بهترین راه درمان تاول سوختگی

parya
سوختگی علاوه بر سوزشی که دارد اثر ناگوار دیگری به اسم تاول دارد که اگر یک سری نکات رعایت نشود باعث عفونت و خطرات بعدی می شود. در این مقاله با بهترین راه درمان تاول سوختگی آشنا شوید.

مواقعی که افراد دچار سوختگی می شوند در اغلب موارد تاول در پوست آنها ظاهر می شود که با روش های مختلفی درمان می شود. اگردرمان تاول سوختگی به موقع انجام نشود باعث عفونت پوست می شود و یا اثر سوختگی بر روی پوست باقی می ماند. درمان تاول سوختگی کار سختی نیست فقط باید بعضی از نکات ساده را رعایت کرد. اگر سوختگی عمیق باشد حتما باید به پرشک مراجعه شود اما در سوختگی های سطحی با روش های خانگی هم می توان آن را درمان کرد. اما بهترین راه درمان تاول سوختگی چیست؟

درمان تاول سوختگی وقتی که پوست دچار آسیب هایی مانند سوختگی با روغن داغ، آتش، اسید، آب جوش و نظایر آن می شود با روش های مختلفی انجام می شود. بعضی از این درمان ها دارویی بوده و در مواردی که سوختگی شدید باشد بهتر است که از درمان های دارویی استفاده شود. اما در موارد سوختگی سطحی و تاول های کوچک می توانید از روش هایی که در ادامه گفته می شود در منزل استفاده کنید.

راه های درمان تاول سوختگی

یکی از اولیه ترین روشدرمان تاول سوختگی این است که از دستکاری آن بپرهیزید. تا حد امکان از ترکاندن تاول ها خودداری کنید به جز در مواردی که اندازه تاول ها بزرگ بوده و باعث ایجاد ناراحتی شود در این صورت خالی کردن تاول ها باید تحت نظر پزشک انجام شود. پزشک با استفاده از یک سرنگ استریل اقدام به خالی کردن تاول می کند.

در صورتی که پوست تاول دچار آسیب یا خراش شد، از کندن باقی مانده پوست خودداری کرده تا باعث عفونت نشود. در این شرایط با استفاده از یک پماد ضدعفونی کننده و پارچه استریل تاول را ببندید تا در معرض هوای محیط قرار نگیرد. بانداژ آن را مرتبا تعویض کنید و آن را به صورت شل روی تاول ببندید تا از وارد شدن فشار و ترکیدن آن جلوگیری شود. اطراف تاول و روی آن باید خشک و تمیز باشد بنابراین تا حد امکان از تماس مواد مرطوب با تاول خودداری کنید.

از فشار دادن تاول خودداری کنید. اگر تاول بر روی پا می باشد تا حد امکان باید مراقب راه رفتن و فشار وارد بر آن باشید. می توانید از مقداری نمد یا اسفنج برای پوشاندن اطراف تاول پا استفاده کنید. این کار از ترکیدن تاول جلوگیری می کند. همچنین پوشیدن کفش مناسب نیز باعث جلوگیری از زدن تاول و یا ترکیدن آن می شود.

اگر تاول ترکید با استفاده از گاز وازلین سطح آن را بپوشانید و با گاز استریل نیز آن را باند پیچی کنید. همچنین قبل از عوض کردن بانداژ و یا دست زدن به تاول حتما دستها را با آب و صابون بشویید.
از آنجایی که تعداد زیادی از سوختگی ها و تاول های ناشی از آن در محیط خانه اتفاق می افتد بنابراین ابتدایی ترین درمان ها نیز باید در منزل انجام شود. معمولا اکثر این تاول ها از این طریق درمان می شوند. یکی از درمان هایی که در کاهش سوزش نیز موثر است استفاده از آب ولرم است. توصیه می شود که بلافاصله بعد از سوختگی به مدت یک ربع قسمتی که دچار سوختگی شده است را با آب تماس دهید. این کار از عمیق شدن سوختگی جلوگیری می کند و از آسیب به لایه های زیرین پوستی جلوگیری می شود.

سفیده تخم مرغ

یکی از موثر ترین روش های درمان تاول سوختگی در منزل استفاده از سفیده تخم مرغ است. آغشته کردن سفیده تخم مرغ به محل سوختگی باعث کاهش درد و جلوگیری از تاول زدن می شود.

سیب زمینی

استفاده از سیب زمینی خام یک روش مطلوب در درمان تاول سوختگی به شمار می رود. برای اینکار ابتدا سیب زمینی را پوست گیری کرده،بشویید و رنده کنید. سپس آب و تفاله های آن را از هم جدا کنید. تفاله های سیب زمینی را روی ناحیه سوختگی بگذارید و با یک گاز استریل بانداژ کنید.

جوش شیرین

با استفاده از جوش شیرین می توان از بروز تاول سوختگی جلوگیری کرد. چند قاشق جوش شیرین را در مقداری آب سرد اضافه کرده تا خمیری به دست آید. از این خمیر روی نواحی که دچار سوختگی شده است آغشته کنید. می توان از این روش چندبار نیز استفاده کرد.

ژل آلوئه ورا

با گذاشتن ژل آلوئه ورا روی مناطقی که دچار سوختگی شده اند می توان تا حد زیادی از درد و التهاب آن کاست. ژل آلوئه ورا باعث جلوگیری از بروز تاول نیز می شود.

چای کیسه ای

یکی از روش های موثر برای درمان تاول سوختگی استفاده از چای کیسه ایی است. تانن موجود در چای به بهتر شدن سوختگی و کاهش التهاب آن کمک می کند. نکته ایی که باید به آن توجه داشت این است که چای کیسه ایی سرد باید مورد استفاده قرار گیرد. زیرا حرارت باعث سوزش و التهاب بیشتر می شود. بنابراین توصیه می شود برای درمان تاول سوختگی چای کیسه ایی را در یک لیوان آب سرد قرار داده و سپس آن را روی محل سوختگی بگذارید.

نکات مهم

گاهی تاول بدون علتهایی مانند سوختگی بوجود می آید. در این شرایط اگر تاول بعد از مصرف داروی جدید بوجود آمده است، باید به پزشک مراجعه شود.

افراد مسن که مبتلا به دیابت نیز هستند ممکن است روی پاهایشان تاول هایی مشاهده کنند که در این صورت نیز باید به یک متخصص مراجعه شود.

تاول ها معمولا بعد از چند روز حجمشان کمتر شده و بسته به اندازه شان کوچکتر شده و تاول های کوچک نیز خشک می شوند. در صورتی که تاول ها بعد از چند روز بهبود پیدا نکرد و همچنان ملتهب، دردناک و قرمز ماند باید به پزشک مراجعه شود.

از دیگر تاول هایی که بعد از بروز آنها باید به پزشک مراجعه شود و از خود درمانی بپرهیزید، تاول هایی هستند که بزرگتر از ۵ سانتی متر می باشند. همچنین تاول هایی که در اطراف دهان ظاهر می شوند نیز خطرناک بوده و از ترکاندن و خالی کردن آنها بپرهیزید.

راههای جلوگیری از تاول

یکی از مهمترین مواردی که باعث تاول پا می شود، کفش نامناسب است. با پوشیدن کفش مناسب و استاندارد می توان از بروز تاول پا جلوگیری کرد.

افرادی که کار جوشکاری می کنند یا با آتش، اسید و آب جوش کار می کنند باید علاوه بر رعایت تمام نکات ایمنی از دستکش مناسب نیز استفاده کنند. پوشیدن دستکش ضخیم از دست ها در برابر آسیب های احتمالی محافظت می کند.

همه چیز درباره سوختگی درجه اول

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ