میوه و سبزیجات جوان کننده و ضد پیری

mousavi
می خواهید جوان بمانید برای مدت طولانی تر و با اثراتی بیشتر. این خواسته ی هر انسانی است و هیچ کس نمی تواند بگوید جوانی و زیبایی برای او اهمیت ندارد . برای رسیدن به خواسته ی جوانی و زیبایی به سبد غذایی تان بیشتر دقت کنید.

می خواهید جوان بمانید برای مدت طولانی تر و با اثراتی بیشتر. این خواسته ی هر انسانی است و هیچ کس نمی تواند بگوید جوانی و زیبایی برای او اهمیت ندارد . برای رسیدن به خواسته ی جوانی و زیبایی به سبد غذایی تان بیشتر دقت کنید. کمی حذف و اضافه ها را با وسواس بیشتری انجام دهید تا پوست و چهره ی شما زیبا و جوان تر بماند. توصیه ی ما در این بخش در میان مواد غذایی ضد پیری و جوان ماندن پایدار میوه هایی هستند که پوست را جوان و جسم را سالم نگاه می دارند.

مصرف میوه ها و سبزیجات نقش موثری در پیشگیری از پیری زودرس و شادابی و جوانی پوست دارند.

برای جلوگیری از پیری زودرس پوست، ایجاد چین و چروک و لک، افراد می‌توانند با مصرف برخی مواد غذایی روند پیری پوست را به تاخیر بیندازند. عواملی مانند افزایش سن و بی‌توجهی به تعادل رطوبت و چربی پوست بر پیری زودرس پوست، ایجاد چین و چروک و لک اثر می‌گذارند؛ البته با پیشرفت علم، انجام جراحی‌های زیبایی بر روی پوست و مصرف لوازم آرایشی خاص می‌توان روند پیری پوست را به تاخیر انداخت. عواملی که بر روند پیری پوست اثر دارند، عبارتند از: افزایش سن، آلودگی محیطی مثل آلودگی آب و هوا، در معرض زیاد نور خورشید قرار گرفتن، استرس، مصرف غذا‌های بی‌کیفیت مانند غذا‌های ساندویچی، ناراحتی‌های کبدی و کلیوی، یبوست مزمن و استعمال مواد مخدر مانند سیگار و قلیان.

برای بررسی اینکه چه مواد غذایی می‌توانند در جوانسازی و شادابی پوست موثر باشند با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت و گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مواد غذایی مفید برای جوانسازی و شادابی پوست

مصرف میوه‌ها، سبزیجات، جوانه‌ها و مغز‌ها مانند فندق، بادام، گردو و پسته تاثیر چشمگیری در شادابی پوست دارند.  مصرف روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون و کنجد سبب جوانسازی و شادابی پوست می‌شوند.

گوجه‌فرنگی، هویج، لیمو‌ترش تازه، انگور و میوه‌های سرخ رنگ به جوانسازی، شادابی و زیبایی پوست کمک شایانی می‌کنند.

موثرترین مواد مورد نیاز پوست

پوستمان به ترکیباتی مانند پلی‌فنول Polyphenol و تانن‌ها Tannin نیاز دارد؛ این آنتی‌اکسیدان‌ها مانند پلی‌فنول‌ها و آنتی‌رادیکال‌ها مانند تانن‌های نقش موثری در جلوگیری از پیری زودرس پوست دارند؛ پیری زودرس پوست بر اثر استرس، خستگی، آلودگی آب و هوا و در معرض زیاد نور خورشید قرار گرفتن ایجاد می‌شود؛ میوه‌های زرد و سرخ رنگ سرشار از پلی فنول و تانن‌ها هستند.

مصرف موسیلاژ Mucilage ( لیزاب یا لعاب ) و پکتین‌ها Pectin ( ژلاتین گیاهی ) در مرطوب نگه داشتن پوست مفیدند،  این مواد بیشتر بر لایه اپیدرم پوست اثر دارند؛ موسیلاژ و پکتین‌ها در میوه‌هایی مانند سیب و انگور یافت می‌شوند.میوه‌های ارگانیک متعادل‌کننده جریان هستند و گردش خون را در زیر پوست افزایش می‌دهند؛ مصرف این میوه‌ها به سلول‌سازی پوست کمک می‌کند.

انگور، گوجه‌فرنگی و مرکبات  منابع مهم اسید‌های میوه‌ای هستند، افراد باید در فصل زمستان از خشکبار‌هایی مانند انجیر و خرما خشک شده که غنی از قند هستند، استفاده کنند؛ مصرف میوه‌های آبدار مانند طالبی و هندوانه هم در فصل تابستان مفید است.

میوه‌ها و سبزیجات مناسب برای جوانسازی و شادابی پوست

لیموترش تازه و پوست آن حاوی ویتامین C است؛ مصرف این میوه و پوستش نقش موثری در از بین بردن چین و چروک پوست دارد؛ این ترکیب ضد لک و روشن‌کننده پوست هم هست. به انگور مروارید حیات می‌گویند؛ این میوه حاوی انواع ویتامین‌ها، اسید‌های میوه‌ای و آنتی‌اکسیدان‌ها است؛ مصرف انگور نقش موثری در رطوبت‌بخشی به پوست و شفافیت آن دارد.

هویج ضد التهاب و جوان‌کننده پوست است؛ بتاکاروتن موجود در هویج که موجب ساخت ویتامین A در کبد می‌شود، نقش محافظت‌کنندگی پوست را دارد.

پرتقال جزء مرکباتی است که نقش موثری در جوانسازی پوست دارد.

کدو مرطوب کننده و نرم کننده پوست است. مصرف موضعی و خوراکی کدو جهت ترمیم پوستی موثر است.

گوجه‌فرنگی پاک و روشن کننده پوست است؛ گوجه فرنگی همچنین سوختگی را ترمیم می‌کند و جوش‌های سرسیاه را از بین می‌برد.

خیار تاثیر بسزایی در رطوبت‌بخشی به پوست دارد؛ گریپ‌فروت هم پاک و ضدعفونی‌کننده پوست است؛ این میوه همچنین نقش موثری در جوانسازی پوست دارد.

ژل آلوئه ورا تاثیر چشمگیری در جوانسازی پوست دارد؛ ژل آلوئه‌ورا همچنین جوش و چین و چروک را رفع می‌کند.

مصرف جوانه‌گندم، انجیر، زیتون و چهار مغز (فندق، گردو، بادام و پسته) سبب ترمیم، جوانسازی و شادابی پوست می‌شود.

مناسب‌ترین روغن‌ها برای جوانسازی پوست

مصرف روغن‌هایی مانند بابونه، گشنیز، گل بنفشه، گل‌همیشه‌بهار، گل راعی (هوفاریقون)، بادام‌شیرین و روغن شترمرغ موجب جوانسازی پوست می‌شوند؛ این روغن‌ها همچنین ضد خشکی، لک و چین و چروک پوست هم هستند.

گروه سلامت سیمرغ

راهنمای مراقبت از پوست در دهه‌های مختلف زندگی زنان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ