بهترین زمان برای ارتودنسی

toranj
برای ارتودنسی بهتر است زمان مناسب آن را انتخاب کنید تا از هزینه اضافه جلوگیری کنید.

برای بازگشت دندان ها بر سر جای اصلی شان و همچنین حفظ زیبایی در حین لبخند از ارتودنسی استفاده می شود. در ادامه با بهترین زمان ارتودنسی آشنا می شوید.

هدف از ارتودنسی

ناهنجاری‌های دندانی، فکی و صورت می‌تواند منجر به مشکلاتی در تنفس، بلع، جویدن و اختلال در گفتار شود و یا زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از ارتودنسی رفع مشکلات مجموعه‌ای از اختلالات در دندان، فک و صورت است و در واقع دندانپزشک تلاش می‌کند علاوه بر این مشکل، عاملی باشد تا اختلالات روحی و روانی ناشی از این مسئله را برطرف سازد.

با توجه به اینکه شکاف کام و لب ناهنجاری‌های شدیدی در ناحیه دهان، فک و صورت ایجاد می‌کند، برگرداندن وضعیت صحیح این مجموعه به صورت اثربخش توسط دندانپزشک انجام می‌گیرد.

بهترین زمان برای ارتودنسی

بهترین زمان برای معاینه اولیه ارتودنسی قبل از پایان رشد است به ویژه مواقعی که ناهنجاری فک و دهان وجود دارد و اگر بخواهیم هدایت را در مسیر طبیعی قرار دهیم بهترین زمان موقعی است که فاکتورهای رشد وجود داشته باشد.
زمان پاپان رشد در دختران و پسران متفاوت است، ولی به طور کلی اواخر تبدیل شدن دندان‌های شیری به دائمی و اوایل نوجوانی بهترین زمان برای انجام معاینه ارتودنسی به شمار می‌رود.

تاکنون علم ارتودنسی از جنبه‌های درمانی مورد توجه بوده است، این مسئله در حوزه پیشگیری بیشتر حایز اهمیت است و اگر بتوانیم پیشگیری کنیم، شدت ضایعه که نیاز به ارتودنسی دارد را کاهش و یا از ایجاد آن جلوگیری می‌کنیم در حالی که درمان بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر است.

پیشگیری تنها در موضوع پوسیدگی دندان مطرح نیست، ارتودنسی مجموعه چند فاکتوری است و علاوه بر موضوع درمان، روان و ارتباطات اجتماعی فرد را نیز گاهی تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین توجه به آن ضرورت دارد.

در حالی که پوسیدگی دندانی علی‌رغم اهمیت، در ارتباطات اجتماعی و سلامت روان فرد تأثیر ندارد لذا این مسئله اهمیت پیشگیری را در ارتودنسی مورد توجه قرار می‌دهد.

شیوه های درمانی ارتدونسی

درمان های ارتودنسی در سه گروه کلی حرکت دندانی،اصلاح مشکلات و ناهنجاری های فک بالا و پایین با هدایت رشد در سنین رشدی (درمان های فانکشنال) و درمان های ارتودنسی و جراحی فک برای اصلاح ناهنجاری های شدید فکی در بزرگسالان انجام می شود. روش های جدید ارتودنسی مثل مینی اسکرو امکان درمان بیماران بیشتری را با ارتودنسی به تنهایی فراهم نموده است.

ردیف بودن دندان ها علاوه بر زیبایی ظاهری برای بهبود جویدن، صحبت کردن ، کاهش استرس های روانی ناشی از تعامل با دیگران مفید است دندان‌های موجود در فک در موقعیتی طبیعی به صورت دو قوس فک بالا و پایین به طوری قرار می‌گیرند که عمل جویدن و آسیاب کردن غذا به نحو مطلوب ممکن شود. هر نوع انحراف از این موقعیت طبیعی دندان‌ها باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود که ضرورت ردیف کردن یا برگرداندن موقعیت مناسب دندان‌ها را ایجاب می‌کند و این عمل با درمان‌های ارتودنسی میسر می‌شود. البته درمان‌های ارتودنسی فقط به ردیف کردن دندان‌ها محدود نمی‌شود و به تغییر یا هدایت رشدی استخوان‌های فک بالا و پایین نیز مربوط می‌شود.

یک متخصص ارتودنسی می‌تواند با هدایت رشدی در سنین رشد و با کمک روش‌های جدید و جراحی در افراد بالغ هماهنگی بین اجزای صورت را برقرار کند و با ردیف کردن دندان‌ها علاوه بر زیبایی ظاهری، بهبود صحبت کردن، جویدن و کاهش استرس‌های روانی ناشی از تعامل با دیگران را به ارمغان آورد.

همه چیز درباره دهان و دندان

مطالب-دهان و دندان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ