بالاخره خرما را بشوییم یا نه؟

faateme1366
خرما یکی از رایج ترین و مقوی ترین میوه ها برای میان وعده است. معمولا افراد چه رژیم باشند چه رژیم نباشند علاقه مند هستند که برای میان وعده از خرما استفاده کنند. در این مطلب می خواهیم به شما بگوییم که آیا این میوه مقوی را باید شست و خورد یا خیر؟

چگونه خرمای خوب بخریم؟

اکثر سوپر مارکت‌ها خرماهای تازه و یا خشک شده را در لیست فروش خود قرار می‌دهند. در هر دو حال شما سعی کنید خرمایی را انتخاب کنید که پوست ان نازک باشد و بوی بدی نگرفته باشد و همچنین روی سطح آن اثری از دانه‌های شکر دیده نشود.

مضافتی درجه یک، پوستی نازک و مشکی دارد و خود میوه نرم و آبدار است. قیافه اش باید سالم و بدون له شدگی باشد.

باید یکی دو عدد از خرماها را به‌طور تصادفی بو کنید و از نزدیک ببینید تا اطمینان پیدا کنید که حشره‌زده نیستند یا بوی ترشی و ماندگی نمی‌دهند.

 

چگونه از خرما نگهداریکنیم

خرمای خشک به یخچال احتیاح ندارد.

بیشتر رطب‌ها و بعضی از خرماها باید حتما در دمای صفر درجه نگهداری شود ـ یعنی در یخچال ـ اما بعضی رطب‌ها و خرماها احتیاج به نگهداری در یخچال ندارند.

 

اگر می‌خواهید خرمایی را بیرون از یخچال نگه دارید، بهتر است خرمای خشک خریداری کنید که می‌شود آن را تا مدت بسیار طولانی، در هوای آزاد خانه نگه داشت.

 

اگر به خرما (نیمه خشک) علاقه ندارید و رطب را بیشتر می‌پسندید، باید بدانید که رطب دشتستان (کبکاب) اگرچه ظاهرش چندان زیبا و شکیل نیست و له شده (چه به صورت باز و چه به صورت بسته‌بندی) به نظر می‌آید ولی اولا ارزش غذایی بالایی دارد و ثانیا بدون نگهداری در یخچال می‌توان تا مدتی آنها را سالم نگه داشت.

 

بعضی از انواع خرما و رطب‌ها در هوای خنک و با رطوبت بالا شکرک می‌زند. مصرف خرمای شکرک‌زده هیچ ضرری ندارد. اما اگر دوست ندارید که خرمایتان شکرک بزند، در زمستان آن را داخل یخچال قرار ندهید.

 

بعضی از افراد رطب را بدون شست‌وشو مصرف می‌کنند اما بهتر است رطب شسته شده، سپس مصرف شود.

 

خرماهای خشک معمولا در کارخانه شسته شده و به روش‌های نوین ضدعفونی هم شده‌اند، برای همین خرمای خشک را نشویید.

 

اگر خرما یا رطبی که خریده‌اید، مدتی است در یخچال مانده و می‌‌ترسید که ترش شود، پیش‌دستی کنید و هسته‌هایشان را بگیرید، اگر پوست کلفتی دارد آن را بگیرید و با آن انواع شیرینی‌های خرمایی مثل حلوای خرما و  رنگینک درست کنید (به کتاب آشپزی نگاهی بیندازید).

 

خرمای نیمه‌خشک یا خشکتان را در ظرف پلاستیکی یا نایلون نگه ندارید. چون ماندگاری‌شان کوتاه می‌شود.

 

خرما را بعد از شستن برای مدت طولانی نگه ندارید، چون ترش خواهد شد.

 

بهتر است خرما را به اندازه مصرف و با ریختن مقداری آب داغ روی آن شست.

 

خرماهای خشک معمولا تا یک سال در یخچال نگهداری می‌شوند. خرماهای تازه در صورت بسته‌بندی درست تا حدود هشت ماه در یخچال می‌مانند و در صورت نگهداری در کابینت منزل یکماه بیشتر قابل استفاده نیستند.

 

اگر خرما خشک شد با ریختن کمی آب گرم و یا حتی آب میوه شکل بهتری به خود می‌گیرد.

 

مراقب باشید که خرما را در محلی که اقلام بو دار همچون سیر  وجود دارد، نگذارید زیرا خرما خیلی زود به خود بو می‌گیرد.

 

اگر دوست دارید خرمای پوست کنده مصرف کنید

 برای کندن پوست خرما هر چقدر آن را خنک کنید، راحت‌تر صورت می‌گیرد. پس آن را با قطعه قطعه کردن، درکنار دیگر دسرها روی میز بگذارید.

 

خرما را بشوییم یا نه؟

شست و شوی خرما قبل از مصرف، توصیه ای مناسب است که باید همیشه رعایت شود، زیرا خرماها ممکن است به گرد و خاک یا آلودگی های دست بسته بندی کنندگان، آلوده باشند.

حتماً قبل از استفاده خرماها را خوب بشویید زیرا به از بین بردن آلودگی‌های روی آن کمک می‌کند.

انواع خرما و رطب، چه بسته‌بندی و چه باز، قبل از رسیدن به دست مصرف‌کننده، شسته نمی‌شوند. به‌همین خاطر هم شستن آن‌ها پیش از مصرف ضروری است اما لزومی به پوست گرفتن خرماها وجود ندارد

البته بهتر است این میوه را درست قبل از خوردن آن بشویید چون اگر هنگام قرار دادن داخل یخچال و چند روز پیش از مصرف شسته شود، آب زیر پوسته رویی و ضخیمش جمع می شود و بافت خرما را شل می کند و مدت زمان ماندگاری اش را پایین می آورد. قرار دادن خرمای شسته و مرطوب داخل یخچال آن هم به مدت چند روز، باعث ترش و بدمزه شدن آن می شود بنابراین بهتر است خرما را تا پیش از مصرف داخل بسته بندی خودش نگه دارید و اگر قرار است آن را به ظرف دیگری منتقل کنید، حتما از ظرف های دردار برای این کار استفاده کنید.

خرماها باید به اندازه هر وعده مصرفی ما شسته شوند و اگر ما حجم بالایی از خرما را به یکباره بشوییم و نگهداری کنیم، باعث کپک زدن یا ترش شدن محصول خواهیم شد.

 

آیا می توان خرماهای ترش، شکرک یا حشره زده را مصرف کرد؟

مصرف خرمای ترش و حشره زده توصیه نمی شود چون این خرماها آلوده به انواع میکروارگانیسم ها و آفت هستند ولی مصرف خرمای شکرک زده ایرادی ندارد. البته در صنایع تبدیلی می توان از خرماهای ترش شده و حشره زده هم استفاده کرد.

اگر کودکتان لب به ماهی نمیزند، حتما این خوراکی ها را به او بدهید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
صمصامی

صمصامی

1397-01-15 - 22:13 پاسخ

من خودم باغ دارم و اهل دشتستانم خرمای کبکاب رو میشه در دمای خانه به مدت یک سال نگهداری کرد ویا حتی بیشتر

عالیه عباسی

عالیه عباسی

1397-01-15 - 17:54 پاسخ

سلام و تشکر بابت مطالب مفید من جنوبی هستم و موقع برداشت خرما مقداری رو برای رطب توی فریزر بسته بندی میکنیم.در ضمن ما مستقیم توی آب نمی ریزیم. بلکه با دست خیس کمی گرد و غبار احتمالی روش وتمیز میکنیم.بقیه هم که برای استفاده طولانی مدت میخوایم داخل سینی های بزرگ میچینیم.و توی هوای آزاد روی سینی ها توری میکشیم و بعد از اینکه آب خرما جذب خودش شد اونا رو توی پلاستیک به اندازه نیاز هفتگی بسته بندی میکنیم و توی کابینت آشپزخونه تا یکسال استفاده میکنیم.دیگه نه ترش میشه نه شکرک میزنه

admin

admin

1397-01-15 - 17:54

مخاطب گرامی سایت الودکتر سلام

به دلیل وجود ریزگردها در مناطق جنوبی کشور

حتما خرماهای باز و فله ایی را قبل مصرف خوب با آب بشورید.

ولی خرماهای بسته بندی وزارت بهداشت نیاز به شستشویی مجدد ندارد.

ساناز مطلبی کارشناس تغذیه