چند ترفند مهم طب سنتی برای پاکسازی کبد

faateme1366
کبد یکی از اصلی ترین اندام های بدن است چرا که وظیفه دفع سموم از بدن را بر عهده دارد. اما خود کبد هم نیاز به پاکسازی دارد. برای آشنایی با پاکسازی کبد با طب سنتی، این مطلب را بخوانید.

 چرا باید پاکسازی کبدکنید؟

به گزارش سایت الودکتر، به دلیل مواد شیمیایی و آفت کش ها در مواد غذایی و محیط زیست، کبد به مرور زمان غرق در مسمومیت می شود. مسمومیت کبد معمولا با سردرد، سوء هاضمه، نفخ شکم، افزایش وزن، لکه های کبدی، سوزش سر دل و مشکلات کیسه صفرا همراه است. غذاهای سنگین و غذاهایی که رطوبت بدن را زیاد می کند کبد را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین نبایستی در زمان سیری غذا مصرف شود چراکه این کار باعث تحمیل فشار زیادی به کبد می شود. علاوه بر توصیه های غذایی، استفاده از داروهای گیاهی نیز موثر است که در این بین از داروهای ملین و مسهل هم استفاده می شود.

 

خارمریم مصرف کنید

نارسایی کبدی، سنگ صفرا، سیروز (التهاب مزمن بافت کبدی) و غیره. همه‌ی این‌ها زمانی به وجود می‌آید که کبد اشباع‌شده و پر از سم باشد. از گیاه خارمریم می‌توان برای تحریک ترشح صفرا و همچنین دفع مواد زائد انباشته‌شده در کبد استفاده کرد. 2.5 گرم عصاره‌ی گیاه خارمریم را با یک چهارم لیتر آب مخلوط کنید. هر روز قبل از غذا (سه مرتبه در روز) از این عصاره میل کنید. عصاره‌ی این گیاه به صورت کپسول یا به شکل مایع در بازار وجود دارد.

 

کبدتان را خنک پاکسازی کنید

متخصصان طب سنتی بارها و بارها برای پایین آوردن دمای بدن در تابستان توصیه کرده‌اند که شربت خاکشیر بنوشیم اما به تازگی فایده‌هایی دیگر نیز برای این شربت اعلام کرده‌اند. طب سنتی مصرف خاکشیر را برای پاکسازی کبد توصیه می‌‌کند، هر روز صبح 2 قاشق غذاخوری خاکشیر را در 2 لیوان آب بجوشانید، ناشتا میل کنید و تا نیم ساعت چیزی نخورید. با این روش با کبد چرب مبارزه کنید.

 

کنگر فرنگی برای پاکسازی کبد مفید است ؟

آرتیشو یا همان کنگر فرنگی باعث تحریک ترشح صفرا می شود و به این ترتیب به دفع توکسین ها یا همان سموم انباشته شده در کبد کمک می کند. ماده موثره موجود در آرتیشو مانع انباشته شدن چربی در سلول های کبدی می شود.عصاره این گیاه، ذخایر چربی در کبد و سایر بافت ها را کاهش می دهد و با مهار آنزیم هیدروکسی متیل گلوتاریل، کوآنزیم A و ردوکتاز سبب کاهش کلسترول در بدن می شود.این گیاه به شکل دمنوش و در مدت 45 روز باید استفاده شود تا از این طریق بتواند آنزیم های کبدی را تنظیم کند. 10 تا 20 برگ آرتیشو را در نیم تا یک لیتر آب و به مدت 15 دقیقه بجوشانید. در طول روز بعد از غذا از این محلول میل کنید.

 

میوه و سبزیجاتی برای پاکسازی کبد

گوجه فرنگی علاوه بر گلوتاتیون، دارای لیکوپن است که موجب تصفیه کبد و مقاومت بدن در برابر سرطان می شود.

سبزیجاتی مثل بروکلی و گل کلم، باعث رها شدن آنزیمی به نام گلوکوزینولات (glucosinolates) در بدن میشن که تولید آنزیم های هضم رو تحریک کرده و به بیرون کردن سموم از جریان خون کمک میکند.

چغندر مثل هویج، چغندر هم سرشار از فلانوئیدها و بتاکاروتن است، که کارایی کلی کبد را تقویت می کند و یک پاکسازی اساسی در کبد انجام می دهد.

 

دفع سموم از کبد با این دانه ها

دانه گشنیز هم یکی دیگر از موادخوراکی است که می تواند در پاکسازی کبد به شما کمک کند. برای اینکار دانه گشنیز را در آب خیس و روز بعد میل کنید. این کار باعث خنک شدن حرارت بدن و دفع سموم از کبد می شود.

 

برگ های خشک برای پاکسازی کبد

زمانی که کبد اشباع می‌شود نمی‌تواند به درستی به وظایفش عمل کند و این‌گونه می‌شود که به زحمت می‌افتد. وقتی کبد درست کار نکنید گوارش شما نیز با مشکل مواجه می‌شود. رزماری باعث افزایش ترشح صفرا می‌شود که کبد را تمیز و به عملکرد خوب آن کمک می‌کند. 15 گرم برگ خشک رزماری را در یک لیتر آب ریخته و به مدت 15 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و روزانه چند فنجان از این جوشانده میل کنید.

 

گیاه قاصدک به شما کمک می کند

برای تمیز کردن کبد یک دوره‌ی درمانی با گیاه قاصدک را در پیش بگیرید. گیاه قاصدک ترشح صفرا را تحریک کرده و مواد زائد را از بدن دفع می‌کند. مواد زائدی که در کبد انباشته می‌شوند اجازه نمی‌دهند که توکسین های خون تصفیه و چربی‌ها هضم شوند. برای هر 150 میلی‌لیتر آب جوش یک تا چهار گرم ریشه‌ی خشک گیاه قاصدک لازم دارید. این گیاه را دم کنید و روزانه سه تا چهار مرتبه میل کنید.

علائم کبد چرب چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ