وزن نوزاد چهار ماهه چقدر باید باشد؟

bagheri.mry
وزن نوزاد یکی از معیارهای مناسب برای سنجش میزان رشد او است. با استفاده از فرمول ها و نمودارهای رشد می توان متوجه شد که آیا نوزادمان به طور طبیعی رشد می کند و از سلامتی کامل برخوردار است یا نه. در ادامه مطلب، وزن میانگین نوزاد 4 ماهه سالم آورده شده است.

نوزاد در زمان تولد وزنی حدود 3.4 کیلوگرم است اما وزن نوزاد در هنگام تولد می تواند 2.5 تا 4 کیلوگرم باشد. هم چنین عموما نوزادهای پسر وزن بیشتری نسبت به نوزادهای دختر دارند. اگر زایمان دوم و بعد آن را تجربه می کنید، وزن نوزاد اندکی بیش از فرزند اولتان خواهد بود.

نوزاد پس از به دنیا آمدن، ابتدا مقداری از وزن خود را از دست می دهد و بعد از مدتی، مجددا شروع به افزایش وزن می کند و در روزهای هفتم تا دهم تولدش، مجددا به وزن هنگام تولد خود می رسد.

رشد نوزاد در ابتدای تولدش، سریع است و در هفته اول، روزانه 30 گرم وزن اضافه می کند. سپس در طی 5 ماه اول، به طور متوسط روزانه 20 گرم افزایش وزن دارد.

وزن نوزاد در 4 ماهگی

نوزاد در انتهای 4 ماهگی، حدودا به دو برابر وزن زمان تولدش می رسد. وزن نوزاد چهار ماهه دو برابر وزن نوزاد در هنگام تولد خواهد بود. یکی از فرمول هایی که می تواند رشد کودک را بسنجد، سنجش وزن کودک است که در ادامه آمده است:

وزن به کیلوگرم در 3 تا 12 ماهگی = (سن به ماه + 9 ) / 2

یعنی اگر نوزادی در انتهای 4 ماهگی، وزنی در حدود 6.5 کیلوگرم داشته باشد، کاملا بر نمودار متوسط رشد منطبق است. البته اگر وزن نوزاد 4 ماهه شما، کمتر یا بیش تر از این مقدار است، هول برتان ندارد! جدول زیر، متوسط وزن نوزادان در 4 ماهگی است و مقدار کمینه و بیشینه مقادیر آن را نیز مشخص کرده است؛


جدول وزن نوزادان در 4 ماهگی (برحسب کیلوگرم)

دختر پسر
حداکثر حد متوسط حداقل حداکثر حد متوسط حداقل
8 6 4./50 8/400 6/450 4/500

 

نمودارهای رشد نوزاد و کودک

معمولا کودکانی که در ابتدای تولد یکباره به خوبی وزن می گیرند، در ماه‌ های بعدی سرعت رشد وزن در آنها کاهش می یابد. از آنجا هم که والدین در ماه اول شاهد وزن گیری سریع شیرخوارشان بوده اند، انتظار دارند در ماه های دیگر هم کودک به همین منوال وزن اضافه کند که این انتظار درست نیست.

نمودارهای رشد این امکان را به شما می دهند که رشد فرزند خود را ثبت کنید و آن را با محدوده رشد طبیعی مربوط به سن او مقایسه کنید. آهنگ رشد تا حدی از عوامل موروثی و تا حدی از وضعیت پزشکی کودک تاثیر می پذیرد. اگر هر یک از اندازه گیری ها در مورد فرزند شما در خارج از محدوده طبیعی قرار گرفت یا منحنی رشد غیر عادی بود به پزشک مراجعه کنید.

در نمودارهای رشد، به اندازه گیری قد، وزن و اندازه دور سر نوزاد توجه شده است.

برای اندازه گیری محیط سر، یک متر کاغذی یا پلاستیکی را به دور سر کودک در بزرگ ترین قسمت آن بپیچید. متر را از اواسط پیشانی و نیز برآمدگی پشت سر او بگذارید تا حداکثر محیط سر به دست آید.

برای اندازه گیری قد کودک از او بخواهید با پای برهنه کنار دیوار یا در بایستد، یک کتاب را در حالی که عطف آن روی دیوار قرار دارد مماس با سر فرزندتان نگه دارید و با مداد محل تلاقی قسمت تحتانی کتاب با دیوار را علامت بزنید. فاصله کف اتاق تا علامت را با یک متر فلزی با دقت اندازه بگیرید. اگر فرزندتان هنوز نمی تواند به تنهایی کنار دیوار بایستد و یا نوزاد است، می توانید او را روی زمین بخوابانید و با متر پارچه ای اندازه پاشنه تا سر او را اندازه بگیرید. دقت کنید پا و بدن نوزادتان صاف و کشیده باشد.

نحوه استفاده از نمودارهای رشد

برای استفاده از نمودارهای رشد ابتدا سن کودک خود را در پایین نمودار پیدا کنید و یک خط فرضی عمودی رسم کنید، محیط سر، قد یا وزن را نیز در سمت چپ نمودار پیدا کنید و یک خط افقی رسم کنید. در محل تقاطع دو خط عمودی و افقی مذکور نقطه ای رسم کنید. اندازه گیری را در فواصل منظم انجام دهید و خطی رسم کنید، نقطه های رسم شده را به هم وصل کنید. این خط همان منحنی رشد فرزند شما است. این نمودارها به شما نشان خواهد داد که رشد کودک شما در مقایسه با میانگین همه کودکان سن او چگونه است. میانگین مذکور همان خط صدک پنجاهم است. صدک به این معنا است که مثلا اگر پسر سه ماهه شما در صدک چهلم برای وزن قرار دارد، 40 درصد پسران سه ماهه همان وزن یا کمتر از فرزند شما را دارند و 60 درصد وزن بیشتری دارند.

اگر منحنی رشد کودک را به طور مرتب بررسی می کنید در صورت تغییر ناگهانی در صدک بهتر است به پزشک مراجعه نمایید، مثلا اگر فرزندتان همواره در صدک چهلم قرار داشت ولی به صدک 15 کاهش یافت پزشک به دنبال علت این تغییر خواهد گشت. تا جایی که هم قد و هم وزن به صورت متناسب با هم رشد کنند و افزایش وزن فقط اندکی کمتر از حد مورد انتظار باشد لازم نیست نگران شوید. کودکی که مادر یا پدرش کوتاه تر از حد میانگین است ممکن است به کندی رشد کند و کوچک تر از همسالانش باشد.

این مطالب را نیز بخوانید:

وزن نوزاد در سه ماهگی

همه چیز درباره وزن نوزاد طبیعی

 کدام کودکان کمبود وزن دارند و چه باید بخورند؟

 وزن طبیعی نوزاد در صورت تغذیه کافی

 15نکته‌ عجیب که درباره نوزادان نمی‌دانستید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
امیررضا

امیررضا

1399-11-08 - 10:01 پاسخ

پسره من الان سه ماهو ۱۵ روزشه ۶ کیلو هس ایا نرماله