خواص سبزی های بهاری

toranj
سبزی های بهاری خواص بسیار خوبی دارند که حتما توصیه می شود در این فصل از این سبزی ها استفاده کنید.

سبزی های خوش عطر فصل بهار می توانند خواص متنوعی برای بدن شما داشته باشند که در ادامه با خواص سبزی های بهاری آشنا می شوید.

سبزی های بهاری : پونه

یکی از سبزی هایی که در فصل بهار می توانید آن را پیدا کنید، پونه است. پونه از جمله سبزی هایی است که حتی می توانید در باغچه نیز بکارید. در میان گونه های پونه، خواص پونه کوهی از پونه جویباری بیشتر است. البته گونه های مختلف آن شبیه هم است. پونه ضد درد و کوفتگی ماهیچه است و طبیعت گرمی دارد و برای افراد کم خون مفید است. پونه، اشتهاآور و مقوی معده است و سکسکه را برطرف می کند. پونه آب پز ادرار آور است ویک صد گرم آن مقادیر زیادی کلسیم و ویتامین های A و C دارد.

سبزی های بهاری : ترخون

از این سبزی به دلیل خاصیت بی حس کنندگی برای تسکین درد دندان استفاده می شود.ترخون باعث هضم بهتر غذا، پیشگیری از بیماری های قلبی و چاقی می شود. همچنین برای درمان دردهای شکمی وافزایش اشتها به کار می رود. این سبزی معطر تولید صفرا به وسیله کبد را افزایش می دهد و باعث افزایش سرعت فرایند سم زدایی در بدن می شود.

از ترخون می توان به جای نمک در غذا استفاده کرد. روغن آن ضد روماتیسم و برای گردش خون مفید است. این سبزی باعث تحریک سیستم عصبی، گوارشی، گردش خون و هورمون ها نیز می شود. ترخون منبع بسیار خوبی از آهن، کلسیم و منگنز است.

سبزی های بهاری: مرزه

این سبزی از گیاهان خانواده نعناع به شمار می رود. مرزه جزو سبزی های خوراکی است که به صورت خام و پخته مصرف می شود. مرزه، چاشنی خوبی برای غذاهای گوشتی به ویژه ماهی محسوب می شود و دارای خواص ضدمیکروبی و یک ضدعفونی کننده قوی است که برای معالجه اسهال بسیار مناسب است. مرزه خواص ضدالتهابی و ضد درد دارد و برای درمان دردهای عصبی به کار می رود. مصرف مداوم مرزه باعث کاهش چربی خون می شود.

مصرف مرزه هضم غذا را آسان و نفخ و التهابات شکم را برطرف می کند. استفاده از مرزه کرم های معده و روده را دفع می کند. در درمان سوءهاضمه، یرقان و در رفع اسهال های حاد و مزمن موثر است. همچنین از آن برای درمان کودکان مبتلا به راشیتیسم استفاده می شود. ۱۰۰ گرم مرزه خشک حدود 210 درصد کلسیم دارد.

سبزی های بهاری : والک یا سیر کوهی

نوعی سبزی صحرایی است که از مناطق کوهستانی برداشت می‌شود. برگ‌های آن نواری شکل و دارای یک پیاز کوچک و گل است. برگ و پیاز آن خوراکی است، اما گل آن تلخ است و در غذا استفاده نمی‌شود. خواص خام آن بیشتر از پخته‌اش است و از آن در کوکو، سبزی پلو، آش و… استفاده می شود.
این سبزی سرشار از ویتامین‌های A،B،C و املاح معدنی منگنز، روی، گوگرد و کلسیم است.

والک قاعده‌آور خوبی است و به دلیل داشتن کلسیم برای درمان پوکی استخوان و التیام دردهای استخوانی و مفصلی مفید است. این سبزی اثر آرامبخش دارد و درد نقرس، روماتیسم و آرتروز را تسکین می‌دهد.

سبزی های بهاری : ترشک

این سبزی گونه‌های زیادی دارد. برگ‌های آن به دلیل داشتن اسیدهای آلی طعم ترشی دارد.تصفیه کننده خون، معرق، مدر، تب بر، اشتهاآور و صفرآور است. این سبزی به دلیل ویتامینC فراوان خون ریزی لثه را التیام می بخشد و بوی بد دهان را رفع می‌کند. ترشک سرشار از ویتامین C، آهن، فسفر و پتاسیم است.

سبزی های بهاری : غازیاغی

این سبزی اغلب در کنار نهرها رشد می کند و در این فصل با سبزی های دیگر با نام سبزی کوهی مخلوط به فروش می‌رسد. این سبزی بسیار معطر است و طعم دلپذیری دارد و در تهیه انواع سوپ، آش، کوکو و سبزی پلو به کار می رود. غازیاغی، شیر مادران شیرده را زیاد، خون را تصفیه و ترشحات غدد داخلی را تنظیم می کند و برای درمان بیماری های پوستی موثر است. این سبزی، گرمی و حرارت بدن را بالا می برد و انرژی زاست، بی اشتهایی را رفع می کند و برای آرامش اعصاب مفید است.

سبزی های بهاری : ریواس

ریواس دارای برگ‌های ضخیم و گوشت‌دار است و طعم ترشی دارد. این گیاه سرشار از ویتامین C و فیبر است. خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد، زخم اثنی‌عشر را بهبود می بخشد و برای تقویت کبد و افزایش ایمنی بدن، عفونت‌های ویروسی را از بین می‌برد. یکی از مهم‌ترین خواص برگ‌های ریواس آن است که لوزالمعده را وادار به ترشح انسولین می کند و برای کاهش قند خون سودمند است.

الو دکتر ، هنگام پختن سبزیجات این نکات را فراموش نکنید

الو دکتر ، ارزش غذایی سبزی های پخته

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ