چگونه بدون خستگی مطالعه کنیم؟

faateme1366
چند ماه زمان کوتاهی است برای افرادی که تازه تصمیم به درس خواندن برای کنکور گرفته اند. در این مطلب برای شما ترفندهایی آورده ایم که می تواند به شما کمک کند تا هرچه سریع تر کتاب های درسی تان را بخوانید و بتوانید کنکور خوبی را پشت سر گذارید.

آهسته و پیوسته درس بخوانید و استراحت کنید

آمار نشان داده که ذهن انسان در زمان های کوتاه و مکرر بسیار متمرکزتر از زمان های طولانی عمل می کند. بنابراین حتی اگر فقط ده دقیقه برای درس خواندن فرصت دارید، آن را به فواصل زمانی کوتاهتر تقسیم کنید. همچنین بهتر است پس از هر ده دقیقه درس خواندن به خودتان استراحت بدهید.

از آنجا که مغز انسان به منظور “ساخت پروتئین” و تجدید نیرو به زمان نیازمند است، این روش کارایی بسیاری دارد. زمان استراحت به مغز فرصت جذب آموخته ها را می دهد، در مقابل درس خواندن برای مدت زمان طولانی نه تنها کسالت آور است، بلکه باعث خستگی، ایجاد استرس و گیج شدن می شود، در نتیجه قدرت یادگیری را کاهش می دهد.

 

به خودتان گوش بسپارید

این یکی از بهترین تکنیک های افزایش تمرکز در هنگام مطالعه است. گاهی اوقات در طول روز و بخصوص در مباحث نکته ای قدری با صدای بلند مطالعه نمایید . توجه داشته باشید که فقط در اندازه ای صدایتان بلند باشد که گوش بشنود چی داری زمزمه می کنی و با صدای بلندی که اطرافیان هم بشنوند نباید درس خوند چون اینجوری انرژیت تحلیل و زود خسته میشی.

 

اگر درس می خوانید و فراموش می کنید

طبیعی است که بعد از مدتی که چیزی را یاد گرفتید آن را تا حدود زیادی فراموش کنید چون مغز مدام در حال یادگیری است. مغز مثل یک پیاز بزرگ است و هر چیزی که یاد میگیرید مطلب جدید مثل یک لایه‌های پیاز روی مطلب قبلی می‌نشیند و مطالب قبلی به زیر فرو میرود و در نتیجه دسترسی به آن برای مغز سخت‌تر و زمان‌برتر خواهد بود.

بهترین کار مرور و حتی مطالعه کامل مطلب در آینده است. میتوانید از شیوه هایی مثل زمان بندی لایتنر استفاده کنید و مطالب را به حافظه بلند مدت منتقل کنید.

 

تندخوانی را یاد بگیرید

بهترین راه برای افزایش سرعت مطالعه ، تقویت مهارت تند خوانی ست . این مهارت متاسفانه به دانش آموزان ما ارائه نمیشه و سرعت پایین مطالعه باعث خستگی زود هنگام میشه.که همین زمان خواب و استراحت وقت زیادی از داوطلبان کنکور میگیری.جالبه بدونید سرعت مطالعه در ایران به طور متوسط ۱۵۰ کلمه در دقیقه ست به طوری که در ژاپن این آمار بیش از ۱۰۰۰کلمه در دقیقه ست و شما تفاوت رو کاملا احساس میکنید .

 

هدف معین کنید

برای درس خواندن تان هدف مهمی تعریف کنید. هدفی که انگیزه شما را برای تلاش مستمر، افزایش دهد. فکر کنید برای چه میخواهید درس بخوانید و با این عمل به کجا میخواهید برسید؟ یک هدف و یک عامل انگیزه پیدا کرده و متناسب با آن، برنامه ریزی کرده و تلاش کنید. مطمئن باشید اگر هدف درستی داشته باشید و در روزهای اول به آن پایبند بوده و تلاش کنید دیگر خسته نمی شوید حتی انگیزه بیشتری برای تلاش بیشتر پیدا می کنید.

 

سطحی خوانی معجزه می کند

سعی کنید که کتاب یا جزوه را قبل از تسلط بر آن، به صورت سطحی بخوانید. ابتدا چیزهایی را دنبال کنید که می توانید آنها را بفهمید و خودتان را در برابر مطالب دشوار گرفتار نسازید. پاراگراف های پیشین، زیرنویس ها، مباحث و مراجعی را که از آنها می ترسید، درست بخوانید. کتاب یا جزوه دارای مطالبی است که شما سریعاً آنها را درک می کنید. حتی اگر نصف مطالب یا کمترش را هم درک کردید، شما می توانید کتاب یا جزوات مورد مطالعه را تا حدودی بفهمید. درست است که با مطالعه سطحی نمی توانید به آنچه که با خواندن و مطالعه عمیق به دست می آورید، برسید، اما با این حال، خواندن اجمالی، یک روش کاربردی است. در مواقعی که شما با انبوهی از کتاب ها روبرو هستید، با سطحی خوانی و با دقت شگفت آوری، می توانید درک کلی از محتوای آنها را به دست آورید و سپس با مطالعه عمقی، یادگیری ماندگارتری داشته باشید.

 

اگر اتاق بهم ریخته ای دارید

اگر مکان مطالعه شما کمى آشفته و به هم ریخته است مرتب کردن آن را به نیم ساعت پس از مطالعه موکول کنید؛ چرا که در این صورت در حین مرتب کردن اتاق به مطالبى که مطالعه کرده‏اید فکر خواهید کرد و زمان مفیدى را از دست نخواهید داد.

 

خوب غذا بخورید

کالری مورد نیاز بدن، با توجه به سن، جنس و فعالیت روزانه بدن تعیین می‌شود که این کالری باید به تدریج و به صورت متناسب از صبح تا شب وارد بدن شود. اگر فرض کنیم که نیاز روزانه بدن ما 1400 کیلوکالری در روز است، بهتر است در هر یک از وعده‌های صبحانه، ناهار و شام، 400 کیلوکالری (روی هم 1200 کیلوکالری) و در میان وعده‌ها هر کدام 100 کیلوکالری (روی هم 200 کیلوکالری) دریافت کنیم.

انواع ماسک زردچوبه برای پوست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ