با اینکارها از سرماخوردگی بهاری در امان باشید!

sahar.d
اگر میخواهید در بهار سرما نخورید، فقط چندکار ساده را انجام دهید. این مطلب را تا انتها بخوانید تا با راهکارهای پیشگیری از سرما خوردگی بهاری آشنا شوید.

در فصل بهار سرماخوردگی بسیار آزاردهنده است و طولانی تر از سرماخوردگی های فصل سرما است. در کنار سرماخوردگی، حساسیت فصلی نیز می تواند وضع را بدتر کند. برای پیشگیری از سرماخوردگی در بهار کافیست چند کار ساده را انجام دهید. با این مطلب همراه شوید تا با روش های پیشگیری از سرماخوردگی در فصل بهار آشنا شوید.

آنتی اکسیدان ها مفید ترین مواد غذایی برای سلامت بدن و توقیت سیستم ایمنی بدن هستند. در ادامه آنتی اکسیدان ها و موا غذایی مفید برای سلامت بدن را به شما معرفی می کنیم. 

سیر مفیدترین ماده غذایی برای بدن

سیر دارای قدرتی فراتر از عطر و مزه بخشیدن به غذا است. سیر حاوی آلیسین است که ترکیبی سولفوریک بوده و هنگام تجزیه آنتی اکسیدان هایی قوی تولید می کند. نتایج مطالعه ای که در سال 2001 انجام شد، نشان داد، افرادی که به مدت 12 هفته بین ماه های نوامبر و فوریه مکمل های سیر مصرف کرده اند کمتر از افرادی که دارو مصرف کرده بودند به سرماخوردگی مبتلا شدند. از میان افرادی که دچار سرماخوردگی شده بودند نیز آنهایی که مکمل سیر مصرف کرده بودند، روند سریع‌تر بهبود را تجربه کردند. 

سیر خام حاوی بیشترین میزان محتوای آنتی اکسیدانی است. اما اگر با بو و مزه این ماده غذایی مشکل دارید می توانید کپسول های عصاره سیر را مصرف کنید.

میوه های حاوی ویتامین C بخورید

برخی مطالعات جدید حاکی از آن هستند که تاثیر ویتامین C برای جلوگیری از سرماخوردگی ممکن است به اندازه ای نباشد که تا پیش از این تصور می شد. اما با این وجود همه تحقیقات نشانگر نقش مهم ویتامین C  در تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. همچنین ویتامین C در تولید کلا‍ژن در بدن نقش بسیار ضروری دارد. مرکبات، سبزیجات و میوه های تازه سرشار از این ویتامین هستند. 

در بالغین مرد روزانه 90 میلی گرم و در بالغین زن 75 میلی گرم در روز نیاز است.

مصرف میوه هایی مانند پرتقال، گریپ فروت و لیمو مقادیر زیادی از این ماده مغذی قدرتمند را در اختیار بدن قرار می دهد. نسبت به مصرف بیش از اندازه نیز نگران نباشید زیرا اُوردوز ویتامین C بسیار دشوار است. هر چیزی که بدن شما از آن استفاده نمی کند پاکسازی شده و از بدن خارج می شود.همچنین گوجه سرشار از ویتامین C است و مصرف آن به شدت برای بدن مفید است. همانند مرکبات، فلفل های قرمز سرشار از ویتامین C هستند.

سبزیجات تیره

هرچه رنگ سبزیجات سبز برگ تیره‌تر باشد، محتوای مواد مغذی آنها بالاتر است. از این رو، هنگامی که قصد ایجاد یک سد دفاعی در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا را دارید انتخاب کلم پیچ یا آروگولا به جای کاهو بهتر خواهد بود. سبزیجات تلخ‌تر مانند آروگولا ممکن است به تسکین گرفتگی سینه، عطسه و سرفه کمک کنند.

ماهی

گوشت ماهی های چرب از جمله سالمون، تن و خال مخالی سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 است. اسیدهای چرب امگا-3 ترکیباتی هستند که به کاهش التهاب مضر در بدن کمک می کنند. التهاب مزمن در عملکرد درست و مناسب سیستم ایمنی بدن انسان اختلال ایجاد می کند و این شرایط می تواند ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا در کنار دیگر بیماری های جدی دیگر را موجب شود.

مصرف منظم ماهی در طول سال به توقیت سیستم ایمنی بدن کمک فراوان می کند.

رازیانه

برای مبارزه با سرماخوردگی نوشیدن چای تهیه شده از دانه های رازیانه بهترین گزینه محسوب می شود. شما می توانید یک و نیم قاشق چایخوری دانه رازیانه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و 15 دقیقه صبر کنید. سپس، در صورت تمایل با عسل مزه این نوشیدنی را بهتر ساخته و بنوشید.

خرمالو

 یکی از خوشمزه ترین میوه ها می باشد که در فصل سرماخوردگی بسیار مفید است. خرمالو، دارای ویتامین A و C می باشد که این ویتامین ها برای خوب عمل کردن سیستم ایمنی مفید می باشند. ۱ عدد خرمالو دارای نصف مقدار مجاز ویتامین A می باشد.

شیر بنوشید

بیشتر ویتامین D مورد نیاز بدن انسان برای ساختن استخوان هایی قوی، دفاع در برابر بیماری قلبی و تقویت سیستم ایمنی بدن هنگامی که اشعه خورشید با سلول های پوست برخورد می کند، تولید می شود. اما این ویتامین کلیدی در غذاهای غنی شده مانند شیر، آب پرتقال و غلاب صبحانه نیز یافت می شود. با مصرف به اندازه ویتامین D می توانید از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنید.

شکلات تلخ

کاکائو خالص دارای آنتی اکسیدان هایی با توانایی مبارزه با بیماری است که به نام پلی فنول ها شناخته می شوند و همچنین حاوی روی فراوان است. اما فواید غذایی کاکائو تحت تاثیر قند و چربی اشباع شده که در شکلات ها و محصولات دیگر وجود دارد، قرار می گیرد. بر همین اساس، مصرف به اندازه – حدود یک چهارم اونس روزانه – از شکلات تلخ با محتوای کاکائو 70 درصد یا بالاتر توصیه می شود.

انواع چای

انواع مختلف چای – سیاه، سبز یا سفید – حاوی گروهی از آنتی اکسیدان ها هستند که به نام کاتچین شناخته می شوند و می توانند دارای ویژگی های مبارزه با سرماخوردگی و آنفلوآنزا باشند. مطالعه انجام شده توسط دانشمندان ژاپنی در سال 2011 نشان داد، افرادی که به مدت پنج ماه کپسول های کاتچین مصرف کرده اند 75 درصد کمتر از افرادی که دارو مصرف کرده بودند، مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا شدند.

همچنین، مطالعه دیگر نشان داد، کاتچین ها ممکن است به تقویت کلی سیستم ایمنی بدن، بهبود سوخت و ساز و محافظت در برابر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی کمک کنند.

هویج

میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ مانند هویج و سیب زمینی شیرین سرشار از بتا کاروتن هستند. هنگامی که این قبیل مواد غذایی را می خوریم، بدن ما این ترکیبات ارگانیک را به ویتامین A تبدیل می کند که برای حفظ و نگهداری از یک سیستم ایمنی قوی ضروری است. ویتامین A غشاهای موکوسی که بینی و گلو را به یکدیگر مرتبط ساخته اند – یکی از نخستین خطوط دفاعی بدن – سالم نگه می دارد و از عملکرد درست آن اطمینان حاصل می کند.

روشی برای جلوگیری از سرماخوردگی

چرا برخی افراد هرگز سرما نمی خورند؟

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ