شربت ویمتو سرطانزاست؟

faateme1366
اینروزها خبری از سرطانزا بودن شربت ویمتو به گوش رسید که شاید برخی از افراد را بسیار ناراحت کرد. اگرچه این خبر نگران کننده بود اما برخی آن را شایعه دانسته و همچنان اصرار به استفاده از شربت ویمتو داشتند تا اینکه سازمان غذا و دارو وارد عمل شد. این مطلب به شما می گوید که آیا شربت ویمتو سرطان زاست؟ برای دانستن تمام ماجرا، این مطلب را بخوانید.

 چرا ویمتو نوستالژیک بود؟

به گزارش سایت الودکتر، شربت تیره رنگ که ره آورد سفر دشتی ها به آن سوی مرزهای آبی و کشورهای جنوبی دریای پارس محسوب می شود مطمئنا تاریخ ورودش به خانه های دشتی ها نیز باید به آن زمان برگردد پس حداقل سابقه ۶۰ساله را می توان برای این حضور در نظر گرفت. شربت ویمتو با وجود رقبای سرسخت خود همانند نوشابه و انواع و اقسام شربت های مایع و عصاره ی و گردی بازار جایگاه خود را حفظ کرد و فروش قابل ملاحظه ای داشت و تجار هم از وارد کردن آن راضی بودند. قدیمی های دشتی از ویمتو به عنوان نوشیدنی همیشگی مجالس دشتی ها  یاد می کنند ویمتویی که در مراسمات شادی و غم و مهمانی حضوری خوش رنگ داشت و در همه این سالهایی که به دشتی قدم گذاشت همراه با دشتی ها در پستو خانه های کاهگلی دیروز تا خانه های  تمام فلز و سیمان امروز بود.

آیا ویمتو واقعا غیرمجاز است؟

اما این روزها با توجه به نامه وزارت بهداشت و اداره کل غذا، دارو و استاندارد در خصوص آزمایشگاه کنترل کیفی این معاونت، محصول “شربت ویمتو ساخت کشور عربستان” حاوی ماده سرطان زای بنزوات سدیم بوده که غیر قابل مصرف می باشد، اما همچنان در قفسه های  فروشگاه ها موجود بوده و همچنین در سایت های فروش اینترنتی قابل خرید می باشد. گفتنی است که بر اساس گزارش اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران استفاده از این ماده در هر نوع نوشیدنی غیر مجاز است.

ویمتو سرطان زاست؟

طبق بررسی هایی که اخیرا توسط معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت تایید شده، شربت ویمتو محصول عربستان  حاوی ماده سرطان زای “بنزوات سدیم” و غیرقابل مصرف انسانی است که درخصوص جمع آوری چنین محصولاتی از بازار و محل های عرضه به معاونت بهداشتی استان اطلاع رسانی گردیده است.

چرا ویمتو سرطان زاست؟

علی رغم اینکه مضر بود بنزوات سدیم برای بدن انسان مدت هاست که مشخص شده، اما شرکت تولید کننده شربت ویمتو از این ماده سمی و سرطان زا به عنوان نگهدارنده استفاده می کند بنزوات سدیم نگهدارنده ای است که استفاده از آن سمی و خطرناک است. این کالا به صورت قاچاق وارد کشور می شود و آزمایش های کاملی روی آن انجام نشده است و ما اطلاع دقیقی از میزان بنزوات سدیم موجود در آن نداریم و این نکته بسیار نگران کننده ایست که این ماده به چه میزان در این شربت استفاده شده است. از طرفی دیگر این شربتِ مرکبات نیز هست و میزان قابل توجه ای ویتامین ث در آن موجود است و ترکیب بنزوات سدیم با ویتامین ث تشکیل بنزن داده و این ماده از دیرباز به عنوان یک عامل سرطان زا شناخته شده است.

مضرات شربت ویمتو برای کودکان

این شربت ساخت شرکت ویمتو و در ابتدا توسط شرکت انگلیسی تهیه و تولید می شد و بعدا امتیاز آن به عربستان واگذار شده است و عربستان هم که سابقه درخشانی در تولید محصولات خوراکی ندارد و محصولاتی از جمله سس تند گلوریا را نیز قبلا تولید می کرد که آن هم برای سلامت بدن مضر است و از طرفی دیگر خود کشور های اروپایی از حدود 10 سال پیش به صورت داوطلبانه خواستار حذف این ماده در  خوراکی و رنگ های مصنوعی شده اند اما محصولی که تولید عربستان سعودی است همچنان حاوی این ماده است و در کشور ما یافت می شود. وی در خصوص مضرات این ماده به مواردی هم چون بیش فعالی در کودکان، انواع سرطان و اگزمای پوستی اشاره کرد.

به کالاهای ایرانی اعتماد کنید

کلیه موارد تولیدشده در داخل که پروانه وزارت بهداشت و تأییدیه استاندارد و معاونت غذا و دارو را دارند، سالم و بدون مشکل هستند. همچنین در بحث اقلام خوراکی خارجی هم مواردی که برچسب اصالت دارند، همگی بدون مشکل و قابل‌ مصرف هستند. اما مشکل اصلی درخصوص کالاهای قاچاق است که نظارتی روی آن نمی باشد.

خطرات مرگبار پشت ظاهر خوش رنگ و لعاب آبمیوه های لاغری!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ