آجیل برای چه کسانی مضر و بیماری زاست؟

faateme1366
در ایام عید خوشمزه ترین تنقلاتی که در هر خانه ای پیدا می شود آجیل است که انواع مختلفی هم دارد. با توجه به اینکه سالم ترین نوع آجیل، آجیل خام است و بهتر است بقیه آجیل ها مصرف نشوند، باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که خیلی ها اجازه مصرف آجیل را ندارند و این خوراکی برای شان مضر است. با ما همراه باشید.

چه کسانی آجیل نخورند؟

۱کسانی که بخواهند

وزن خود را کاهش دهند.

۲دیابت خود را کنترل کنند.

۳چربی خون ( کلسترول) خود را کاهش دهند.

۴کسانی که بیش از نیاز بدنشان، انرژی دریافت می دارند.

 

اگر دیالیز می کنید

انواع آجیل به دلیل پروتئین و املاح بالایی که دارد برای افراد مبتلا به نارسایی کلیوی، محدودیت مصرف دارد. دیالیزی‌ها تا حد امکان آجیل نخورند و در صورت تمایل به مصرف آن از آجیل‌های بی‌نمک و تازه استفاده کنند و این کار را در نزدیک زمان دیالیز انجام دهند تا ترکیبات آجیل زودتر از بدنشان خارج شود. برخی آجیل‌ها پتاسیم زیادی دارند و مصرف زیاد آن‌ها ممکن است برای بیماران دیالیزی مشکل ایجاد کند.

 

ارتباط میگرن با آجیل

افراد مبتلا به میگرن از خوردن آجیل، شکلات و استفاده از عطرهای تند خودداری کنند زیرا این عوامل سردرد را تشدید می کند. اگر دندان های قسمت خلفی فک پوسیده و دردناک باشند با خوردن آجیل می تواند اشکالاتی ایجاد کند که سردرد مخصوص به فک را ایجاد می کند یا اگر دندانی عفونت کرده و منتشر شده باشد نیز می تواند موجب بروز سردرد شود.

 

سالمندان بیشتر مراعات کنند

بهتر است آجیل به صورت مخلوط استفاده شود چرا که هر یک از اجزای آن فواید خاصی دارد و در کنار هم از همه این فواید می‌توان بهره برد. جوانان در مصرف آجیل مشکلی ندارند ولی هر کسی مخصوصا اگر سالمند باشد نباید بیش از 30 گرم در روز از این ماده غذایی استفاده کند.

 

اگر دیابت دارید

کارشناسان به افراد مبتلا به دیابت توصیه می کنند از خوردن بادام زمینی به میزان زیاد اجتناب نمایند زیرا باعث افزایش قند خون آنها می شود.

 

اگر دندان دردی هستید

مصرف شیرینی و آجیل و هرآنچه بین دندان گیر کند، با خراب شدن دندان ارتباط مستقیم دارد، با مصرف موادقندی و باقی ماندن این مواد در محیط دهان باکتری‌های موجود در دهان از این مواد استفاده کرده و به‌عنوان محصول جانبی اسید تولید می‌کنند، این اسید داخل محیط دهان باعث از بین رفتن برخی اجزای سازنده دندان‌ها شده و در نهایت باعث از دست رفتن ساختار دندان می‌شود که اصطلاحا به پوسیدگی دندان معروف است. در ایام عید مراقب دندان خود باشید و اکیدا پسته یا فندق یا بادام را با دندان نشکنید.

 

مراقب کبد خود باشید و سرگیجه نیزنگیرید

استفاده زیاد از انواع آجیل براق در طول روز، باعث ایجاد سرگیجه در افراد مصرف کننده می‌شود. امروزه نیز در اغلب قنادی‌ها و مراکز فروش آجیل مشاهده می‌شود که به‌علت ترغیب مردم برای خرید و ماندگاری بیشتر این گونه تنقلات روی آن‌ها مواد افزودنی را اضافه می‌کنند تا براق‌تر شوند اما این مواد افزودنی به بخش‌های مختلف بدن به‌ویژه کبد آسیب می‌رساند. باید آجیل‌های خام و بدون نمک را جایگزین انواع آجیل‌های شور کرد، چون وجود نمک زیاد روی این تنقلات باعث افزایش میزان سدیم در خون شده بنابراین افزایش فشار خون را به‌همراه خواهد داشت و این افزایش می‌تواند مشکلات زیادی را برای افراد به‌ویژه بیماران مبتلا به بیماری قلبی ــ عروقی ایجاد کند.

 

توصیه ویژه برای آجیل خوردن کودکان

مصرف بی رویه آجیل باعث بروز مشکلات گوارشی درکودکان می شود و به دلیل اینکه در هنگام نوروز ریزه خواری در کودکان فوق العاده شایع است شاهد انواع ناراحتی های گوارشی مخصوصا سوءجذب غذایی هستیم.

تنظیم صحیح رژیم غذایی کودک در این ایام از مهم ترین وظایف والدین است. والدین کودکان را به استفاده از گردو عادت دهند چون گردو حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم و چند نوع ویتامین ب است.

 

اگر رژیم دارید

آجیل‌ها پرکالری هستند و هر گرم آنها ۵ کالری انرژی غذایی تولید می‌کند. از نظر ارزش تغذیه‌ای، یک نعلبکی آجیل دارای تقریبا ۶۰۰ کالری انرژی غذایی است. می‌دانید ۶۰۰ کالری یعنی چه‌قدر؟ یعنی ۲ بشقاب برنج! به عبارت دیگر یک نعلبکی آجیل می‌تواند به اندازه ۲ بشقاب برنج در چاق‌کنندگی شما نقش داشته باشد. به همین خاطر است که توصیه می‌کنند در طی نوروز، برنامه غذایی مثل سایر اوقات تنظیم شود و مصرف آجیل و مغزها به عنوان میان‌وعده و در حد متعادل باشد.

راهنمای خرید آجیل تازه و مرغوب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ