درمان یبوست با آلوئه ورا

mahdie.mohtashami
یکی از روش های درمان یبوست آلوئه ورا می‌باشد. یبوست به راحتی با ژل موجود در آلوئه ورا درمان می‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا خواص باورنکردنی دیگری از آلوئه ورا به شما بگوییم.

درمان یبوست

تأثیر شیره‌ی آلوئه ورا به‌عنوان ملین مورد آزمایش‌های دقیقی قرار گرفته است. آنتراکینون‌های موجود درشیره‌ی آلوئه ورا از یبوست جلوگیری می‌کنند. این مواد با افزایش آب روده و ترشح مخاط، حرکات روده‌ای را افزایش می‌دهند. نتیجه‌ی این انقباضات شکسته شدن بیشتر مواد غذایی و مخلوط شدن بهتر آن با کیموس است.

در یک آزمایش ۲۸ بزرگسال سالم مورد آزمون قرار گرفتند. در این آزمون اثر آلوئه ورا با یک دارونمای قوی‌تر از فنل فتالئین مقایسه شد. در نتیجه مشاهده شد آلوئه ورا در درمان یبوست تأثیر بیشتری دارد.

با دیگر خواص  آلوئه ورا آشنا شوید

کمک به پیشگیری از بیماری های گوارشی

به خاطر وجود ترکیبات ضدالتهابی و ضدیبوست، آلوئه ورا به گوارش و هضم غذا کمک می‌کند. مصرف آب آلوئه ورا در هضم غذا، تنظیم اسید، کاهش تشکیل مخمرها، تقویت باکتری‌های مفید و تنظیم حرکات روده‌ای مؤثر است.

بر اساس مطالعه‌ای که در یک مجله‌ی پژوهشی در زمینه‌ی علوم پزشکی منتشر شد، میزان ناراحتی در ۳۳ بیمار مبتلا به سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر با مصرف دو وعده (هر وعده ۳۰ میلی‌لیتر) آب آلوئه ورا در روز کاهش یافت. همچنین مصرف آلوئه ورا نفخ شکم شرکت‌کنندگان را کاهش داد، ولی بر سایر ویژگی‌های مدفوع تأثیری نداشت. اگر چه نتایج این مطالعه نشان داد آلوئه ورا برای سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر مفید است، برای معرفی آن به‌عنوان درمان مؤثر این بیماری به مطالعات بیشتری نیاز است.

در مطالعات دیگری آلوئه ورا روی تعدادی از موش‌هایی که مشکلات معده و روده داشتند، مورد آزمون قرار گرفت. میزان اسید معده در موش‌هایی که با آلوئه ورا تحت درمان قرار گرفتند، کاهش چشمگیری نشان می‌داد. آلوئه ورا با خاصیت ضدمیکروبی و تسکین‌دهندگی خود در تسکین دردهای زخم معده مؤثر است و به ترمیم سلول‌های پوششی معده کمک می‌کند.

تقویت دستگاه ایمنی

آنزیم‌های موجود در آلوئه ورا پروتئینی را شکسته و آن را به اسیدهای آمینه تبدیل کرده و در اختیار سلول‌ها قرار می‌دهد. آنزیم برادی‌کیناز موجود در آلوئه ورا به دستگاه ایمنی در نابودی عفونت‌ها کمک می‌کند.

عنصر روی برای عملکرد مناسب دستگاه ایمنی ضروری است. مصرف آلوئه ورا می‌تواند کمبود روی را جبران کرده و دستگاه ایمنی را تقویت کند. روی به بهبود بیماری‌ها، نابودی باکتری‌ها و محافظت غشای سلولی کمک می‌کند. روی قسمتی از ساختمان گیرنده‌های هورمونی و پروتئین‌هایی است که در سلامتی، تنظیم حالت روحی و عملکرد دستگاه ایمنی نقش دارند.

بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، آلوئه ورا به سلامت دندان‌ها کمک می‌کند. آلوئه ورا خاصیت ضدعفونی‌کنندگی، ضدالتهابی، ضدویروسی و ضدقارچی دارد و بدون بروز حساسیت و عوارض جانبی، عملکرد دستگاه ایمنی را بهبود می‌بخشد.

 خاصیت آنتی‌اکسیدانی و کاهش التهابات

ما می‌دانیم که التهابات ریشه‌ی بسیاری از بیماری‌هاست. آلوئه ورا با داشتن ویتامین‌ها (C، A و E) و مواد معدنی مختلف به کاهش التهاب و مبارزه با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

ویتامین A در حفظ سلامت بینایی، دستگاه عصبی و پوست مؤثر است، زیرا با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود با التهاب مبارزه می‌کند. ویتامین C بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی عروقی، مشکلات سلامتی پیش از تولد، بیماری‌های چشم و چین و چروک پوست محافظت می‌کند. ویتامین E با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد، با التهابات مبارزه می‌کند و سرعت پیر شدن سلول‌ها را کاهش می‌دهد.

خاصیت آنتی‌اکسیدانیآلوئه ورا در کاهش مضرات دود سیگار و پرتوهای فرابنفش نور خورشید نیز مؤثر است. علاوه بر این به محافظت پوست در مقابل سرطان و مبارزه با التهابات ناشی از آفتاب سوختگی کمک می‌کند. آلوئه ورا یک داروی طبیعی برای درمان آکنه و اگزما محسوب می‌شود. برادی‌کیناز موجود در آلوئه ورا با استفاده‌ی موضعی روی پوست، التهابات را کاهش می‌دهد.

درمان دیابت

بر اساس شواهد موجود آلوئه ورا می‌تواند هایپرگلیسمی مزمن و مشکلات ناشی از چربی بالا را که در بیماران مبتلا به دیابت کاهش دهد. این مشکلات در بیماران دیابتی رایج بوده و یکی از علل اصلی بروز مشکلات قلبی عروقی هستند؛ بنابراین می‌توان عنوان داروی طبیعی دیابت را نیز به لیست فواید آلوئه ورا افزود.

در یک آزمون بالینی ۷۲ زن مبتلا به دیابت شرکت کردند. به‌ دسته‌ای از بیماران روزانه یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و به دسته‌ی دیگر یک دارونما به مدت ۶ هفته داده شد. قند خون و تری‌گلیسرید بیمارانی که آلوئه ورا مصرف کردند، به‌طور چشمگیری کاهش یافت. در آزمون بعدی تأثیر آلوئه ورا و دارونما به همراه داروی کاهش قند خون گلی‌بن‌کلامید مورد ارزیابی قرار گرفت. در این آزمون نیز زمانی که آلوئه ورا به همراه گلی‌بن‌کلامید مورد استفاده قرار گرفت، تأثیر بسیار بیشتری از مصرف دارونما به همراه گلی‌بن‌کلامید نشان داد.

دوز توصیه‌شده‌ی مصرف آلوئه ورا

دوز توصیه‌شده‌ی آلوئه ورا بر اساس تحقیقات و منابع منتشر شده در زیر آمده است. میزان آلوئه ورای موجود در محصولات را قبل از مصرف بخوانید. اگر با مصرف آلوئه ورا عوارض جانبی مشاهده کردید با پزشک‌تان مشورت کنید.

برای درمان یبوست، مقدار ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم در روز مناسب است.
برای بهبود زخم‌ها، پسوریازیس و عفونت‌های پوستی کرم عصاره‌ی آلوئه ورا ۰/۵درصد را ۳ مرتبه در روز مصرف کنید.
برای پژک دندان و بیماری‌های لثه به مدت ۲۴ هفته از نخ دندان حاوی آلوئه ورا استفاده کنید.
برای کلسترول بالا، روزی دو عدد کپسول ۳۰۰ میلی‌گرم آلوئه ورا را به مدت ۲ ماه مصرف کنید.
برای درمان التهابات روده‌ای روزی ۱۰۰ میلی‌گرم آلوئه ورا را به مدت ۴ هفته مصرف کنید.
برای درمان سوختگی‌های پوستی ژل ۹۷/۵درصد آلوئه ورا را روی محل موردنظر بمالید و تا زمان بهبود سوختگی، این کار را ادامه دهید.

عوارض جانبی و تداخل دارویی

شیره‌‌ی آلوئه ورا نباید به مقدار زیاد مصرف شود، زیرا ممکن است عوارض جانبی مانند درد معده یا گرفتگی عضلات را به دنبال داشته باشد. مصرف بیش از اندازه و طولانی مدت شیره‌ی آلوئه ورا می‌تواند باعث بروز اسهال، مشکلات کلیوی، وجود خون در ادرار، کاهش پتاسیم، ضعف عضلانی، کاهش وزن و مشکلات قلبی شود.

اگر باردار هستید یا نوزادتان را شیر می‌دهید، از مصرف ژل یا شیره‌ی آلوئه ورا اجتناب کنید، زیرا گزارش‌هایی مبنی بر سقط جنین و نقص‌های مادرزادی نوزاد در اثر مصرف آلوئه ورا وجود دارند. ممکن است کودکان زیر ۱۲ سال با مصرف آلوئه ورا دچار درد شکم، گرفتگی عضلات و اسهال شوند؛ بنابراین مصرف آلوئه ورا برای آنها توصیه نمی‌شود.

بر اساس تحقیقات مصرف آلوئه ورا در بیماران دیابتی قند خون را کاهش می‌دهد؛ بنابراین اگر مبتلا به دیابت هستید، در صورت مصرف خوراکی آلوئه ورا، به دقت قند خون‌تان را کنترل کنید.
اگر بیماری‌های روده از قبیل کرون، کولیت زخمی یا گرفتگی و انسداد روده دارید، از مصرف شیره‌ی آلوئه ورا اجتناب کنید، زیرا شیره‌ی آلوه ورا می‌تواند باعث تحریک روده شود.
در صورتی که بواسیر دارید، از مصرف شیره‌ی آلوئه ورا خودداری کنید، زیرا می‌تواند شرایط را بدتر کند.
مصرف مقادیر بالای شیره‌ی آلوئه ورا می‌تواند باعث اختلالات کلیه و مشکلات جدی دیگری شود؛ بنابراین اگر مشکلات کلیوی دارید، از مصرف شیره‌ی آلوئه ورا خودداری کنید.
آلوئه ورا با تأثیر بر قند خون می‌تواند قبل و بعد از عمل جراحی، در روند کنترل قند خون دخالت کند؛ بنابراین از دو هفته قبل از عمل جراحی مصرف آلوئه ورا را متوقف کنید.
اگر از دیگوکسین (از داروهای مؤثر در درمان نارسایی قلبی) استفاده می‌کنید، از مصرف شیره‌ی آلوئه ورا خودداری کنید. آلوئه ورا خاصیت ضدیبوست داشته و باعث کاهش پتاسیم خون می‌شود. کاهش پتاسیم خون می‌تواند عوارض جانبی دیگوکسین را تشدید کند.
اگر از داروهای زیر استفاده می‌کنید، پیش از مصرف آلوئه ورا با پزشک‌تان مشورت کنید:

داروهای دیابت؛
سووفلوران؛
داروهای ملین؛
وارفارین یا کمادین؛
داروهای مدر.

یبوست و تمام ترفندهای رفع آن – الودکتر – شهرخبر

معجون هایی برای درمان یبوست – الودکتر – شهرخبر

فواید دارویی گیاه آلوئه ورا – الودکتر – شهرخبر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ