه آرایشگر یا نزدیکان آن را دیده و متذکر شوند و یا برحسب اتفاق در ضمن شانه کردن یا لمس خود بیمار آن را پیدا کند. گرچه این بیماری اکثرا بدون علامت است ولی گاهی بیماران پیدایش لکه های جدید را از روی سوزش یا خارش یک منطقه حدس میزنند. چون شکل طاسی به صورت لکه های گرد یا بیضی شکل است آنرا طاسی سکه ای شکل یا لکه لکه میگویند.Alopecia Areata همه چیز در مورد ریزش مو سکه ایاگر ریزش مو محدود به یک یا چند لکه باشد آنرا ریزش موی سکه ای محدود میگویند. گاهی ریزش مو حالت شبکه ای و تور مانند دارد که از اتصال چند لکه حاصل میشود و سرانجام گاهی موهای پشت سر و دور سر به شکل نعل اسب میریزد که علامت خیلی بدی است و خبر از پیشرفت بیماری می دهد وگاهی برعکس تمام موی سر می ریزد غیراز همین نوار نعل اسبی شکل که در پشت سر باقی می ماند و آنرا فرم sisopho مینامند. علاوه بر شکل محدود و سکه ای گاهی بیماری شکل منتشر دارد که در آن لکه مشخصی نداریم بلکه در تمام سر بعضی فلیکولهای مو زایل شده و بیماری به شکل کم پشتی موی سر خود را نشان میدهد. این بیماری را بر حسب وسعت منطقه طاسی به نوع محدود و اگرتعداد لکه ها زیاد باشد نوع منتشرو اگر بیش از نیمی از موی سر بریزد آنرا نوع شدید مینامند. اگر تمام موی سر بریزد آنرا نوع توتالیس مینامند اگر ریزش مو در ناحیه غیر از سر مانند ریش یا ابرو یا بدن پیدا شود آنرا فرم خارج جمجمه ای مینامند و اگر تمام موی بدن بریزد آنرا نوع سرتاسری یا یونیورسالیس می نامند در این نوع علاوه بر موی سر موهای ریش، ابرو، بدن و حتی موهای داخل بینی هم میریزد.

 

ریزش موی سکه ای، درمان دارد؟

درمان پزشکی برای ریزش منطقه‌ای مو، استفاده موضعی از کرم‌های کورتیکو استروئیدی است، اگر شدت این بیماری زیاد بوده کرم‌ها کم اثرند و تزریق موضعی در مناطق طاس انجام می‌شود. این درمان برای اکثر افراد موثر است؛ به طوری که بعد از توقف ریزش موها و با گذشت چند هفته پزشک معمولا محلول‌های موضعی از قبیل ماینوکسیدیل ۲ درصد و غیره جهت کمک به رویش موها تجویز می‌کند. افراد مبتلا به ریزش سکه‌ای ممکن است پس از درمان در سال‌های بعد مجددا درگیر این بیماری شوند. عواملی مانند استرس زیاد، تغذیه ناصحیح و قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های شیمیایی می‌توانند موجب برگشت این بیماری شوند.

 

مسائل روانی در ریزش موی سکه ای

خوشبختانه این بیماری تهدید کننده حیات نیست اما اثرات شدید روحی و روانی شدیدی روی فرد بیماری ایجاد می کند که این موضوع خود باعث تشدید بیماری می گردد و اثرات زیادی روی کیفیت زندگی فرد ایجاد نموده و باعث اختلال عملکرد خانوادگی و اجتماعی او می گردد. این بیماری می توانند سبب ایجاد افسردگی، انزوا طلبی، کاهش اعتماد به نفس گردد.

دلایل اصلی ریزش مو در خانم ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ