کدام غذاها را می‌توانید با معده خالی بخورید و کدام غذاها را نه!

mahdie.mohtashami
سلامتی بدن با غذا خوردن حیاتی است. برای زنده ماندن به غذا خوردن احتیاج دارید. مصرف مواد غذایی در زمان نامناسب، بی‌فایده و غیرعاقلانه است. در این مقاله با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چه غذاهایی را با معده خالی بخوریم چه غذاهایی را نخوریم.

این ۴ ماده‌ی غذایی را با معده‌ی خالی بخورید:
میوه‌‌های تازه

میوه‌ها در گروه غذاهای بسیار سالم قرار دارند و سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی، فیبرها و مایعات هستند. افزودن میوه‌ها به رژیم غذایی راهی مناسب برای جذب ویتامین‌ها و بهبود سیستم گوارش است. شروع روز با میوه به شما کمک می‌کند تا سیستم گوارشی خود را سم‌زدایی کنید،‌ انرژی مضاعفی به بدن می‌دهد و می‌تواند به کاهش وزن و تأمین انرژی مورد نیاز بدن کمک کند تا به اندازه‌ی کافی برای انجام فعالیت‌های مختلف زندگی آماده شویم.

قند ساده‌ی موجود در میوه نیاز به زمان دارد تا کاملا جذب بدن شود، وقتی میوه‌ها به تنهایی و با معده‌ی خالی خورده شوند، تمام مواد مغذی، فیبر و قند موجود در آنها به آسانی جذب بدن می‌شود. طبق تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، خوردن میوه‌ها‌ با معده‌ی خالی بهترین راه برای بهره‌گیری از فواید آنهاست.

بلغور جو، گندم سیاه و فرنی با آرد ذرت

خوردن بلغور جو در ابتدای روز با معده‌ی خالی فواید متعددی دارد. اولین فایده‌ی آن پوشاندن دیواره‌ی معده با پوششی است که از آسیب دیدن معده بر اثر اسید هیدروکلریک جلوگیری می‌کند. همچنین بلغور جو شامل فیبر محلول نیز هست که به هضم غذا و کاهش کلسترول کمک می‌کند.

گندم سیاه و فرنی با آرد ذرت نیز از طریق کاهش فشار خون و سطح کلسترول به تسهیل عملیات هضم غذا کمک می‌کند. این مواد، سموم و فلزات سنگین را از روده پاک می‌کنند و باعث می‌شوند که برای مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید.

عسل

عسل به تقویت سیستم ایمنی و دستگاه گوارش کمک می‌کند. همچنین در درمان سندروم روده‌ی تنبل و سایر مشکلات معده نیز به کار می‌رود و به عنوان یک عامل پاک‌کننده‌ی بدن از ویروس‌ها و باکتری‌های خطرناک نیز عمل می‌کند.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ ماده‌ی غذایی فوق‌العاده‌ای برای بدن است و خواص درمانی زیادی دارد. مصرف تخم‌مرغ با شکم خالی باعث می‌شود برای مدتی طولانی احساس سیری داشته باشید، برای همین ماده‌ی غذایی بسیار مفید و مؤثری است. تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی تخم‌مرغ در ابتدای صبح مصرف شود، مقدار مصرف کالری روزانه کاهش می‌یابد و به کاهش چربی بدن کمک می‌کند.

این چهار ماده‌ی غذایی به حفظ سلامت عمومی بدن کمک زیادی می‌کنند، همچنین در هضم غذا مفید هستند و صبحانه‌ای عالی محسوب می‌شوند. در کنار موادی که خوردن آنها با معده‌ی خالی مفید است، مصرف برخی مواد غذایی در زمان نامناسب نیز می‌تواند به سلامتی جسم آسیب زیادی برساند.

وقتی معده خالی است از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنید:

 گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی حاوی مواد مغذی و مقدار زیادی ویتامین C و اسید تانیک است که باعث افزایش خاصیت اسیدی معده می‌شود و می‌تواند منجر به زخم معده شود. بنابراین بهتر است این ماده‌ی غذایی برای سالاد هنگام شام مصرف شود.

 ماست

دلیل اصلی برای اجتناب از مصرف ماست با معده‌ی خالی این است که باکتری‌های اسید لاکتیک موجود در ماست به دلیل خاصیت اسیدی شدید معده از بین می‌رود و بی‌اثر می‌شود. بنابراین در صورت مصرف ماست با معده‌ی خالی در ابتدای صبح، بدن قادر به بهره‌گیری از خواص آن نخواهد بود.

قند فرآوری شده

همه‌ی ما می‌دانیم که مصرف قندِ زیاد برای بدن ضرر دارد،‌ اما می‌دانید که قند افزوده شده به غذاهای فرآوری شده مانند شربت ذرت با فروکتوز و سایر شیرین‌کننده‌ها همان اثری را بر کبد دارند که نوشیدن الکل به مقدار زیاد دارد؟

قند طبیعی موجود در میوه‌ها به وسیله‌ی فیبر موجود در آنها خنثی می‌شود اما مصرف مقدار زیاد فروکتوز با معده‌ی خالی باعث ایجاد بار سنگین برای کبد و آسیب دیدن آن می‌شود. بنابراین هنگام صبح از مصرف پیراشکی و دونات اجتناب کنید.

 موز

موز یکی از بهترین مواد غذاییِ شناخته شده است و به دلیل مواد غذایی مفیدی که دارد، یک غذای بی‌نظیر محسوب می‌شود. به هرحال موزها حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و منیزیوم هستند که مصرف آنها با معده‌ی خالی منجر به ایجاد عدم تعادل در میزان پتاسیم و منیزیوم خون می‌شوند. موز نمونه‌ی خوبی از یک ماده‌ی غذایی مفید است که نباید در زمان نامناسب مصرف شود.

چای و قهوه

نوشیدن قهوه با معده‌ی خالی باعث افزایش خاصیت اسیدی معده و در نتیجه سوزش سر معده و سوءِ هاضمه در طول روز می‌شود. نوشیدن چای با معده‌ی خالی نیز باعث کاهش ترشح شیره‌ی معده، صفرا و اسید معده می‌شود که در هضم غذا و ترشح کلسترول اضافی از بدن نقش دارند.

تحقیقات به طور قطعی نشان می‌دهند که زمان مصرف غذا درست به اندازه‌ی خودِ غذا اهمیت دارد. بنابراین باید بدانید که سلامتی بدن با آگاهی از آنچه که می‌خورید و یادگیری اینکه چگونه مواد غذایی را مصرف کنید تا بیشترین بهره را از آنها ببرید، تأمین می‌شود.

تاثیر خوردن صبحانه بر رشد و یادگیری کودکان

همه چیز درباره صبحانه پرچربی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ