با این توصیه ها به جنگ خواب آلودگی بهاره بروید!

bagheri.mry
اگر شما هم جزو ان دسته از افرادی هستید که با شروع فصل بهار، احساس نیاز بیشتری به خواب دارید و دائما کسل و بی حال هستید، نگران نباشید. شما دچار مشکلات سلامتی نشده اید و افراد بسیاری شرایط مشابه شما را تجربه می کنند. توصیه های زیر را بخوانید و با خواب آلودگی بجنگید!

شروع فصل بهار با احساس کسالت و خواب آلودگی در بسیاری از افراد همراه است. البته شروع بهار بستگی زیادی به منطقه جغرافیایی دارد. شاید در ظاهر امر، یک فروردین شروع بهار است اما این بهار، بهار نجومی و تقویمی است و نه بهار طبی! بهار طبی با توجه به آب و هوای شهرهای مختلف، در زمان های متفاوتی آغاز می شود. برای مثال بهار طبی در تهران از اوایل اسفند و در مناطق سردسیر مانند ارومیه از حدود 15 فروردین آغاز می شود.

هم چنین جلو کشیدن ساعت ها، باعث برهم خوردن ساعت بدن می شود و تطابق دوباره بدن با ساعت جدید مقداری زمان بر است.

از دیگر عوامل خواب آلودگی بهار، تعطیلات نوروزی است که در آن، برنامه خواب و غذا خوردن اغلب به هم ریخته و از نظم همیشگی خارج می شود. بعد از تعطیلات، بدن برای تنظیم مجدد مقداری دچار مشکل می شود.

اما با ترفندهای زیر می توان خواب آلودگی در فصل بهار را کنترل کرد و به تطبیق دوباره بدن با آب و هوا و شرایط جدید، سرعت بیش تری داد.

توصیه‌های تغذیه‌ای طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی این بی‌حالی، کرختی و احساس خواب‌آلودگی در فصل بهار به دلیل تغییر مزاج و افزایش رطوبت در بافت‌های بدن اتفاق می‌افتد. در واقع هر چه رطوبت در بافت‌ها و مغز زیاد شود، احساس خواب آلودگی و بی حالی در این فصل هم بیشتر می‌شود.

در فصل بهار از خوراکی‌ها و مواد ملین استفاده کنید. آش، سوپ، غذاهای سبک و غذاهایی که سبزیجات بیشتری دارند در این فصل مناسب هستند و می‌توانند به برطرف کردن این حس در طول روز کمک کنند.

از پرخوری بپرهیزید!

در طول روز غذاهای سنگین نخورید. زیرا بعد از خوردن غذا به دلیل اینکه دستگاه گوارش خون زیادی به خود جذب می‌کند، خون‌رسانی به مغز کم می‌شود و این مسئله سبب خواب‌آلودگی می‌شود. ترشح ناگهانی انسولین هم باعث خواب آلودگی می‌شود. پس سعی کنید به جای آن از غذاهای سبک و دارای مواد قندی استفاده کنید.

از خوردن مواد غذایی گوشتی، کله‌پاچه، گوشتهای فرآوری شده و کنسروها پرهیز کنید. مصرف گوشت قرمز در این فصل احساس خواب‌آلودگی را در طول روز زیاد می‌کند. همچنین از خوردن آجیل های شور حتی‌الامکان بپرهیزید.

ادویه جات را کنار بگذارید

ادویه‌جات، فلفل‌سیاه و زنجبیل مناسب فصل بهار نیستند و مصرف آنها در این فصل توصیه نمی‌شود. به طور کلی سعی کنید در فصل بهار رژیم غذایی تان را به سمت غذاهای گیاهی ببرید و کمتر مواد حیوانی مصرف کنید.

متاسفانه امروزه مردم کمتر به سبک زندگی و تغذیه خود در فصول مختلف توجه می کنند. بهار و پاییز برایشان فرقی نمی‌کند، نه تنها تنوع غذایی شان تغییری نمی‌کند بلکه بی‌پروا به فست‌فودها هم هجوم می‌آورند. همین مسئله هم باعث کسالت و بی‌حالی در آنها می‌شود و هم علت بروز بسیاری بیماری ها است. به همین دلیل بعضا شاهدیم که افراد در فصل بهار دچار انواع بیماری‌های عفونی و آلرژیک می‌شوند.

مصرف غذاهای لطیف در فصل بهار علاوه بر اینکه سلامت شما را تضمین می‌کند، از کسالت و خواب‌آلودگی در طول روز نیز جلوگیری می‌کند.

خوردن آش را فراموش نکنید

در این فصل از سبزیجات بهاری استفاده کنید. در هر منطقه از کشور ما سبزیجات خاصی می‌روید که می توان با آن آش یا سوپ درست کرد. آش و سوپ را در طول روز مصرف کنید. در نهایت آش جو را در بهار فراموش نکنید. از آش جو به عنوان پاک‌کننده قوی در بدن یاد می‌شود.

به صبحانه خود دقت کنید

در فصل بهار، صبحانه شیر و عسل و نان‌سبوس‌دار بخورید. این صبحانه سبک بوده و نشاط شما را در طول روز حفظ می‌کند. همچنین از خوردن ارده و شیره انگور در این فصل حتما خودداری کنید.

خون بدهید!

فصل بهار زمان مناسبی برای خون دادن است. حتما درباره فواید اهدای خون زیاد شنیده‌اید. همچنین در خصوص حجامت کردن در فصل بهار توصیه‌های فراوانی شده است. حجامت کردن در بهار، غلظت خون را کاهش می‌دهد و بدن را پاکسازی می‌کند که همه‌ی این موارد در نشاط ما در طول روز موثر خواهد بود.

ورزش کنید

فعالیت بدنی مناسب و کافی در فصل بهار می‌تواند احساس رخوت، کسالت و خواب آلودگی را از ما دور کند. توصیه می‌شود ورزش و پیاده‌روی را در این فصل در برنامه روزمره خود داشته باشیم. ضمنا بهترین ساعات ورزش و پیاده‌روی در فصل بهار ساعات اولیه روز و اواخر روز است. صبح زود و هنگام غروب مناسب‌ترین زمان برای ورزش و پیاده روی است.

این مطالب را نیز بخوانید:

علت سردرد و خواب آلودگی در بهار

علت و راه های شکست خواب آلودگی بهاری

چرا در بهار زیاد میخوابیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ