آیا شما هم به شیرینی معتادید؟ برای دانستن جواب این سوال، مطلب زیر را از دست ندهید

faateme1366
شیرینی ها پرطرفدارترین و جذاب ترین خوراکی ها به شمار می روند. در همه خانه ها یک فرد عاشق شیرینی پیدا می شود. حال اینکه این فرد دچار اعتیاد به شیرینی شده است یا نه موضوع قابل بحثی است که در این مطلب برای شما آن را بررسی می کنیم.

از کجا بدانیم به شیرینی معتادیم؟

ممکن است اختلال در غذا خوردن و یا یک عادت بد باشد. هر کس میتواند از غذاهایی که قند دارند به شکل ناسالمی استفاده کند اما نمیتوان به همه گفت که اعتیاد به شیرینی دارند.

بعضی نشانه های اعتیاد به شیرینی: ممکن است بیشتر از آنچه قصد داشتید بخورید و یا کنترل خوردن را از دست بدهید، ممکن است اگر شیرینی نخورید احساس بدی داشته باشید کاهش قند خون منجر به عصبی شدن ، لرزیدن و یا حتی عرق سرد در این افراد میشود.

خوب بخوابید

مطالعات نشان می‌دهند افرادی که کمتر از شش ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، بیشتر در معرض ابتلا به مصرف بیش از حد قند قرار دارند. چون احساس خستگی بیشتر با مصرف قند بیشتر ارتباط مستقیم دارد.

برای جلوگیری از اعتیاد به شیرینی چه کنیم؟

اولین قدم برای غلبه بر میل و هوس خوردن شیرینی‌ها، این است که خوردن شیرینی را از کار هر لحظه خود تبدیل به کاری با برنامه‌ریزی قبلی کنید. از طرفی برنامه هدفمند خود را از صبح شروع کنید. خوردن پروتئین‌های دیرهضم مانند تخم‌مرغ در وعده صبحانه می‌تواند به ثابت ماندن قند خون کمک قابل توجهی کند و هوس خوردن تنقلات را در طی روز کاهش دهد. انتخاب کوچکترین شیرینی، نخوردن شیرینی و شکلات با هم، اجتناب از خوردن نوشیدنی‌های شیرین، دوری گزیدن از نوشیدن نوشابه‌ها و نوشیدن آب زیاد در طول روز از دیگر راه‌کارهای پیشنهادی است. یادتان باشد میوه خشک نیز شیرینی خیلی زیادی دارد و آجیل شور هم اشتها را زیاد می‌کند، پس آجیل خام می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

دیابتی ها چقدر اجازه خوردن کیک و شیرینی در روز دارند؟

دیابتی ها باید ازغذاهایی که حاوی کربوهیدرات های نشاسته ای است در آن زیاد باشد نظیر نان وبرنج دوری کنند. بطور کلی غذایی وجود ندارد که دیابتی ها کلاً از خوردن آن منع شده باشند و نیازی به حذف کامل شکر و مواد شیرین نیست . اما افراد مبتلا به دیابت باید سعی کنند که از غذاهایی که دارای مقدار زیادی قند و چربی هستند، بمقدار کم مصرف کنند. بنابراین اگربه دیابت مبتلا هستید شما می توانید یک بار در ماه به خودتان اجازۀ خوردن کیک یا بیسکویت را بدهید.

ضرر بزرگ دید و بازدید عید برای افراد دیابتی

افراد وقتی برای دید و بازدید به جایی می روند،شیرینی وآجیل مصرف می کنند که معمولا این قبیل مواد غذایی در برنامه روزانه غذایی آنها جای ندارد،شیرینی جات به این دلیل که قندهای زود جذب دارند به سرعت قند را بالا می برند،مخصوصا شیرینی های خشک که چربی کمتری دارند باسرعت بیشتری قند را بالا می برند اگر شیرینی به صورت کیک وخامه دارباشد به دلیل وجود چربی زمان بیشتری طول می کشد تا قند بالا برود.

زنان و مردان چقدر در روز اجازه دارند قند مصرف کنند؟

اتحادیه قنادی و شیرینی تهران اعلام کرده که مصرف روزانه شیرینی در تهران بیش از 50 تن است. نیاز شما به شیرینی و قند در طول روز انجمن قلب آمریکا به مردان بزرگسال توصیه می‌کند روزانه بیش از 150 کالری قند افزوده شده مصرف نکنند. یعنی چیزی در حدود 9 قاشق چایخوری شکر یا کمی بیشتر از مقدار قند موجود در یک قوطی نوشابه گازدار معمولی ۳۵۰ گرمی. البته این میزان قند مصرفی برای زنان بسیار کمتر از این است. محققان می‌گویند زنان بزرگسال باید روزی شش قاشق قند و شکر مصرف کنند.

اعتیاد به شیرینی چه پیامدهایی دارد؟

اعتیاد به شیرینی و قند می‌تواند طول عمر افراد را کم کند و در موارد حاد اختلال در مغز، ضعف سیستم ایمنی، پوسیدگی دندان و حتی سوء‌تغذیه را به‌وجود بیاورد. خوردن شیرینی عوارض بسیاری دارد و در برخی موارد افراد نمی‌توانند آن را تشخیص دهند. برای مثال اگر افراد معتاد به شیرینی یک روز آن را نخورند، کم‌تحرک خواهند بود و انرژی لازم را نخواهند داشت و گاه حتی دچار تکرر ادرار و تشنگی زیاد می‌شوند و حتی در زمان سیری نیز احساس گرسنگی فراوان می‌کنند.

ترفند انسولینی ها برای استفاده از شیرینی

افرادی که انسولین استفاده می کنند و به آنها در این زمینه آموزش دیده باشند منع کامل برای مصرف شیرینی وجود ندارد این افراد می توانند یک واحد غذایی را حذف کنند و مقدار کمی از شیرینی جات را استفاده کنند و درصورت لزوم می توانند دوز انسولین خود را افزایش دهند.

عوارض مصرف بیش از اندازه شیرینی

اعتیاد به قند می‌تواند طول عمر افراد را 11 تا 20 سال کاهش دهد و این یک واقعیت است. بعلاوه، عوارض زیر از پیامدهای مصرف زیاد قند می‌باشند:

دیابت، بیماری قلبی، چاقی، اختلال در مغز، ضعف سیستم ایمنی، افزایش قندخون، پوسیدگی دندان و سوء‌تغذیه.

خوردن شیرینی عوارض بسیاری دارد و در برخی موارد افراد نمی‌توانند آن را تشخیص دهند، برای مثال اگر افراد معتاد به شیرینی یک روز آن را نخورند، کم‌تحرک خواهند بود و انرژی لازم را نخواهند داشت و گاه حتی دچار تکرر ادرار و تشنگی زیاد می‌شوند و حتی در زمان سیری نیز احساس گرسنگی زیاد می‌کنند.

لاغری شگفت انگیز و بی دردسر با دانه های چیا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ