علت آبسه دندان چیست؟؟

sahar.d
آبسه دندان یک بیماری عفونی دندان است که سبب ایجاد دردهای شدید در ناحیه دندان می شود. در این مطلب علت ایجاد آبسه دندان را بررسی می کنیم.

آبسه دندان یک بیماری عفونی در داخل یا اطراف دندان است که در صورت درمان نشدن می تواند موجب از دست دادن دندان شود. آبسه دندان در صورت پیشرفت حتی میتواند سبب ایجاد مشکلات جدی برای لثه شود. با بررسی علت های ایجاد آبسه دندان می توان از ایجاد آن پیشگیری کرد، به همین دلیل در این مطلب قصد داریم علت آبسه دندان را بررسی کنیم.

آبسه دندان چیست

هنگامی که داخل دندان شما آسیب می بیند، امکان دارد به علت پوسیدگی دندان باکتری ها به این ناحیه وارد شده و باعث ایجاد عفونت شوند. گاهی اوقات شما یک ناحیه متورم پر از چرک را (پوسته ضخیم محتوی مایعی به رنگ سفید مایل به زرد) را در این زمان مشاهده می کنید. اگر امکان خارج کردن چرک از محل آن وجود نداشته باشد، ناحیه مورد نظر به تدریج متورم تر و دردناک تر خواهد شد و در اصطلاح به این مشکل آبسه دندان می گویند. 

آبسه دهان و دندان یک پوشش را در اطراف چرک ایجاد می کند، با این کار بدن شما سعی می کند از پخش شدن عفونت ایجاد شده در سایر اعضا جلوگیری کند. معمولاً در بسیاری از موارد، آبسه لثه و دندان بسیار سریع تشکیل می شود، گاهی اوقات حتی در طول یک یا دو روز پس از شروع عفونت ایجاد می شود.

علت ایجاد آبسه دندان

آسیب دیدگی دندان، وجود حفره در دندان (پوسیدگی دندان) و یا بیماری لثه می توانند منجر به آبسه دندان شوند.

اگر یک حفره در دندان درمان نشود، بخش داخلی دندان (پالپ دندان) می تواند ملتهب و عفونی شود. در این حالت باکتری ها می توانند در بافت های اطراف دندان گسترش یافته و منجر به آبسه دندان شوند.

بیماری لثه باعث می شود که لثه از دندان جدا شده و از آن فاصله بگیرد. چنانچه غذا در این فاصله های بین لثه و دندان نفوذ کند و در آنجا بماند، باکتری ها فرصت رشد پیدا کرده و موجب آبسه دندان می شوند. آبسه دندان به مرور زمان می تواند منجر به تحلیل رفتن استخوان اطراف دندان شود.

علائم آبسه دندان

علائم اصلی آبسه دندان بتدریج ظاهر شده و ممکن است شامل موارد زیر باشد :

1. درد شدید در لمس دندان مبتلا و حین گاز زدن و جویدن

2. سست شدن دندان مبتلا

3. تورم حساس و قرمز رنگ لثه روی ریشه دندان

4. آزاد شدن چرک به داخل دندان

با گذشت زمان و گسترش عفونت، ممکن است استخوان فک شروع به تحلیل رفتن بکند. هنگامی که این اتفاق بیافتد ممکن است درد شما کمتر شود، اما فراموش نکنید که هنوز عفونت وجود دارد. اگر تحلیل استخوان بیش از حد شود، ممکن است شما با لق شدن دندان مواجه شده و مجبور به کشیدن آن شوید.

اگر شما با دندان درد شدید، ورمِ لثه و یا صورت و یا خروج چرک مواجه شدید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. ممکن است شما به آبسه دندان مبتلا شده باشید. اگر آبسه دندانی درمان نشود، ممکن است عفونت گسترش پیدا کرده و خطرناک شود.

علل و علائم آبسه دندان کدامند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ