علائم و نشانه های مهم سرطان روده بزرگ

faateme1366
سرطان هرچند نگران کننده است، اما یک شبه به وجود نمی آید. انواع سرطان ها، نشانه هایی دارند که با توجه به این نشانه ها می توانید هرچه سریعتر برای درمان اقدام کنید. یکی از مهمترین و شایعترین سرطان ها، سرطان روده بزرگ است که باید علائم آن را بشناسید. در این مطلب مهمترین علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ را توضیح می دهیم.

 چرا خانم ها باید مراقب سرطان روده باشند؟

به گزارش سایت الودکتر، زمانی که صحبت از بیماری هایی همچون سرطان به میان می آید، پیشگیری اولین خط دفاعی محسوب می شود. پس حتما شما نیز پستان خود را بررسی می کنید و در طول سال خال بزرگی که بر روی بدن دارید را مورد بررسی قرار می دهید. اما حالا زمان آن فرا رسیده است که توجه دقیق تری به روده خود نیز داشته باشید. بر اساس یکی از مطالعات منتشر شده در مجله موسسه ملی سرطان، تعداد افراد جوانی که به سرطان روده بزرگ و راست روده مبتلا می شوند در حال افزایش است. محققان دریافتند که احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد متولد شده در سال ۱۹۹۰ دو برابر شده است و خطر ابتلا به سرطان راست روده در مقایسه با افرادی که در سال ۱۹۵۰ متولد شده اند چهار برابر گشته است. از اواسط سال ۱۹۸۰، تعداد افراد جوانی که با این نوع سرطان ها شناسایی شده اند نیز بیشتر شده است. در طول همین دوره زمانی، نرخ بیماری در میان بزرگسالان بالای ۵۵ سال کاهش یافته بود. چرا چنین موضوعی رخ داده است؟ محققان هنوز در مورد علت این موضوع مطمئن نیستند. برخی از آن ها بر این باورند که چنین شرایطی ممکن است به خاطر استرس، رژیم غذایی و سایر رفتارها باشد اما باید تحقیقات بیشتری برای کمک به درک چنین شرایطی انجام شود. این اخبار به خصوص برای خانم ها نگران کننده است زیرا سرطان روده بزرگ بعد از سرطان سینه و سرطان ریه در حال حاضر سومین عامل مرگ در میان خانم هاست. البته خبر خوبی نیز برای خانم ها وجود دارد. سرطان روده بزرگ یکی از سرطان هایی است که می توان با اندکی تلاش از آن پیشگیری نمود. به همین خاطر بهتر است نشانه های این بیماری را بشناسید و اگر یکی از آن ها را داشتید با پزشک متخصص مشورت نمایید.

 

تغییر در اجابت مزاج

هر کسی ممکن است در طول زندگی خود یبوست را تجربه کند اما مشکلات طولانی مدت در اجابت مزاج می تواند نشانه انسداد در روده بزرگ باشد. این موضوع بدین خاطر است که در ابتدای روده، مدفوع نرم است و می تواند در اطراف هر مانعی مانور دهد. هرچقدر که مدفوع به سمت انتهای روده نزدیک تر می شود، سفت تر می شود. اگر توموری در انتهای راست روده وجود داشته باشد، مدفوعی که سفت تر شده است زمان بسیار دشواری برای دفع شدن از بدن خواهد داشت. اسهالی که بیشتر از چند روز طول بکشد نیز باید به عنوان نشانه سرطان روده بزرگ در نظر گرفته شود. وجود هرگونه تغییر در عادات دفعی روده نظیر اسهال، یبوست یا کاهش قطر مدفوع در صورتی که بیش از یک روز طول بکشد و علت آن نامعلوم باشد هم از جمله علائم سرطان روده بزرگ در نظر گرفته می شود.

 

یک نشانه مهم سرطان روده بزرگ

دفع خون روشن یکی از مهم‌ترین علائم سرطان روده بزرگ است. البته هر فردی در طول عمرش می‌تواند یک یا دو بار دفع خون روشن را تجربه کند. فردی ممکن است هموروئید و بواسیر داشته باشد و موجب دفع خون روشن بشود و تکرار شود. پس این حالت نباید نگرانی ایجاد کند؛ منظور از دفع خون، خونی است که اخیرا شروع شده و چند بار تکرار می‌شود و این زنگ خطری است که بیمار با مراجعه به پزشک شکایت خود را مطرح کند تا اقدامات درمانی آغاز شود.

 

دو نشانه در کنار هم

کاهش وزن و کم خونی دو مشخصه بارز کلون سمت راست است. کاهش وزن بویژه درباره تومورهای کلون سمت راست شاخص است، چون قطر کلون زیاد است و تومور رشد می‌کند و دیر‌تر تشخیص داده می‌شود. کم‌خونی از دیگر علایم سرطان روده بزرگ است. به این ترتیب فرد با علائمی چون غش کردن، کاهش انرژی، کاهش توان کار کردن معمول و سایر علائم سرطان روده و کم‌خونی مراجعه می‌کند و اقدامات لازم با توجه به بیماری‌های بدخیمی که شایع شده، تشخیص داده شده و درمان آغاز می‌شود. احساس سنگینی و رخوت نیز از دیگر علائم سرطان روده بزرگ می باشد. سرطان، باعث کمبود خون و به دنبال آن، کم خونی ناشی از کمبود آهن می شود. به همین دلیل احساس تنبلی، سستی و … ایجاد می شود.

چطور بفهمیم ریسک ابتلا به سرطان در بدنمان وجود دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ