نکته های بهداشتی و مهم در دوران عادت ماهیانه

pegiu
در دوران عادت ماهانه مراقب سلامتی خودتان باشید.در این مطلب بخوانید

مراقبت های لازم برای خانم ها

عادت ماهانه و پریود برای همه خانم ها پیش می آید و مراقبت های آن را باید هر خانمی بداند.عادت ماهانه علاوه بر روند طبیعی خود که طی می شود نیاز به مراقبت هایی دارد که در ادامه برای شما گفته ایم.

1- ۶ تا ۸ لیوان آب در روز بنوشید. نوشیدن آب به مقدار کافی، آب از دست رفته بدن در طی خونریزی ماهانه را به بدن بر می گرداند و رطوبت را به جریان خون بدن هدیه می دهد. همچنین نوشیدن مقدار کافی مایعات و آب، به واژن کمک می کند تا سریع تر و راحت تر خود را پاک و تمیز کند.

۲– رژیم غذایی خود را به گونه ای تنظیم کنید تا از بروز یبوست در این دوران دور بمانید.

۳– در طول عات ماهانه، به محض این که نوار بهداشتی شما کثیف شد، آن را عوض کنید. در صورت عدم تعویض نوار بهداشتی برای مدت طولانی، اکسیژن رسانی کم می شود و شرایط برای رشدونمو باکتری ها در ناحیه تناسلی مهیا می شود. این باکتری های بیماری زا، وارد مهبل شده و مشکلات عفونی را برای شما ایجاد می کنند.
به بانوان عزیز توصیه می شود از لباس های زیر نخی و پنبه ای استفاده کنند

۴– ناحیه تناسلی و بیرون واژن را حداقل روزی یک تا دو بار بشویید تا بوی نامطبوع حاصل از خونریزی قاعدگی، کاهش پیدا کند.

۵– شستشوی بیرون ناحیه تناسلی، با آب و صابون های بهداشتی به جلوگیری از عفونت کمک می کند. البته لازم به ذکر است که این کار باید به آرامی انجام بگیرد و پس از شستشو، منطقه تناسلی باید به وسیله دستمال بهداشتی خشک شود. باقی ماندن هر گونه رطوبت در منطقه تناسلی، زمینه را برای رشدونمو باکتری های بیماری زا و بروز عفونت فراهم می کند.

۶– اگر استفاده از نوارهای بهداشتی معطر، منجر به سوزش ناحیه تناسلی شود، از مصرف آنها اجتناب کنید، زیرا این دسته از وسایل بهداشتی، علاوه بر سوزش می توانند منجر به بروز عفونت شوند و بوهای نامطبوعی در آن قسمت ایجاد کنند.

۷– در طی دوران قاعدگی به بانوان و دختران عزیز توصیه می شود از  لباس های زیر نخی و پنبه ای استفاده کنند، زیرا لباس زیر نخی، کمتر بوی نامطبوع می گیرد، هوا به راحتی از آن عبور می کند، درجه حرارت بدن را تعدیل می کند و شرایط راحتی را برای فعالیت های جسمانی فرد در این دوران فراهم می کند.

لباس های زیر نخی و پنبه ای خود را زود به زود تعویض کنید و بشویید.

۸– پس از پایان دوره قاعدگی، از صابون های بهداشتی برای شستن بیرون واژن خود استفاده کنید تا هر گونه آلودگی ناشی از خونریزی پاک شود و امکان بروز هر گونه عفونتی کاهش یابد.

۹– خانم ها باید توجه داشته باشند که شستن و خشک کردن ناحیه واژن، باید از سمت جلو به عقب باشد. عکس این حرکت منجر به انتقال عفونت ها از ناحیه مقعد به سمت واژن می شود.

۱۰– استفاده از آب گرم یا ولرم هنگام شستشو در این دوره می تواند علاوه بر ایجاد آرامش در فرد، به کاهش دردهای ناحیه زیر شکم هم کمک کند.

۱۱– به علت باز بودن دهانه رحم در دوران قاعدگی، توجه به بهداشت فردی در این دوران بسیار ضروری است و عدم رعایت بهداشت ممکن است باعث ایجاد عفونت و عوارضی مانند نازایی در آینده همراه باشد.

اگر با ترشحات و یا بوی تند غیرعادی در طی دوران قاعدگی خود مواجه هستید، حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا مشخص شود آیا به بیماری های عفونی و قارچی و باکتریایی ناحیه واژن مبتلا هستید یا نه

۱۲– فعالیت بدنی و ورزش سبک در این دوران نه تنها مانعی ندارد، بلکه به عضلات آرامش می دهد و از مشکلات جسمی و روانی قبل از قاعدگی می کاهد. باید بدانید که بدترین کار، درازکشیدن روی تخت و بی حرکت ماندن برای مدت طولانی است.

از آب ولرم استفاده کنید

در دوران عادت ماهانه هرگز خود را با آب سرد نشویید. شست‌و‌شوی اندام تناسلی با آب سرد می‌تواند دل‌درد را بیشتر کند و باعث آزار دیدنتان شود. برای شست‌و‌شو حتما از آب ولرم کمک بگیرید. ضمن اینکه یادتان باشد شست‌وشو همیشه از جلو به عقب است. عکس این حرکت، باکتری‌ها و آلودگی را به ناحیه تناسلی انتقال می‌دهد و ممکن است باعث بروز عفونت شود.

 
زود تعویض کنید

وجود انواع نوار بهداشتی های مختلف در بازار، از جمله نوار بهداشتی با پودر جاذب، بعضی از خانم‌ها را به اشتباه می‌اندازد؛ درست است که نوار بهداشتی با پودر جاذب مانع نم پس دادن می‌شود؛ اما استفاده از آن به معنی این نیست که باید دیر به دیر تعویضش کنید. همان‌طور که نوار بهداشتی ساده را باید زود عوض کرد، نوار بهداشتی با پودر جاذب را هم باید به موقع عوض کرد. در غیر این صورت وجود رطوبت ممکن است باعث بروز مشکلاتی از قبیل رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها شود.

 
لباس زیر نخی بپوشید

پوشیدن لباس زیر که الیاف آن حاوی موادی مثل نایلون است، نه در شرایط معمولی مجاز است و نه به ویژه در روزهای عادت ماهانه. نایلون علاوه بر بروز حساسیت به تعریق بیشتر و در نتیجه ایجاد رطوبت بیشتر منجر می‌شود. عرق سوز شدن کمترین پیامد و ایجاد محیط مناسب برای رشد میکروب‌ها پیامد بزرگتر پوشیدن لباس زیر نایلونی در روزهای عادت ماهانه است. به جای لباس زیر نایلونی، حتما چند لباس زیر نخی راحت که چسبان نباشند تهیه کنید و در ایام پریود سراغشان بروید.

 
از دستمال استفاده کنید

اهمیت استفاده از دستمال کاغذی و دستمال توالت در دوره عادت ماهانه حتی بیشتر از سایر روزهای ماه است. حتما بعد از شست‌و‌شو، ناحیه تناسلی را با دستمال کاغذی خشک کنید و نگذارید رطوبتی باقی بماند. باقی ماندن رطوبت در این ناحیه ریسک ابتلا به عفونت‌ها را بالا می‌برد.

 
خوب تغذیه کنید

در این روزها بهتر است از خوراکی‌های روان کننده روده یا ملین‌ها استفاده کنید تا دچار یبوست نشوید و درد بیشتری نکشید. همچنین خوراکی‌های مقوی مثل آجیل و انواع میوه‌های گرم و غیر نفاخ را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید تا بدن مقاومت بهتری داشته باشد و با درد ناشی از پریود بهتر مقابله کند.

 
استفاده از صابون مجاز است؟

بهتر است که سر و کار خودتان را به استفاده زیاد از مواد شوینده، به خصوص صابون‌های عطری یا ژل شست‌و‌شوی واژن نیندازید و به جای این کار به موقع دوش بگیرید. در صورتی که امکان دوش گرفتن نداشتید، تعداد کم دفعات استفاده از صابون غیر عطری و آب ولرم برای پاکیزه نگه داشتن ناحیه تناسلی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 
از نوار بهداشتی معطر استفاده کنم؟

همان‌طور که استفاده از صابون معطر برای شست و شو توصیه نمی‌شود، بهتر است سراغ نوار بهداشتی معطر هم نروید. این مدل نوار بهداشتی می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و خارش شود. پد معمولی روزانه یا مخصوص شب انتخابی به مراتب بهتر است.

 
مقابله با بوی بد بدن

اگر بدنتان در روزهای پریود بوی بدی می‌گیرد، اول از همه رژیم غذایی‌تان را اصلاح کنید. دور سیر، پیاز، فست فود و خوراکی‌هایی را که شامل مواد افزودنی هستند، خط بکشید. در عوض غذاهای طبیعی، سالم و سبک بخورید.

راهکار دوم تعویض زود به زود نوار بهداشتی و شست و شوی مناسب ناحیه تناسلی است؛ اگر این دو کار را دیر انجام دهید احتمال بروز بوی بد در بدنتان خیلی بیشتر می‌شود

در صورتی‌که این روش‌ها برایتان مناسب نبودند و متوجه ترشحات غیر عادی هم شدید، بهتر است به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. گاهی دلیل بروز بوی بد، پریود نیست بلکه عفونتی از قبل وجود داشته که نیاز به درمان دارد.

 
بی‌تحرکی بهتر است؟

شکی نیست که درد روزهای پریود آزار دهنده است. استفاده از کیسه آب ولرم و استراحت خوب است؛ اما نه برای مدتی طولانی. در حقیقت اگر برای مدتی طولانی بی حرکت بمانید نه تنها به کمتر شدن درد کمک نمی‌کنید؛ بلکه ممکن است باعث شدت پیدا کردنش شوید. به همین دلیل بین استراحتتان، زمانی را هم برای انجام نرمش‌های سبک بگذارید. قرار نیست طناب بزنید اما قرار هم نیست مرتب خوابیده باشید. پیاده روی سبک، در جا زدن و گرم کردن بدن و انجام بعضی حرکات کششی سبک، نقش موثری در بهبود وضعیت جسمی و همچنین بهتر کردن روحیه شما و مبارزه با سندروم افسردگی پریود ایفا می‌کند.

همه چیز درباره دل درد عادت ماهیانه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ