نشانه ها و علل دیسک کمر

faateme1366
کمرتان درد می کند و نمی دانید دلیل این درد چیست؟ نگران هستید که آیا مبتلا به دیسک کمر شده اید؟ می خواهید بدانید دلایل دیسک کمر چیست؟ می خواهید نشانه های دیسک کمر را بشناسید؟ این مطلب را بخوانید.

 ستون فقرات را بشناسید

به گزارش سایت الودکتر، ستون فقرات انسان از مهره‌هایی که روی یکدیگر انباشته‌ شده‌اند، تشکیل شده است. این مهره‌ها از بالا به پایین، شامل ۷ استخوان گردنی، ۱۲ مهره‌ی ستون پشت، ۵ مهره در قسمت کمر و به دنبال آن استخوان خاجی و استخوان دنبالچه به‌عنوان مهره‌ی پایه هستند که همه‌ی این مهره‌ها توسط یک دیسک محافظت می‌شوند. دیسک، این مهره‌ها را در برابر شوک‌های ناشی از فعالیت‌های روزانه مانند راه رفتن، بلند‌کردن اجسام سنگین و چرخش‌های ناگهانی بدن، محافظت می‌کند. این دیسک محافظ، شامل دو بخش است: یک بخش نرم و ژلاتینی داخلی و یک حلقه‌ی خارجی سخت. انواع آسیب‌ها یا ضعف ستون فقرات می‌تواند باعث بیرون‌زدگی مایع داخلی از حلقه‌ی خارجی آن شده و فرد را دچار مشکل کند. این عارضه معمولا موجب ضعف عملکرد دیسک و فتق دیسک بین مهره‌ای شده که در اصطلاح عامیانه به‌عنوان دیسک کمر شناخته می‌شود اما در واقع بیرون‌زدگی دیسک کمر یا ضعیف شدن آن است که ستون فقرات را دچار مشکل می‌کند و معمولا دردناک و ناراحت‌کننده خواهد بود. در صورتی‌که دیسک آن‌چنان ضعیف شود که به اعصاب نخاعی فشار وارد کند، فرد ممکن است، بی‌حسی یا درد را در امتداد عصب مبتلا، تجربه کند. در این مواقع در بسیاری از موارد فرد بیمار ناچار است برای برداشتن قسمتی از دیسک یا ترمیم آن، تن به جراحی دهد.

 

دیسک کمر یعنی چه؟

دیسک کمر یک بالشتک های لاستیکی بین استخوان های مهره بوده که دور نخاع می پیچند. هر دیسک یک کپسول صاف و گرد است که حدود ۱ اینچ قطر و یک چهارم اینچ ضخامت دارد. دیسک ها بشکلی محکم بین ستون فقرات قرار گرفته و توسط رباط های متصل کننده استخوان های نخاع به هم پیوسته می شوند. بعضی اوقات از درد دیسک کمر به عنوان وسیله ای برای جذب فشار و شوک یاد می شود. با گذشت زمان و افزایش سن این دیسک ها ضعیف تر و آسیب پذیر تر می شوند.

 

علل ایجاد دیسک کمر

هنگامی‌ که حلقه‌ی بیرونی دیسک، ضعیف یا پاره می‌شود، این اجازه را به بخش درونی می‌دهد تا مایع آن خارج شود و در این حالت است که دچار دیسک کمر می‌شویم. این مشکل هم می‌تواند با بالاتر رفتن سن و هم در اثر انجام مداوم بعضی حرکات خاص رخ دهد. از آنجایی‌ که بلند کردن اجسام سنگین، فشار زیادی به ستون فقرات و کمر وارد می‌کند، اگر بدن شما طوری بچرخد که دیسک از محل خود خارج شود یا اجسام خیلی سنگین را از زمین بلند کنید ممکن است دچار دیسک کمر شوید. افرادی که کارهای سخت انجام می‌دهند یا شغلی دارند که با جا‌به‌جا کردن اجسام سنگین همراه است، معمولا بیشتر از سایرین به دیسک کمر مبتلا می‌شوند. خطر ابتلا به دیسک کمر در افراد سنگین وزن بسیار بیشتر است زیرا در این افراد، دیسک باید وزن اضافی بدن فرد را هم تحمل کند. عضلات ضعیف و سبک زندگی اشتباه و بی‌تحرک هم می‌تواند خطر ابتلا به دیسک کمر را افزایش دهد. از طرفی هم‌چنان که سن فرد بالا می‌رود احتمال ابتلا به دیسک کمر افزایش می‌یابد چون با بالا رفتن سن، دیسک مایع محافظ خود را از دست می‌دهد و دچار مشکل خواهد شد و می‌تواند به‌راحتی جا‌به‌جا شده و از محل خود خارج شود. این مورد در مردان شایع‌تر از زنان است.

 

نشانه های دیسک کمر

امکان ابتلا به درد دیسک کمر بدون اطلاع از آن و ظاهر شدن هر علامتی وجود دارد.اما گاهی اوقات درد دیسک کمر با علامت همراه بوده و علامت آنها درد می باشد. بیشتر دیسک های فتقی در پایین کمر خود را نشان می دهند، هرچند که امکان فتق دیسک های گردن هم وجود دارد. شایع ترین علائم فتق دیسک ها شامل:

دردهایی که باید حواستان باشد

اگر فتق دیسک شما در پایین کمر باشد، عموما شدیدترین میزان درد در باسن، ران و ماهیچه ساق پا خود را نشان می دهد. همچنین این درد ممکن است بخش هایی از پارا نیز شامل شود. اگر دیسک شما در ناحیه گردن دچار فتق شده باشد، عموما در در ناحیه شانه و دست شدیدتر می باشد. این درد عموما هنگام عطسه، سرفه و یا تکان دادن ستون فقرات بیشتر می شود.

 

بی حسی و یا سوزن سوزن شدن

افراد مبتلا به درد فتق دیسک کمر عموما احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن در بخشی از بدن که تحت تاثیر فتق می باشد، دارند.

 

ضعفدر ماهیچه ها

ماهیچه هایی که در رابطه با دیسک هستند، ممکن است ضعیف شوند. این ضعف ماهیچه ها می تواند باعث عدم تعادل و تلوتلو خوردن شود.

 

درد شدید

درد دیسک کمر عموما کم کم شروع شده و در حین نشستن و بلند شدن، در شب ها، هنگام سرفه، عطسه و یا خندیدن و یا خم شدن و یا راه رفتن بیش از حد درد شدیدتر می شود.

علل نگران کننده و مهم کمردرد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ