از چاقی در نوروز پیشگیری کنید

toranj
از چاقی نوروز با این ترفندها جلوگیری کنید

نوروز و تعطیلات ان همیشه بلای خانمان سوزی می باشد که باعث چاقی به خصوص خانم های علاقه مند به شیرینی می شود. در ادامه ترفندهایی را خواهید خواند که با آن می توانید از چاقی نوروز با این ترفندها جلوگیری کنید.

برای پیشگیری از چاقی در نوروز  نوشیدن آب را فراموش نکنید

یکی از عادت‌های نادرستی که بیشتر افراد در ایام تعطیل و در طول سفر یا مهمانی دارند، کنار گذاشتن نوشیدن آب و افزایش مصرف نوشابه‌های شیرین و گازدار است. کم‌آب شدن بدن به طور مستقیم با کاهش سوخت‌وساز و در نتیجه چاقی همراه است. نوشیدنی‌های شیرین و گازدار مانند انواع نوشابه یا ماءالشعیر هم که به خودی خود عامل چاقی هستند. بهتر است بدانید که در میان انواع نوشیدنی‌ها، آب به دلیل عدم وجود کالری می‌تواند بهترین گزینه باشد. ضمن اینکه نوشیدن آب با پر کردن حجمی از معده، مانع از ولع پرخوری در ایام تعطیل می‌شود.
 از صبح که بیدار می‌شوید تا ۲ ساعت قبل از خواب، حداقل ۸ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید. برای کمک به پیشگیری ازقی چا، حدود ۳۰ دقیقه قبل از وعده‌های اصلی غذایی یا پیش از رفتن به مهمانی، ۱ لیوان آب ولرم بنوشید.

 برای پیشگیری از چاقی در نوروز  ظرف‌های غذای خود را کوچک‌تر کنید

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های نوروزی برای پیشگیری از چاقی، این است که در سایز ظرف غذای خود تغییراتی ایجاد کنید تا جلوی پرخوری‌تان گرفته شود. از آنجایی که در این ایام، مصرف تنقلات بالا می‌رود، بهتر است که ما حجم غذای مصرفی خود را کم کنیم تا در پایان تعطیلات با اضافه‌وزن مواجه نشویم.

چاره چیست؟ اول اینکه از ظروف کوچک‌تری برای پخت و پز کمک بگیرید تا مجبور شوید غذای کمتری بپزید و بخورید. دوم اینکه بشقاب غذای خود را کوچک کنید تا از نظر روانی، احساس کنید که یک ظرف پُر، غذا خورده‌اید. سوم هم اینکه به جای قاشق غذاخوری، از قاشق مرباخوری یا چنگال برای خوردن غذا کمک بگیرید. به این ترتیب، زمان غذا خوردن شما طولانی‌تر می‌شود و پیام سیری هم زودتر به مغزتان می‌رسد.

برای پیشگیری از چاقی در نوروز  مصرف غذاهای نشاسته‌ای را محدود کنید

یکی دیگر از عادت‌های غذایی ما در ایام تعطیل، این است که عادت به مصرف مداوم انواع ساندویچ‌ها، سیب‌زمینی یا حتی برنج و پاستا پیدا می‌کنیم. همین عادت باعث می‌شود که به طور ناخواسته در پایان تعطیلات با افزایش وزن مواجه بشویم.

 در ایام تعطیل، مصرف غذاهای نشاسته‌ای را تا جایی که می‌توانید محدود کنید. در این ایام، بیشتر از ترکیبات پروتئینی در کنار حجم بالایی از سبزیجات کمک بگیرید. سبزیجات، فیبر بالایی دارند و با پر کردن حجم معده، جلوی پرخوری یا ریزه‌خواری شما در طول تعطیلات را می‌گیرند. بهتر است پروتئین‌های مصرفی خود را به جای سرخ کردن، یا تنوری کنید و یا کباب و بخارپز!

 برای پیشگیری از چاقی در نوروز  فعالیت فیزیکی را فراموش نکنید

برخی از افراد گمان می‌کنند که تعطیلات، فرصت مناسبی برای استراحت مطلق، خوردن و خوابیدن است! همین گمان نادرست هم باعث می‌شود که در پایان تعطیلات، چیزی جز چندین کیلو اضافه‌وزن و چاقی برای آنها باقی نماند.

تعطیلات، فرصت خوبی برای لذت بردن از فعالیت‌های فیزیکی خانوادگی است. سعی کنید که حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه از روز خود را به فعالیت‌های خانوادگی اختصاص بدهید. مثلا باهم به پارک بروید و پیاده‌روی کنی، بدمینتون بازی کنید، دوچرخه‌سواری کنید یا هر فعالیت دو یا چند نفره و مفرحی را که می‌توانید در برنامه‌های روزانه خود بگنجانید.

  برای پیشگیری از چاقی در نوروز  به تنقلات و شیرینی‌ها وابسته نشوید

یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به اضافه‌وزن بعد از تعطیلات نوروز، روی آوردن به مصرف فراوان انواع شیرینی، شکلات، آجیل و … است. شیرینی‌ها و تنقلات عید، علاوه بر اینکه کالری بالایی دارند و می‌توانند منجر به اضافه‌وزن شوند، حجم نسبتا بالایی از چربی، قند و نمک را هم در خود جای داده‌اند و می‌توانند برای بیماران مبتلا به فشار خون یا دیابت هم باعث ایجاد مشکل شوند.

 یکی از عواملی که باعث زیاده‌روی در مصرف شیرینی‌ها و تنقلات نوروزی می‌شود، در دسترس بودن آنها است. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که وسایل پذیرایی عید خود را در دسترس نگذارید و تنها زمانی که مهمان رسید، آنها را داخل ظرف بچینید و روی میز قرار دهید. وقتی هم که به مهمانی رفتید، ظرف شکلات، آجیل و شیرینی را جلوی دست خود نگذارید تا هنگام گپ زدن با صاحبخانه، به صورت ناخودآگاه اقدام به زیاده‌روی در خوردن این محصولات نکنید. ‌

  برای پیشگیری از چاقی در نوروز حواس‌تان به ساعت خواب‌تان باشد

معمولا از اختلال خواب به عنوان عامل چاقی نام برده می‌شود. زمانی که شما خواب کافی نداشته باشید، بدن برای تامین انرژی به خوردن غذاهای چرب و شیرین روی می‌آورد. از این رو، افرادی که در ایام تعطیل دچار کم‌خوابی ناشی از مهمانی یا سفر می‌شوند، بیشتر با مشکل پرخوری و افزایش وزن مواجه خواهند بود.

الو دکتر ، چگونه با ژن چاقی مبارزه کنیم؟

الو دکتر ، عواملی که باعث چاقی می شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ