نکات مهم درمورد سلامت پوست

sahar.d
برای داشتن پوست زیبا و شفاف، توجه به برخی نکات بسیار مهم است. با این مطلب همراه شوید تا با نکات مهم درمورد سلامت پوست آشنا شوید.

اگر میخواهید پوستی به زیبایی گلبرگ داشته باشید و از نرمی و لطافت پوستتان لذت ببرید توجه به برخی نکات ضروری است. در این مطلب برخی نکات سلامت و زیبایی پوست را به شما توصیه می کنیم تا پوستی زیبا و شفاف داشته باشید.

تشخیص نوع پوست

برای آنکه بتوانید به بهترین وجه از پوست خود مراقبت کنید لازم است ابتدا نوع آن را تشخیص دهید. نوع پوست شما به میزان تولید چربی بستگی دارد. ژن، رژیم، عوامل استرس زا، دارو و حتی مراقبت های پوستی روی تولید چربی پوست موثر می باشند.برای اینکه نوع پوست خود را تشخیص دهید از خودتان تست پوست بگیرید. برای اینکار صورت را شسته و به آرامی خشک کنید سپس مقداری کاغذ نازک یا دستمال مخصوص پاک کردن شیشه عینک برداشته و روی نقاط مختلف صورت فشار دهید. 

اگر پوست شما “چرب” باشد کاغذ خواهد چسبید نقاط چرب را برداشته و آن قسمت را پاک می کند. اگر کاغذ نچسبید یا هیچ نقطه چربی را جمع نکرد پوست شما “خشک” است. اگر کاغذ در نقطه T-Zone(پیشانی، بینی . چانه) چسبید پس شما پوست “مختلط” (نرمال) دارید. حدود ۷۰% خانم ها پوست مختلط دارند.

نکات مهم در سلامت پوست

استفاده از کرم ضدآفتاب

از انواع کرم های ضدآفتاب وسیع الطیف با SPF 15 به بالا استفاده نمایید و اگر زیاد عرق کرده و یا در هوای باز شنا می‌کنید، هر دوساعت یکبار کرم را دوباره تجدید نمایید.

دوری از آفتاب سوزان

 از آفتاب سوزان ساعات ۱۰ ظهر تا ۴ بعد از ظهر تا آنجاکه می‌توانید دوری نمایید.

از لباس های محافظتی استفاده نمایید

 از پوست خود با پیراهن آستین بلند، شلوارهای بلند و کلاههای لبه دار محافظت نمایید. همچنین از پودرهای لباسشویی که به لباس ها لایه محافظی در برابر اشعه های فرابنفش اضافه می‌نماید، استفاده کنید.

آب کافی بنوشید

آشامیدن 8-5 لیوان آب در طول روز باعث شفاف شدن پوست شده ، سموم را از بدن دفع می‏کند.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن پوست شما را پیرتر از آنچه هست نشان داده و باعث بوجودآمدن لک‌های پوستی می‌شود. سیگار کشیدن رگ‌های کوچک خون رسان به پوست را نازک کرده و باعث کاهش خونرسانی به پوست می‌شود. با کاهش خونرسانی پوست از دریافت اکسیژن و موادمغذی که برای سلامتی به آنها نیازدارد، محروم می‌شود. همچنین سیگار کشیدن به فیبرهای کلاژن و الاستیک که عامل استحکام و قابلیت ارتجاعی هستند، آسیب می‌رساند. 

مدت حمام را محدود کنید

 آب داغ و دوش و حمام طولانی مدت روغن و چربی لازم پوست را از بین می‌برد.مدت حمام کردن و یا دوش گرفتنتان را محدود کرده و از آب ملایم بجای آب داغ استفاده نمایید.

پس از تعریق ورزش کنید

بعد از تعریق و انجام فعالیت‏های ورزشی حتماً استحمام کنیم، تا چربی، مواد سمی و دفعی ناشی از تعریق پوست شسته شوند و سپس از یک مرطوب کننده مناسب برای بازگرداندن رطوبت به پوست استفاده کنیم.

از صابون های قوی اجتناب کنید

 صابون های قوی و شوینده ها می‌تواند روغن و چربی مورد نیاز پوست را از بین ببرد. سعی کنید از صابون های ملایم و معتدل استفاده نمایید.

اگر پوستتان چرب است…

در صورت داشتن پوستی چرب، هرگز بدون مشورت با پزشک یا متخصص پوست از هر صابونی برای شستن صورت خود استفاده نکنیم زیرا صابون‏های که مواد قلیایی بالایی دارند می‏توانند سبب آسیب شدید پوستی شوند.

تمیز کردن پوست را فراموش نکنید

 گرد و غبار و دودی که در پایان روز روی پوست می‏نشیند هر شب با کمک مواد پاک کننده کاملاً تمیز کنیم و سپس کرم مرطوب کننده مصرف نماییم.

وزنتان را کنترل کنید

افزایش و کاهش متناوب وزن ، اثر نامطلوبی بر پوست خواهد داشت، بنابراین مراقب وزن خود باشیم.

بادقت اصلاح نمایید

 برای محافظت و نرم کردن پوست از کرم‌ها، ژل ها و یا لوسیون های اصلاح استفاده نمایید. در ضمن هنگام اصلاح تیغ را در مسیر رویش مو و نه برخلاف آن حرکت دهید.

خشک کردن پوست

 بعد از شستن پوست و یا حمام پوست را به آرامی خشک نمایید. 

مرطوب کردن پوست خشک

 اگر پوستتان خشک است، از مرطوب کننده های مناسب پوستتان استفاده نمایید. برای مصرف روزانه از مرطوب کننده های حاوی SPF استفاده نمایید.

بعد از 30 سالگی

 بعد از سن 30 سالگی، برای جلوگیری از پیدایش تغییرات سنی غیرقابل برگشت، حتماً از کرم‏های مناسب و حافظ قوام پوست صورت و دور چشم و لب استفاده کنیم.

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم به شما در زیبایی و سلامتی کمک می‌نماید. رژیم غذایی سالم حاوی مقدار زیادی میوه، سبزی، غلات کامل و پروتئین بدون چربی می‌باشد. بعضی از تحقیقات جدید پیشنهاد می‌دهند که با استفاده از رژیم غذایی پر از ویتامین C و کم چربی و غذاهای آماده، می‌توان به حفظ سلامتی پوست و بهبود سلامتی و جوانی آن کمک کرد.

استرس‌تان را کنترل نمایید

استرس کنترل نشده می‌تواند پوست شما را حساس کرده و باعث جوش زدن و سایر مشکلات پوستی شود. برای حفظ سلامتی بدن و همچنین سلامت روان شروع به کنترل استرستان نمایید. با کنترل استرس به نتایج شگفت انگیزی دست خواهید یافت.

با این 5 مکمل جوان بمانید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ