خوراکی های شگفت انگیز برای سلامت کبد

faateme1366
کبد یکی از مهم ترین اعضای بدن است. چرا که وظیفه تصفیه تمام بدن را داد. حال ود این ارگان هم نیازمند خوراکی هایی است که به عملکرد بهتر آن کمک کنند. در این مطلب برای شما از خوراکی های دوست کبد صحبت کرده ایم.

موزدوست همیشگی کبد

موز سرشار از پتاسیم است و همین امر باعث می شود در بیشتر رژیم های غذایی گنجانده شود. موز به هضم کمک می کند و همچنین به کبد در حذف سموم از بدن کمک می‌کند.

 

امگا 3 را برای سلامت کبد دست کم نگیرید

مصرف غذاهای غنی از امگا 3 نیز برای سلامت کبد مهم است. غذاهای مرسوم غنی از امگا 3 عبارتند از: ماهی‌ها (از جمله : ساردین، سالمون، قزل آلا و…)، مغزها و روغن‌هایی گیاهی (شامل: کانولا، سویا، دانه کتان و کنجد).

 

میوه های دوست کبد را بشناسید

بر اساس مطالعاتی مشخص شده که میوه های زیر بیشترین مقدار آنتی اکسیدان ها را دارند که به ترتیب غنای آنتی اکسیدانی عبارتند از: آلو- کشمش- زغال اخته- شاتوت- توت فرنگی- تمشک- پرتقال- گریپ فورت سرخ- طالبی- سیب و گلابی. در طی فرآیند سم زدایی یا تصفیه کبد، تعداد زیادی رادیکال آزاد تولید می شود که برای سلامت کبد مضر هستند. آنتی اکسیدان ها از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد، محافظت می کنند.

 

سیر همیشه پرخاصیت

این گیاه بوته ای باعث فعال شدن آنزیم هایی می شود که به دفع مواد مضر در کبد کمک می‌کند؛ سیر حاوی سلنیم و آلیسین است که هر دو ترکیب طبیعی مفیدی برای پاک‌سازی کبد است.

 

چای سبز یک دمنوش عالی برای کبد

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند به کبد کمک کنند تا اصلی‌ترین وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام دهد. اگر روزانه چای سبز می‌نوشید می‌توانید مطمئن باشید که نیاز بدن به کاتچین را تامین کرده‌اید؛ ماده‌ای بسیار سالم که به سلامت کبد کمک می‌کند.

 

برای سلامت کبد گوگرد بخورید

مواد غذایی سرشار از گوگرد جزو مواد غذایی مفیدی هستند که به روند سم زدایی از بدن که در کبد انجام می شود کمک زیادی می کنند. کبد از مولکول های گوگردی برای مقابله با آفت کش ها و سمومی استفاده می کند که از طریق مصرف مواد غذایی وارد بدن می شوند. از بین مواد غذایی حاوی گوگرد می توان به سیر، پیاز، کلم، کلم بروکلی و گل کلم اشاره کرد. بهتر است این مواد غذایی به صورت خام مصرف شوند چون فرایند گرمایشی میزان مواد و عناصر مغذی این مواد غذایی را کاهش می دهد.

 

سبزیجات همیشه موثرند

سبزیجات برگ‌سبز از این قبیل سبزیجات به صورت خام، پخته یا حتی خوردن آب آنها نیز می‌توان به عنوان یک پاک‌کننده کبد استفاده کرد. سبزیجات حاوی کلروفیل گیاهی بالایی دارند و از این طریق سموم محیطی را از جریان خون جذب می‌کنند. این قبیل سبزیجات قابلیت بالایی در خنثی کردن فلزات سنگین، مواد شیمیایی و حشره‌کش‌ها دارند و به‌خوبی می‌توانند فرآیند پاکسازی کبد را انجام دهند.

 

سیب‌زمینی شیرین یکی از یاران اصلی کبد

سیب‌زمینی شیرین یکی از موادی است که پتاسیم خوبی دارد. در حقیقت، یک عدد سیب زمینی شیرین متوسط ۷۰۰ میلی گرم پتاسیم دارد. همچنین این ماده سرشار از فیبر است.

 

ویتامین E  تنها نجات بخش پوست نیست!

غذاهای حاوی مقادیر فراوان از ویتامین‌های B، C و E می‌بایست به صورت روزانه برای تقویت سلامت کبد مصرف شوند. غذاهای غنی از ویتامین C و ویتامین E همانند آنتی‌اکسیدان‌های مذکور بسیار مفید می‌باشند. مواد با خاصیت آنتی‌اکسیدانی به کاهش تخریب ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌نمایند، بنابراین برای تقویت و پاک‌سازی کبد مفیدند. غذاهای غنی از ویتامین ب عملکرد کبد را تقویت می‌کنند و به کاهش احتقان کبدی کمک می‌نمایند. ویتامین ب 12 نیز به متابولیسم چربی‌ها و بهبود عملکرد کبد کمک می‌نماید.

بسیاری از غذاها (برای مثال: بروکلی، تخم مرغ، اسفناج، برنج قهوه‌ای، غلات و غیره) حاوی ویتامین ب می‌باشند. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات نیز حاوی ویتامین ث می‌باشند از جمله: گوجه‌فرنگی، توت فرنگی، بروکلی، فلفل، مرکبات و غیره.

سبوس گندم منبع خوبی از ویتامین E و سلنیوم می‌باشد. بادام، آووکادو، گردو، غلات غنی شده، تخم آفتابگردان، کره بادام زمینی، سبزیجات روغنی نیز از منابع خوب ویتامین E می‌باشند.

 

معجزه آب و لیموی اول صبح

آب لیمو ترش تازه را در یک لیوان آب داغ بریزید و اول صبح بطور ناشتا بنوشید(البته اگر ناراحتی معده ندارید). این کار باعث می شود کبد پاک شود و عمل سم زدایی و تصفیه آن افزایش یابد. همچنین تولید صفرا را تحریک می کند، معده و روده را پاک می کند و حرکات روده ای را افزایش می دهد.

ترفندهای درمان کبد چرب که نمی دانستید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ