تمام خواص شگفت انگیز جوی دوسر/ این غله را حتما مصرف کنید

faateme1366
همیشه وقتی اسم جو دوسر می آید، ما به دنبال خواص لاغری آن می گردیم. غافل از اینکه این غله هزاران خاصیت دیگر نیز دارد. از لاغری تا پوست و دیابت و ... . از این غله غافل نمانید و از آن در سبد غذایی روزانه خود حتما استفاده کنید.

از مواد مغذی موجود در جو دوسر چه می دانید

این غلات دارای نسبت متعادلی از ترکیبات مواد مغذی است. در حدود ۳۰ گرم از این دانه ۱۱۷ کالری وجود دارد و در همین مقدار جو دوسر ۶۶% کربوهیدرات، ۱۷% پروتئین، ۷% چربی و ۱۱% فیبر می باشد.

جو دوسر حاوی مقادیر زیادی ویتامین ها و مواد معدنی از جمله منگنز، فسفر، مس، ویتامین های گروه B، آهن، سلنیوم، منیزیم و روی است. این دانه نیز همچنین حاوی منبع آنتی اکسیدان لبنی آوناسرامید می باشد. همچنین خواص جو دوسر حاوی مقادیر زیادی اسید فولیک و اسید فیتیک است.

چگونه از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند؟

اگر سبوس جو دوسر به طور مرتب مصرف شود نقش مهمی در جهت پیشگیری از این بیماری ایفا می‌کند. افراد حساس فیبرهای موجود در این ماده غذایی راحت‌تر از فیبرهای موجود در سبوس گندم تحمل می‌کنند.

برای توضیح مکانیسم پیشگیرانه‌ی این ماده‌ی غذایی باید بگوییم زمانی که فیبرهای سبوس جو دوسر پُر از آب می‌شود یک لایه‌ی محافظتی بین ضایعات و توکسین های سرطان‌زای حاصل از مواد غذایی صنعتی (فلزات سنگین، آفت کش‌ها، رنگ‌های خوراکی، افزودنی‌ها، چربی‌های مضر) و جداره‌ی کلون تشکیل می‌دهد. در نتیجه از رشد سلول‌های سرطان‌زا جلوگیری می‌کند.

توصیه می‌ شود هر روز عصر 3 تا 4 قاشق غذا خوری سبوس جو دوسر را با یک لیوان آب میل کنید.

کاهش اضطرابی شگفت انگیز با جو دو سر

جوی دوسر خوشمزه و انرژی‌زا است و تا حد زیادی شما را از شر استرس و اضطراب خلاص می‌کند. شما می‌توانید از این ماده‌ی غذایی مفید برای صبحانه استفاده کرده و علاوه بر کسب انرژی لازم استرس‌هایتان را نیز کنترل کنید. در واقع جوی دوسر یک مکمل طبیعی محسوب می‌شود که میزان سروتونین خون را بالا برده و دل‌نگرانی‌های شما را رفع می‌کند. البته امکان اینکه صرفاً با تکیه بر یک ماده‌ی غذایی بتوانید موفق به کنترل اضطراب‌هایتان شوید کمی دور از ذهن است. لازم است که تغییراتی در سبک زندگی‌تان نیز ایجاد کنید. حتماً ورزش‌های آرام‌بخش انجام دهید. به دل کوه و طبیعت بزنید و در کنار آن از مواد غذایی مفید مانند جوی دوسر نیز غافل نشوید.

جو دوسر و مقابله عجیب آن با دیابت

دیابت نوع دوم، بیماری رایجی است که قند خون را به میزان قابل توجهی بالا می‌برد و معمولا در اثر کاهش حساسیت به هورمون انسولین ایجاد می‌شود. جو دوسر می‌تواند در کاهش قند خون، به ویژه در افرادی که اضافه وزن دارند یا مبتلا به دیابت نوع دوم هستند مفید باشد. جو دوسر می‌تواند حساسیت به انسولین را نیز افزایش دهد. این تأثیرات بیشتر به قابلیت بتاگلوکان در تشکیل ژلی چسبناک مربوط هستند که با خاصیت چسبناکی خود می‌تواند هضم و جذب گلوکز در خون را به تأخیر بیندازد.

چگونه به لاغری کمک می کند؟

متخصصان تغذیه مصرف منظم سبوس جو دوسر را در لاغری موثر می دانند. این ماده‌ی غذایی جلوی اشتها را می‌گیرد و باعث سیری طولانی مدتی می‌شود. سبوس جو دوسر سرشار از فیبرهای محلول در آب و فیبر پکتین است و می‌دانید که فیبرها به لاغری کمک زیادی می‌کنند. اگر در طول صرف غذا از این ماده‌ی غذایی میل کنید و آب کافی بنوشید فیبرهای موجود در آن داخل معده حجیم می‌شود و به سرعت احساس سیری ایجاد می‌کند.

از این‌ها گذشته سبوس جو دوسر اجازه‌ی انباشته شدن کالری‌ها در روده را نمی‌دهد. سبوس خاصیت چسبندگی بالایی دارد و برای همین به مواد مغذی و کالری‌های اطراف خود می‌چسبد. در نتیجه اجازه نمی‌دهد که کالری‌ها وارد خون بشوند و آن‌ها را از طریق مدفوع از بدن خارج می‌کند.

چه تاثیری بر پوست دارد؟

سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۰۳، بلغور جو دوسر کلوئیدی را به‌عنوان ماده‌ای جهت مراقبت از پوست تأیید کرده است. اما در واقع، جو دوسر، سابقه‌ای طولانی در درمان خارش و انواع گوناگون حساسیت‌ پوستی دارد. مثلا، محصولات مربوط به پوست که بر پایه‌ی جو دوسر ساخته شده‌اند می‌توانند علائم آزاردهند‌ه‌ی اگزما را تسکین دهند.

تفاوت سبوس جو دو سر با بلغور جو دو سر

بلغور از دانه ی جو دو سر درست می شود و سرشار از کالری و گلوسیدها بوده و فیبر کمی دارد. سبوس از پوشش فیبردار جو دوسر حاصل می شود که سرشار از بتا گلوکان است و این فیبر اصلی ترین و مهم ترین فیبر موجود در آن است.

تمام خواصی که در این مطلب ذکر شد متعلق به سبوس جو دوسر می باشد نه بلغور جو دو سر. علاوه بر این سبوس جو دو سر سرشار از پروتئین است. می توانید از این ماده ی غذایی در تهیه ی کیک، بیسکویت، مافین، خمیر پیتزا و غیره استفاده کنید.

این دانه با هزار خاصیت درمانی را حتما استفاده کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ