بهترین راه های مبارزه با آلرژی بهاره

faateme1366
شاید فکر کنید زمستان فصل سرماخوردگی و عطسه و سرفه است. اما تجربه نشان داده، بهار یعنی عطسه و سرفه و آلرژی با علائم شبه سرماخوردگی. در این مطلب بهترین راه های مبارزه با آلرژی بهاره را به شما می آموزیم.

 چرا به آلرژی مبتلا می شویم؟

به گزارش سایت الودکتر، آلرژی واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف و ماده ای است که به طور طبیعی بی ضرر است. موادی مثل گرده گیاهان، برخی داروها، مو و پشم و پر حیوانات، گرد و غبار هوا، بعضی غذاها و نیش حشرات. این مواد آلرژی زا باعث می‌شوند که سیستم ایمنی بدن، بیش از حد فعال شود و علائم حساسیت را در بدن ایجاد کند. آلرژی‌های فصلی، یکی از انواع شایع آلرژی‌هاست. حساسیت فصلی یکی از مشکلاتی است که برخی از افراد در فصل بهار و پاییز به آن مبتلا می‌شوند. ژنتیک از موثر‌ترین عوامل ابتلا به حساسیت است. به عبارت ساده‌تر، اگر یکی از والدین به هر نوعی از آلرژی مبتلا باشد، ابتلای یک فرزند از ۳ فرزندش به این بیماری دور از انتظار نخواهد بود. در صورتی که هر دو والد به حساسیت مبتلا باشند، احتمال ابتلای ۷ فرزند از ۱۰ فرزند آن‌ها به این مشکل وجود دارد.

علائم آلرژی بهاره!

هر چقدر تماس فرد با ماده آلرژی زا بیشتر باشد، بیشتر احتمال دارد که نسبت به آن حساسیت نشان دهد. حساسیت فصلی در چشم موجب ورم ملتحمه، قرمزی، تورم و اشک ریزش و حساسیت به نور، در دستگاه تنفسی فوقانی باعث گرفتگی، خارش و آب ریزش بینی و در دستگاه تحتانی تنفسی موجب سرفه، احساس کمبود هوا خس خس، تنگی نفس و در بینی  احساس خارش در بینی و  گلو ، سقف دهان و گوش ها، کاهش تمرکز و احساس ناخوشى و خستگی و عصبی شدن می شود.

اولین اقدامات مقابله با آلرژی

روش های مقابله با آلرژی فصلی اولین قدم برای مقابله با این مشکل، بهبود عملکرد سیستم ایمنی است. گنجاندن مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌ها مثل میوه‌ها، سبزیجات و چربی امگا 3 به رژیم غذایی شما را تا حد زیادی به این هدف نزدیک می‌کند. به این ترتیب توصیه می‌شود که یک رژیم غذایی مقوی و سالم را دنبال کنید. حتما از مکمل‌های طبیعی با طیف کامل و طبق تجویز پزشک برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود استفاده کنید. با افزایش مصرف موادغذایی ضد التهابی مثل روغن ماهی و میوه و سبزی از علائم التهابی آلرژی فصلی به میزان قابل توجهی بکاهید. از مواد غذایی و مکمل‌های حاوی فلاوونوئید بیشتر استفاده کنید. برای کاهش التهاب در بدن از مواد حاوی کاروتنوئید مثل اسفناج و سیب زمینی شیرین بیشتر مصرف کنید. حتما اسیدهای چرب امگا 3 در فهرست غذایی روزانه خود بگنجانید. مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید. از مواد هضم کننده طبیعی استفاده کنید. مبتلایان به آلرژی اغلب در هضم غذا دچار مشکل می‌شوند. با مصرف هضم کننده‌های طبیعی مثل مواد غذایی پروبیوتیک می‌توانید تا حد زیادی به این مشکل غلبه کنید. خوراکی‌هایی مثل قند و لبنیات را که به آنها حساسیت دارید، شناسایی کرده و تا حد امکان از مصرف آنها پرهیز کنید. حتما روزانه 30 دقیقه ورزش کنید.

بهترین روش های مقابله با آلرژی

کاربردی ترین اقدامات طبیعی برای کاهش علائم آلرژی‌های فصلی سینوس‌های خود را روزانه شست و شو دهید. بهترین شیوه برای پاک کردن سینوس‌ها شست و شوی مجاری بینی با محلول آب نمک است. با انجام همین اقدام ساده یک یا دو بار در روز می‌توانید به میزان زیاد و یا حتی به طور کامل علائم آلرژی فصلی را برطرف کنید. در روزهای خشکی که باد می‌وزد حتی‌الامکان در منزل یا سایر فضاهای بسته بمانید و از رفتن به فضای باز خودداری کنید. برای افرادی که آلرژی فصلی دارند بهترین زمان برای خارج شدن از منزل پس از یک بارندگی خوب است چون باران گرده‌های موجود در هوا را می‌شوید. از تهویه کننده‌های هوا و فیلترها استفاده کنید. در فصل آلرژی پنجره‌ها را ببندید و دستگاه تهویه را روشن کنید. در فضای خیلی مرطوب با استفاده از دستگاه رطوبت زدا هوا را خشک نگه دارید چون رطوبت زیاد باعث رشد هاگ‌ها و قارچ‌ها می‌شود و آلرژی را تشدید می‌کند. به جای فرش و قالی از کف پوش استفاده کنید. قالی‌ها محل تجمع گرد وغبار و گرده‌ها و سایرعوامل آلرژی زا هستند. – کارهای باغ داری و گل کاری را به زمان پس از گرده افشانی و بعد از پایان فصل آلرژی موکول کنید

با عسل، آلرژی را شکست دهید

عسل خام و محلی، ضدآلرژی بی نظیری در بسیاری از افراد است. استفاده روزانه چند قاشق چایخوری و یا غذاخوری کمک بسیاری به درمان زکام بهاره می کند. همچنین جویدن موم عسل روزی 3 قاشق چایخوری بسیار مفید است. گرده زنبور نیز مفید است. این گرده که از گل های مختلف به وجود می آید، به علت داشتن پروتئین بالا و مقادیری از مواد معدنی، ویتامین ها و چربی ها، ماده مغذی خوبی است. در یک کیلوگرم عسل، چند میلیون گرده گل یافت می شود. گرده زنبور را به مقدار یک قاشق چایخوری چهار بار در روز مصرف کنید.لراااآ

آیا واکسن آلرژی تاثیری دارد؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ