آیا شما هم دردهای نفس‌گیر سنگ کلیه را تجربه کرده‌اید؟

bagheri.mry
سنگ کلیه بیماری است که شاید افراد زیادی آن را تجربه کرده باشند. درد ناشی از سنگ کلیه بسیار طاقت‌فرسا می‌باشد و افرادی که آن را حس کرده‌اند نگران تکرار دوباره‌ی آن هستند. سنگ کلیه معمولا در افرادی با سن بیشتراز 40 سال اتفاق می‌افتد اما گاهی حتی کودکان چند ماهه نیز از آن رنج می‌برند

آیا شما هم دردهای نفس‌گیر سنگ کلیه را تجربه کرده‌اید؟

سنگ کلیه بیماری است که شاید افراد زیادی آن را تجربه کرده باشند. درد ناشی از سنگ کلیه بسیار طاقت‌فرسا می‌باشد و افرادی که آن را حس کرده‌اند نگران تکرار دوباره‌ی آن هستند. سنگ کلیه معمولا در افرادی با سن  بیشتراز 40 سال اتفاق می‌افتد اما گاهی حتی کودکان چند ماهه نیز از آن رنج می‌برند. در این مقاله بیشتر در مورد این بیماری و راه‌های تسکین آن بحث خواهیم کرد.

علت سنگ کلیه در کودکان

بروز سنگ های کلیوی در کودکان بیشتر جنبه ژنتیک داشته و علت آن، تجمع کلسیم در ادرار است که به مرور باعث به هم ریختن شکل مجاری ادراری شده و کودک را در معرض خطر قرار می دهد. بررسی ها حاکی از آن است کودکانی که با وزن پایین متولد شده و از طریق لوله تغذیه می شوند، بیش از سایر کودکان در معرض ابتلا به سنگ های کلیوی قرار دارند.

عوامل زمینه ساز سنگ کلیه

1-   کمی تحرّکبه ویژه در بی حرکتی های شدید مثل بیماران بستری، بیماران دچار ضایعات نخاعی و باعث افزایش برداشت کلسیم از استخوان ها می شود. این مسأله از سویی باعث تحلیل تدریجی استخوان ها و بروز پوکی استخوان می شود و از سوی دیگر، کلسیم اضافه ای که به این ترتیب وارد خون می شود؛ سطح کلسیم ادرار را افزایش داده زمینه را برای تشکیل سنگ های کلیوی فراهم می کند.

2-    مشکلات تغذیه ای:

  • مصرف غذاهایی که دفع ادراری اگزلات را زیاد می کنندآجیل های بوداده، انواع شکلات، چای، نوشابه های کولا، اسفناج، بادام زمینی و ….
  • مصرف زیاد نمککه باعث افزایش دفع ادراری کلسیم می شود.
  • مصرف زیاد پروتئین های حیوانی(انواع گوشت، لبنیات و تخم مرغ): این موادّ غذایی، دفع کلسیم، اگزلات و اسید اوریک را افزایش می دهند و احتمال تشکیل هر دو نوع سنگ کلسیمی و اسید اوریکی را زیاد می کنند.
  • مصرف کم فیبریا به زبان ساده همان غذاهای گیاهی؛ چرا که مصرف زیاد میوه و سبزیجات، کاهش خطر تشکیل سنگ های کلیوی را به دنبال دارد.
  • کم شدن حجم ادرار: به دلیل فعّالیت های سنگین و تعریق زیاد، روزه داری و ….
  • مصرف الکل.
  • یبوست: که بدون تردید از مهمترین دلایل شیوع سنگ های کلیوی است که متأسّفانه تقریباً هیچ گاه به آن توجّهی نمی شود.
  • عفونت های مزمن کلیوی: که چنان که گفتیم زمینه را برای تشکیل سنگ های شاخ گوزنی فراهم می آورند.
  • سایر عللمثل پرکاری تیروئید، بعضی بیماری های نادر ژنتیکی و ….

پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه

– مصرف روزانه حدود ۳ لیتر مایعات و عمدتاً آب خالص

اجتناب از مصرف شیر و فرآورده های لبنی در صورتی که سنگ کلیه از نوع کلسیمی ـ فسفری باشد.

خودداری از شرایطی که با تعریق بیش از حد همراه است.

درمان سنگ کلیه با دمنوش‌های گیاهی

داروهای گیاهی مثل چای سبز به صورت دم کرده در درمان این بیماری مؤثر است. دم کرده گیاه قاصدک، مخلوط خاک شیر و ترنجبین و گل گاوزبان در درمان این بیماری مفیدند. از مصرف ریواس، تره‌فرنگی، اسفناج، بادام‌زمینی، شکلات، مواد کافئین‌دار، گوشت و پروتئین‌های حیوانی پرهیز نمایید. هندوانه، آلو، خیار، گریپ فروت، کرفس، نعناع و مرزه مواد غذایی مفید برای این افراد است.

گیاهان سنگ شکن

برگ توت فرنگی می تواند به درمان سنگ کلیه کمک کند. افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند می توانند 40 گرم از برگ توت فرنگی را با یک لیتر آب به مدت 3 تا 4 دقیقه بجوشانند. سپس، این محلول را هر 5 ساعت یک بار بنوشند. افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند می توانند نصف استکان آب کرفس را با عرق بهارنارنج ترکیب کنند و قبل از هر غذا بنوشند. استفاده از دانه بوداده خرمالو یکی دیگر از درمان های سنگ کلیه است باید دانه خرمالوی بو داده شده را آسیاب کرد و یک قاشق چای خوری از پودر آن در یک لیوان آب جوش به مدت 20 دقیقه دم کرد. خوردن این نوشیدنی به مدت 3 روز برای رفع سنگ توصیه می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ