از این میوه پرخاصیت در عید دیدنی ها غافل نشوید

faateme1366
در ایام عید و بازار داغ دید و بازدیدها، یکی از ارکان اصلی پذیرایی میوه است. در این بین کیوی مورد کم توجهی قرار گرفته و خیلی ها فقط از پرتقال و سیب و توت فرنگی استقبال می کنند و از کیوی غافل می مانند. در این مطلب برای شما از فواید بیشمار کیوی صحبت کرده ایم.

کیوی دارای چه مواد مغذی ای است؟

این میوه خوشمزه سرشار از ویتامینC می باشد. ویتامین ث موجود در کیوی ۲ برابر پرتقال، ۶ برابر لیمو ترش و میزان مواد مغذی آن ۸ برابر سیب است.

همچنین دانه‌های سیاه آن حاوی ویتامین D است.

کیوی همچنین دارای ویتامین A، ای ویتامین‌های ب۱، ب۲، ب۳ فولیک اسید و سایر ویتامین‌های گروه ب است.

کیوی از میوه‌های بسیار کم‌کالری است. در ۱۰۰گرم کیوی ۶۱ کالری وجود دارد و از جهت میزان کالری همردیف زردآلو و نارنگی است.

در ۱۰۰ گرم کیوی ۳۳۱ میلی‌گرم پتاسیم، ۲۶ میلی‌گرم کلسیم و۴۰ میلی‌گرم فسفر وجود دارد.

مقدار پتاسیم آن از موز کمتر است، اما در مقابل از میزان منیزیم بسیار بالایی برخوردار است همچنین دارای مس، آهن و فسفر است.

همچنین دارای کلسیم و آهن می باشد.

 

کیوی و سلامت بینایی

کیوی با داشتن پیش‌سازهای ویتامین آ همچنین ویتامین ای و ث موجب حفظ سلول‌های دستگاه بینایی می‌شود. ویتامین ث موجود در کیوی موجب تقویت سیستم حفاظتی بدن می‌شود. کیوی منبع خوبی برای پتاسیم و کلسیم است. پتاسیم باعث کاهش فشار خون می‌شود. کیوی ادرارآور است. به علت کالری پایین افرادی که تصمیم به کاهش وزن خود دارند می‌توانند این میوه را مصرف کنند.

 

جایگزینی برای آسپرین

کیوی مانند قرص آسپرین موجب رقیق شدن خون شده از ایجاد پلاک در خون جلوگیری می کند. این میوه به دلیل خاصیت کاهندگی که بر سطح تری گلیسیرید دارد ،از غلظت خون می کاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سکته ها جلوگیری می کند.

جالب است بدانید که ویتامین C در کاهش علائم بیماری آسم بسیار موثر است و مطالعات نشان داده کودکانی که در هفته 7 تا 5 عدد از این میوه مصرف می کنند دارای علائم تنفسی کمتری نسبت به کودکانی هستند که در هفته فقط 1 عدد میل م

 

به راحتی لاغر شوید

از آنجا که بیشترین حجم کیوی را آب تشکیل می دهد و کالری آن نیز بسیار پایین است (هر یک کیلو کیوی، حاوی 63 کیلوکالری است)، با مصرف آن، به سرعت احساس سیری خواهید کرد و در نتیجه این میوه برای کاهش وزن بسیار مفید است.

علاوه بر این سدیم موجود در کیوی بسیار کم است، به همین دلیل این میوه گزینه مناسبی برای جایگیری در رژیم های لاغری به شمار می رود.

کیوی امکان دفع آب انباشته شده در بدن را فراهم می آورد، مسأله ای که برای خانم های باردار بسیار لازم و ضروری است.

کیوی بسیار ادرارآور است و نباید از رژیم غذایی افراد مبتلا به یبوست و چاقی حذف شود. این میوه برای مبتلایان به هپاتیت و نارسایی قلبی نیز بسیار مفید است.

 

نکات خرید و نگهداری کیوی

هنگام خرید این میوه آن را در میان انگشتان خود قرار دهید و در صورتی که بر اثر فشار جزئی ‘ نرمی زیر دستان خود احساس کردید از خرید آن صرفنظر کنید. این میوه را می توانید در دمای اتاق نگهداری کرده و به مدت چند روز ذخیره کنید.

هرگز این میوه را کنار سیب ‘ گلابی و سیب زمینی قرار ندهید زیرا از این میوه ها گازی متصاعد می شود که موجب رسیدن بیش از حد این میوه می شود.اما اگر نارس باشد می توان ان را در کنار میوه های ذکر شده قرار داد تا فرایند رسیدن تسریع شود.هرگز به اندازه میوه توجه نکنید و تصور نکنید میوه بزرگتر ارزش تغذیه ای بیشتری دارد.

 

از عوارض کیوی آگاهید؟

میوه کیوی حاوی مقدار قابل اندازه گیری از اگزالات‌ها است. این ماده به طور طبیعی در بیشتر گیاهان و حیوانات یافت می‌شود. زمانی که اگزالات در مایعات بدن بیش از حد تجمع پیدا می‌کند، می‌تواند کریستالیزه شود و در نهایت مشکلاتی برای سلامتی بدن ایجاد نماید. افرادی که مشکلات کلیوی یا مشکلات مرتبط با کیسه صفرا را دارند بهتر است از خوردن کیوی اجتناب کنند. بحث‌های زیادی در مورد مقدار مناسب این میوه وجود دارد. کیوی همچنین حاوی مواد آنزیمی مرتبط با سندرم حساسیت به لاتکس میوه است. اگر به لاتکس حساسیت دارید، ممکن است به کیوی نیز حساسیت داشته باشید.از آنجایی که رسیده کردن کیوی با گاز اتیلن این ماده را افزایش می‌دهد بهتر است از میوه‌های طبیعی استفاده کنید. پختن نیز می‌تواند چنین آنزیم‌هایی را غیر فعال نماید.

اگر رژیم لاغری دارید، به هیچ عنوان این میوه ها را نخورید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ