چگونه عسل شکرک زده را به حالت اول برگردانیم؟

mahdie.mohtashami
درمورد نحوه‌ی تشخیص عسل طبیعی و روش از بین بردن شکرک عسل برای‌تان نوشته‌ایم و هم تعدادی از خواص این ماده‌ی شگفت‌انگیز را برای‌تان فهرست کرده‌ایم.

چرا عسل شکرک می‌زند؟

عسل به‌عنوان یک ماده‌ی اشباع‌شده‌ی قندی باید در واقع جامد باشد، ولی مایع است. به همین دلیل به‌محض اینکه شرایط مطلوب مهیا شود یک تغییر فیزیکی یعنی «شکرک‌زدن» در آن پدیدار می‌شود که یک دلیل محکم برای اثبات طبیعی‌بودن آن است. بعضی از عسل‌ها در شان (قاب یا آشیانه‌ی زنبوران که در آن شهد و موم است) هم «کریستالیزه» می‌شوند و همان‌طور که گفتیم اصطلاح تخصصی آن در زنبورداری «رُس کردن» است.

در برخی کشورهای خارجی عسل شکرک‌زده به‌دلیل اطمینان مشتری از طبیعی و خام‌بودن آن طرفداران بیشتری دارد و اتفاقا قیمت آن هم بیشتر است. بهترین درجه حرارت برای نگهداری عسل ۱۸ تا ۲۴ درجه‌ی سانتی‌گراد است. به‌طورکلی همه‌ی عسل‌های خالص «شکرک» می‌زنند ولی مدت لازم برای شکرک‌زدن عسل‌های مختلف با هم تفاوت دارد.

چگونه عسل شکرک زده را به حالت اول برگردانیم؟

اگر تمایلی به خوردن عسل شکرک‌زده ندارید، شیشه‌ی عسل را در آب ۴۰ تا ۶۵ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار بدهید، هنگامی که آخرین بلور محو شد و عسل به شکل اولیه‌ی خود برگشت آن را از آب بیرون بیاورید. به‌هیچ‌عنوان عسل را روی حرارت مستقیم قرار ندهید. عسلی که شکرک بزند حتما خالص و عسلی که شکرک نزند ممکن است ناخالص باشد.

خواص درمانیِ شگفت‌انگیز عسل طبیعی

یکی از شگفتی‌های عسل این است که اگر به‌طور صحیح مصرف شود، برای جذب قند موجود در آن سلول‌های مغز نیازی به انسولین ندارند و برای تمام فصول سال و اکثر بیماری‌ها کاربرد دارد. «عسل» در تقویت حافظه و تقویت سیستم ایمنی بدن و قوای جسمانی، بهبود و درمان بسیاری از ناراحتی‌ها مثل زخم‌ها، سوختگی‌ها و درمان بعضی از بیماری‌های گوارشی، دهان و لثه مؤثر است، بسیار سریع هضم و جذب خون می‌شود و انرژی آن فورا به بدن منتقل می‌شود. برخی از خواص عسل بسیار مورد توجه کارشناسان طب سنتی هستند. چند خاصیت درمانی عسل که کمتر درمورد آنها صحبت شده عبارت‌اند از:

۱. درمان ناخن‌های شکننده
بنابر تحقیقات صورت‌گرفته، یکی از بهترین درمان‌ها برای بهبود ناخن‌های شکننده و درمان «قارچ ناخن» که این روزها به‌خاطر اپیدمی کاشت ناخن‌های غیراصولی امری متداول شده، استفاده از عسل طبیعی است.

۲. داشتن خواب آرام
عسل یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای بهبود خواب و درمان بی‌خوابی است. از آنجایی که مشکل بی‌خوابی معمولا مربوط به سیستم عصبی بدن است، طبق تحقیقات علمی صورت‌گرفته، نوشیدن یک لیوان چای سبز یا شیر گرم با عسل به بهبود شرایط عصبی و داشتن خوابی آرام کمک می‌کند.

۳. کاهش عوارض مضر سیگار کشیدن
طبق گفته‌ی پزشکان متخصص کلیه و مجاری ادراری، خوردن عسل طبیعی می‌تواند عوارض مضر ناشی از سیگارکشیدن بر روی «بیضه‌ها» را در مردان کاهش بدهد.

۴. درمان آکنه
عسل با جذب آلودگی‌ها از روی پوست و منافذ آن مثل یک شوینده‌ی طبیعی عمل می‌کند. از آنجایی که عسل یک ماده‌ی ضدعفونی‌کننده و ضد باکتریایی طبیعی است، ماده‌ی مؤثری در درمان آکنه، نرمی، لطافت و التیام پوست محسوب می‌شود. برای درمان آکنه و تمیز کردن پوست، یک لایه‌ی نازک عسل طبیعی را روی صورت بمالید و اجازه بدهید ۳۰ دقیقه روی آن بماند و پس از آن صورت‌تان با آب ولرم بشورید. پیش از آن بهتر است مقداری عسل را روی قسمتی از پوست‌تان امتحان کنید، چون عسل مثل هر ماده‌ی طبیعی دیگری ممکن است آلرژی‌زا باشد.

۵. درمان چروک، خشکی و پیری پوست
عسل یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی است و درنتیجه می‌توان از آن به‌عنوان یک مرطوب‌کننده‌ی مؤثر برای لایه‌های بیرونی پوست صورت و بدن استفاده کرد. یکی از خواص این مرطوب‌کننده‌ی فوق‌العاده، درمان چروک‌های پوست، خشکی، زخم و خراش پوست نقاط حساس بدن است.

دستور ساخت یک ماسک مرطوب‌کننده با عسل طبیعی

یکی از بهترین ماسک‌های رطوبت‌رسان و ضد‌پیری برای پوست بدن و صورت، ترکیبی از یک قاشق چای‌خوری عسل طبیعی، یک قاشق چای‌خوری روغن پاپایا و یک قاشق چای‌خوری شیر محلی یا ماست است. این ترکیب را به‌مدت ۳۰ دقیقه روی پوست صورت‌تان بگذارید و در این فاصله هر چند دقیقه یک‌بار پوست‌تان را ماساژ بدهید تا بهبود سرعت و گردش جریان خون سبب سفت‌شدن پوست‌تان شود. بعد از ۳۰ دقیقه صورت‌تان را با آب ولرم بشورید و با یک حوله‌ی تمیز به‌آرامی پوست‌تان را خشک کنید.

۶. از بین بردن زگیل
عسل مانوکا که عسل حاصل از درخت چای است، بهترین عسل موجود در دنیا و اتفاقا از جمله بدبوترین عسل‌ها و بومی کشور نیوزلند است، یک درمان فوق‌العاده برای درمان زگیل محسوب می‌شود. یک لایه‌ی ضخیم از عسل مانوکا را روی زگیل‌ها بمالید و به‌مدت ۲۴ ساعت روی آن را با یک پارچه‌ی تمیز بپوشانید. بعد از ۲۴ ساعت عسل روی موضع را با آب ولرم بشورید و چند مرتبه این کار را تکرار کنید تا زگیل‌ها درمان شوند.

۷. درمان فشار خون بالا
طبق نتابج یک تحقیق علمی که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، عسل طبیعی یک درمان مؤثر برای بیماری فشار‌ خون بالا است.

۸. پیشگیری از سکته قلبی
یکی از بهترین مواد غذایی برای تأمین انرژی عضله‌ی پُرکاری مثل قلب، عسل طبیعی است. انرژی موردنیاز عضلات بدن از طریق سوختن گلوکز داخل سلول‌های بدن آزاد می‌شود و عسل هم منبعی غنی از گلوکز است. علاوه بر این، عسل دارای آنزیم‌هایی است که قادرند چربی‌ها را تجزیه کنند. درنتیجه مصرف عسل باعث می‌شود که انرژی فراوانی برای تحریک و تقویت قلب تأمین شود، چربی‌های داخل قلب کاهش پیدا کنند، عروق گشاد شوند و تنگی‌شان رفع شود، جریان خون در قلب و عروق افزایش یابد، فشار خون تنظیم شود و درنتیجه از ریسک بیماری‌های قلبی و نیز خطر بروز سکته قلبی کاسته می‌شود.

۹. مبارزه با سلول‌های سرطانی
به‌نظر می‌رسد که ترکیبات فلانوئیدی عسل با خاصیت آنتی‌اکسیدانی، سبب شده‌اند که عسل طبیعی به‌عنوان ماده‌ای برای مبارزه با سرطان شناخته شود. از سوی دیگر جای‌دادن عسل در برنامه‌ی رژیم غذایی روزانه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و تأثیر بسزایی در درمان سرطان دارد. طبق تحقیقات علمی صورت‌گرفته، به‌نظر می‌رسد که عسل با جلوگیری از پیشروی سلول‌های سرطانی به روند درمان انواع سرطان کمک می‌کند.

۱۰. درمان بیماری‌های معده
عسل به‌خاطر خاصیت آنتی‌اکسیدانی و نیز مبارزه با رادیکال‌های آزاد میزان برگشت اسید معده را کاهش می‌دهد. بیماری رفلاکس معده یا همان ترش کردن معده به‌خاطر ضعیف‌شدن «اسفنگتر مری» (عضله‌ی تنگ‌کننده بین مری و معده) است. مصرف عسل سبب تحریک و رشد مجدد این اسفنگتر و درنتیجه کاهش برگشت محتویات معده به مری یا همان ترش کردن می‌شود (ترش کردن با سوختن پشت جناغ سینه و سردل همراه است).

از سوی دیگر خاصیت آنتی‌اکسیدانی و آنتی‌باکتریایی عسل طبیعی در درمان انواع بیماری‌های مربوط به معده مؤثر است. در این میان عسل مانوکا به‌خاطر یک عامل آنتی‌باکتریال اضافه به نام «methylglyoxal» نقش بسزایی در بهبود بیماری‌های معده دارد. بد نیست بدانید یک قاشق چای‌خوری عسل طبیعی سبب درمان نفخ معده می‌شود.

الو دکتر ، معجزه ی عسل در زیبایی و سلامت مو + راه استفاده

الو دکتر ، همه چیز درباره عسل

لو دکتر ، فواید خوردن عسل قبل از خواب!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ