گوشت قرمز سالم چه ویژگی‌هایی دارد؟

mousavi
گوشت سالم ویژگی‌هایی دارد که هر مصرف‌کننده‌ای باید آن‌ها را بداند. گوشت نباید بیش از حد سفت و یا لزج و نرم باشد.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشت عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان گفت: رنگ گوشت قرمز، باید روشن و طبیعی بوده و به تیرگی متمایل نشده باشد.

«علی اشرفی» اظهار کرد: گوشت سالم ویژگی‌هایی دارد که هر مصرف‌کننده‌ای باید آن‌ها را بداند. مثلا سطح خارجی گوشت نباید مرطوب یا خیس باشد و هیچ‌گونه بوی غیرطبیعی مثل بوی ترشیدگی و تعفن نیز نباید از آن استشمام شود.

این مسئول با بیان این‌که در محل اتصال گوشت به استخوان نباید بوی غیرطبیعی به مشام برسد، ادامه داد: وجود بوی غیرطبیعی در این قسمت نشانه فساد عمقی در لاشه گوشت است. این در حالی است که موارد خون‌مردگی، قارچ‌زدگی و ذرات خارجی نیز نباید در گوشت مشاهده شود.

وی افزود: گوشت نباید بیش از حد سفت و یا لزج و نرم باشد. چربی‌های گوشت نیز باید سفید و یا متمایل به سفید و بدون هیچ‌گونه بوی نامطبوع باشد. علاوه بر این ارگان‌هایی مثل کبد(جگر) نباید دچار تورم و کیست و رنگ و بوی غیرطبیعی باشد.

اشرفی تصریح کرد: گوشت نباید خشک و حالت چروکیده داشته باشد و محصول خریداری شده باید حتماً از مهر دامپزشکی برخوردار باشد. هم‌چنین گوشت‌های بسته‌بندی شده موجود در فروشگاه‌ها باید در یخچال نگه‌داری شود و در مدت معینی بعد از تولید به فروش برسد؛ در واقع شهروندان هنگام خرید حتما باید به برچسب موجود روی محصول دقت کرده و تاریخ تولید و انقضا را مدنظر قرار دهند.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشت عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: به هیچ ‌عنوان نباید گوشت چرخ‌کرده در فروشگاه‌های موجود در سطح شهر به صورت آماده عرضه شود و عرضه آن فقط باید به درخواست مشتری و در حضور وی و با رعایت همه مسایل بهداشتی از قبیل شست‌وشوی مناسب دستگاه صورت بگیرد.

وی یادآور شد: تاریخ تولید و انقضا، کد پروانه بهره‌برداری از اداره‌کل دامپزشکی استان، آدرس محل تولید و شرایط نگه‌داری (تازه، صفر تا ۴ درجه سانتی‌گراد، منجمد، منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد) مواردی است که مصرف‌کننده حین خرید فرآورده‌های خام دامی بسته‌بندی شده باید به آن دقت کند.

منبع: سلامتیسم

مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز موجب این بیماری ها می شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ