غذاهایی که باعث چاقی شکمی می‌شود

mousavi
غذاهای چرب چاقتان می‌کند: به همین سادگی؟ همه چیز به همین سادگی نیست. بعضی از مواد غذایی قادرند کالریشان را به بعضی قسمت‌های خاص بدن شما بفرستند. دوست دارید بدانید چه غذاهایی شکمتان را چاق می‌کنند؟

به ‌نظرتان چیزی عذاب ‌آورتر از رفتن روی ترازو و نگاه کردن به وزنی که نشان می‌دهد وجود دارد؟ شاید هم چون شکمتان جلوی دیدتان را گرفته نتوانید صفحه نمایشگر ترازو را ببینید. اشکالی ندارد، زندگی همین است. باید قیمت هر چیز را بپردازید، حتی برای چیزی اینقدر پاک و لذت‌ بخش مثل خوردن! زندگی هیچ غذایی را بدون کالری‌های ناخواسته، بدریخت شدن اندام، بیماری، احساس گناه و پایین آمدن اعتماد به‌ نفس از آن شما نمی‌کند.

برخی از غذا‌ها هستند که به صورت چربی یک راست در شکم می‌نشینند و سبب ایجاد اضافه وزنی تقریبا فوری دقیقا در‌‌ همان جایی می‌شوند که نمی‌خواهید. این نوع افزایش وزن که «بافت چربی عمیق» است و باعث چاقی شکمی می‌شود،‌‌ همان است که هنگامی که در استخر لباس‌ شنا می‌پوشید، موجب خجالت می‌شود.

اما این افزایش وزن همچنین می‌تواند به مشکلات جدی‌تری نظیر بیماری‌های قلبی، دیابت و آلزایمر منجر شود. جایی که بدن کالری‌ها را ذخیره می‌کند وابسته به هورمون‌ها است و برخی غذا‌ها موجب آغاز یک واکنش هورمونی دقیق و تجمع چربی در شکم می‌شوند.

خوشبختانه پژوهشی جدید در زمینه «رژیم غذایی شکم صفر (Zero Belly Diet) از دیوید زینچنکو نویسنده کتاب پرفروش The Abs Diet، شش غذای رایج که فورا به چربی شکمی تبدیل می‌شوند (insta-belly foods) را به همراه چند غذای جایگزین مبتکرانه برای کمک به برآورده کردن خواسته‌های غذایی بدون داشتن شکمی برآمده را معرفی می‌کند.

نوشابه‌های گازدار رژیمی

اگر می‌خواهید تناسب‌اندام خود را دوباره به دست بیاورید، بایستی مصرف نوشابه‌های شیرین را کاهش دهید و آن‌ها را با نوشابه‌های رژیمی جایگزین کنید. مطالعات اخیر ارتباط بین مصرف نوشابه‌های رژیمی و دور کمر یا دور شکم بزرگ‌تر را نشان داده‌اند. علاوه بر این مطالعه منتشرشده در ژورنال Obesity نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان نوشابه‌های رژیمی نسبت به افرادی که این نوع نوشابه‌ها را نمی‌نوشند، واجد درصد بالاتری چربی‌ها شکمی هستند. پژوهشگران تصور می‌کنند که مصرف‌کنندگان نوشابه‌های رژیمی میزان کالری که با مصرف این نوشیدنی‌ها صرفه‌جویی می‌کنند را زیاد‌تر برآورد می‌کنند و بنابراین بیشتر از حد معمول غذا می‌خورند.

سیب‌ زمینی سرخ‌ کرده

هر غذایی کربوهیدراتی مملو از چربی موجب افزایش وزن می‌شود اما چیزی تقریبا جادویی درباره اثر سیب‌زمینی سرخ‌کرده بر سیستم ذخیره چربی بدن وجود دارد. یک پژوهش ۲۰ ساله در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد افرادی که به‌طور منظم سیب‌زمینی سرخ‌کرده می‌خورند، هر ۴ سال بیش از یک کیلوگرم اضافه‌وزن پیدا می‌کنند. در طی دوران مطالعه افراد مصرف‌کننده سیب‌زمینی سرخ‌کرده به‌تنهایی حدود ۷ کیلوگرم وزن از خوردن این سرخ‌کردنی‌ها به دست آورده بودند.

آبمیوه

با وجوداینکه یک آبمیوه ۱۰۰ درصد طبیعی انتخاب بهتری نسبت به یک نوشابه‌های گازدار شیرین شده است اما یک آبمیوه کاملا طبیعی نیز هنوز واجد ۳۶ گرم قند در هر فنجان است، تقریب معادل میزان قندی که از خوردن چهار دونات Krispe Kreme به دست می‌آورید. علاوه بر آن، بیشتر شیرینی آبمیوه‌ها ناشی از قند فروکتوز است؛ نوعی قند که در گسترش بافت چربی احشایی و درنتیجه چاقی شکمی دخیل است.

استیک گوشت دنده

مطالعات نشان می‌دهد خوردن استیک‌های مناسب باعث باریک شدن میان‌تنه شما می‌شود. اما استیک‌های گوشت دنده و استیک گوشت قلوه‌گاه که یکی از ۳ مورد چرب‌ترین بخش‌های گوشت گاو هستند. یک بررسی انجام‌شده به‌وسیله پژوهشگران چینی نشان داد که داشتن یک رژیم غذایی غنی از گوشت قرمز چرب و تازه با چاقی شکمی و افزایش دور کمر همراه است.

پیتزا

پیتزا دومین عامل بزرگ دریافت چربی‌های اشباع‌شده در رژیم غذایی آمریکایی است (و درست بعد از پنیر مخصوص خودش در رتبه دوم قرار می‌گیرد). خوردن برش‌های پیتزا مسئول نیمی از دریافت غذایی چربی‌های اشباع‌شده مسدودکننده شریان‌ها در میان آمریکاییان است. پژوهشگران دریافته‌اند که برخلاف سایر چربی‌ها انواع اشباع‌شده به‌احتمال‌زیاد در ناحیه شکمی ذخیره می‌شوند.

چیپس سیب‌ زمینی

محققان معتقدند در رقابتی برای پیدا کردن بد‌ترین غذای انتخابی برای شکم یک برنده وجود دارد و آن چیپس سیب‌زمینی است. بنابراین اگر مصرف چیپس را کنار بگذارید حتی بدون ایجاد تغییر در رژیم غذایی خود می‌توانید بطور مستقیم بیشتر از ۲۵۰ گرم از چربی شکمی خود را کاهش دهید.

منبع: طبیب من

مقابله جدی با چاقی شکمی + راهکار

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ