حتما مسواک را قبل از استفاده خیس کنید!

sahar.d
خیس کردن مسواک قبل از استفاده سبب نرم تر شدن مسواک و عدم آسیب رساندن به لثه ها می شود. در این مطلب بیشتر درمورد اصول مسواک زدن و ضرورت خیس کردن مسواک قبل از استفاده صحبت می کنیم.

گاهی هنگام انجام کارهای ساده روزمره ندانسته مرتکب اشتباهات کوچکی می شویم که در دراز مدت ممکن است سبب آسیب به بدن شوند. یکی از این موارد مسواک زدن است که در صورت انجام غیر اصولی بجای کمک کردن به بهاشت دهان و دندان، ممکن است سبب آسیب های جدی به لثه ها و دندان ها شود. یکی از موارد مهم که بای هنگام مسواک زدن رعایت شود/ف خیس کردن مسواک قبل از استفاده است. در این مطلب بیشتر درباره ضرورت خیس کردن مسواک قبل از استفاده و همچنین اصول صحیح مسواک زدن با شما عزیزان صحبت می کنیم.

اهمیت خیس کردن مسواک قبل از استفاده

به گفته دکترمیتالی هاریاوالا، دندانپزشک امریکایی: ابتدا باید مسواک خودتان را با آب خیس کنید تا هم تمیز شود و هم حالت نرم‌تری به خودش بگیرد. این کار برای جلوگیری از ساییده شدن بیش از حد مسواک بر دندان‌ها و لثه‌ها ضروری است. به‌علاوه، خیس کردن مسواک اجازه می‌دهد که خمیردندان به‌راحتی به پرزهای مسواک بچسبد و درنتیجه از روی مسواک جدا نشوند.

این دندان‌پزشک همچنان می گوید: پس از این‌که خمیردندان را روی مسواک قرار دادید، سریعا یک بار دیگر مسواک را از زیر آب رد کنید. این تماس دوم با آب، خمیردندان را به حالت فعال درمی‌آورد چون هم حل‌پذیری خمیردندان را افزایش می‌دهد و هم چسبندگی آن به مسواک را تقویت می‌کند. فقط بعد از این کار باید سریعا مسواک زدن را شروع کنید.

نکات مهم مسواک زدن

انتخاب مسواک مناسب

برای انتخاب مسواک مناسب سایز دهان خود را در نظر بگیرید. اگر برای وارد کردن مسواک به دهان خود مجبور هستید آن‌ را زیاد باز کنید، مسواک برای دهان شما بزرگ است و باید مسواک مناسب برای خودتان انتخاب کنید.

اگر موی مسواک سفت باشد به لثه آسیب وارد می‌کند. استفاده از مسواکی که موی آن نرم است بهترین انتخاب است.

از درپوش مسواک استفاده نکنید

پس از مسواک‌زدن، مسواک خیس را در جعبه یا محیط سربسته قرار ندهید زیرا به اصطلاح هوای داخل آن دم کرده و موجب رشد میکروب‌ها می‌شود. 

چه مدت مسواک بزنیم؟

هر بار مسواک زدن باید حداقل دو دقیقه طول بکشد. بهتر است دهان خود را به 4 قسمت تقسیم کرده و روی هر قسمت 30 ثانیه وقت بگذارید. اگر حوصله‌تان سر می‌رود زمان مسواک زدن تلویزیون تماشا کنید.

بیش از اندازه مسواک نزنید

بیش از 3 بار مسواک زدن در روز مناسب نیست چرا که ممکن است به پوسته‌ بیرونی دندان یا همان مینای دندان آسیب رسانده و لثه را زخم کند.

اگر از مسواک برقی استفاده می‌کنید، به موهای مسواک اجازه دهید کارش را بکند و شما تنها مسواک را هدایت کنید.

خمیردندان مناسب دندانتان را انتخاب کنید

نوع خمیر دندان شما نیز مهم است. بالا بودن مواد سفید کننده می تواند باعث آسیب رسیدن به مینای دندان شود. سراغ خمیر دندان های ساده‌ فلوراید دار بروید. اگر می‌خواهید دندان‌های خود را سفید کنید، به صورت متناوب از خمیر دندان سفیدکننده و خمیر دندان ساده استفاده کنید.

نخ دندان فراموش نشود

اگر تصور می‌کنید که استفاده از نخ دندان برای بیرون آوردن غذا از بین دندان‌ها است، در این صورت سخت در اشتباه هستید زیرا اگر خرده غذا در میان دندان‌تان هم نباشد، باز باید حداقل یک بار در شبانه‌روز از نخ دندان استفاده کنید. قابل ذکر است که سطح بین دندانی به هیچ وجه با مسواک‌زدن تمیز نمی‌شود و میکروب‌ها هستند که عامل پوسیدگی دندان بوده و در میان دندان‌ها استقرار می‌یابند. 

مسواک را تمیز بشویید

برای پاک کردن مواد باقی مانده روی سطح مسواک آن را کاملاً با آب بشویید. اگر فرد بیماری سیستمیک یا اختلالاتی در سیستم ایمنی بدن خود دارد باید مسواک را در دهان شویه ضد باکتری خیس کند.

زمان تعویض مسواک

با توجه به رشد میکروب ها سعی کنید هر 3 یا 4 ماه یکبار مسواک خود را عوض کنید. همچنین اگر موهای آن خراب شده باید تعویض شود چرا که لثه و دندان‌ها را به خوبی تمیز نخواهد کرد.

الو دکتر ، اشتباهات بزرگ مسواک زدن

الو دکتر ، هنگام مسواک زدن، لثه ها و زبان فراموش نشوند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ