نکات بسیار مهم که قبل از ایمپلنت باید بدانید!

faateme1366
اینروزها اگر دندان خود را از دست بدهید لازم نیست چندان نگران باشید چراکه به آسانی می توانید از ایمپلنت استفاده کنید. اما اینکه سن مناسب برای ایمپلنت چه سنی است؟ و اینکه چه کسانی نباید ایمپلنت کنند؟ بسیار مهم است. حتی دانستن مزایای ایمپلنت هم بسیار مهم است. پس بهتر است قبل از تصمیم برای ایمپلنت کردن، این مطلب را بخوانید.

 

ایمپلنت کردن یعنی چه؟

به گزارش سایت الودکتر، ایمپلنت به پیچ ساخته شده از جنس تیتانیوم گفته می شود که در استخوان فک کاشته شده و جایگزین دندان از دست رفته می شود. ایمپلنت های دندانی میتوانند یک پارچه و یا دو تکه باشند و توسط پیچ اتصال قسمت تاج و ریشه به هم وصل شوند . سیستم های مختلف ایمپلنت دندان در حال حاضر وجود دارد که هر یک مزایای خاص خود را دارد. درمان ایمپلنت دندان وابستگی به سطح آموزش کلینیکی و تجربه دارد. ایمپلنت دچار پوسیدگی نمی شود. ایمپلنت هیچ گونه حرکتی ندارد. پر کردن فضای بین دندانی با ایمپلنت تاثیر بسزایی بر زیبایی دندان دارد. ایمپلنت همانند دندان طبیعی تا زمانی که از آن مراقبت شود برای بیمار کارایی دارد.

 

چه زمانی باید ایمپلنت کنید؟

باید تا سن 18 سالگی صبر کرد تا اسکلت صورت شکل کامل خود را پیدا کند  در غیر این صورت ممکن است در آینده به خاطر رشد فک و صورت ایمپلنت دندانی کوتاه تر به نظر برسد. در بعضی موارد مثلا اگر چند ایمپلنت دندانی در یک ناحیه کاشته شده باشد و پروتزی به شکل بریج روی ایمپلنت ها نصب شده باشد مقاومت بریج مانع از رشد اسکلتال در آن ناحیه میشود و بنابر این بیمار دچار دفرمتی صورت میشود ولی پس از سن 18 سالگی هیچ محدودیتی  وجود ندارد و تا هر سنی  میتوان ایمپلنت دندانی انجام داد.در سنین پایین تر برای تک دندان میشود ایمپلنت دندانی انجام داد ولی باید پروتز ایمپلنت دندانی بعد از 18 سالگی تعویض شود تا اندازه آن با دندان های مجاور تناسب داشته باشد. در صورتی که ایمپلنتها با طرحها و قطرها و زوایای مختلف از هم کاشته شوند ، بهتر است که با روکش آنی به یکدیگر متصل شوند و به صورت گروهی روکش شوند تا اینکه تک تک و به طور مجزا روکش شوند به این دلیل که میتوانند در تحمل فشارهای جویدن به کمک هم بیایند.

 

مزایای ایمپلنت

حفظ استخوان فک ( عدم درمان دندان از دست رفته باعث تحلیل لثه شده که سبب تخریب دندانهای مجاور می شود)

حفظ زیبایی صورت با ایجاد ردیف مرتب دندانها

عدم نیاز تراش دادن ارتفاع صورت

ثابت نگه داشتن ارتفاع صورت

افزایش توانایی جویدن و تغذیه بهتر

افزایش اعتماد به نفس اجتماعی

بهبود تکلم در نتیجه عدم تحلیل استخوان فک

در درمان ایمپلنت مانند دیگر درمانها نیاز تراشیدن دندانهای مجاور نیست.

کاهش اندازه پروتز دندان

ثبات کردن پروتز متحرک نهایتا نتیجه بهبود تکلم و جویدن غذا

ایمپلنت فشار اضافی به لثه نمی آورد.

بهبود سلامت روانی بیمار

 

چه کسانی نباید ایمپلنت کنند؟

افراد بسیار جوانی که فک آنها به حد کافی رشد نکرده است.

بانوانی که باردار هستند

افراد سیگاری (کشیدن سیگار باترمیم طبیعی بافت های بدن تداخل می کند و احتمال موفق بودن ایمپلنت دندان را کاهش میدهد )

افرادی که الکلی یا معتاد هستند.

افرادی که پرتو درمانی در ناحیه سر و گردن داشته اند.

افرادی که بیماری های مزمن مثل فشار خون بالا، دیابت ، هموفیلی و بیماری های بافت همبند داشته اند.

افرادی که داروهای خاصی مثل استروئید و کورتن استفاده می کنند.

افرادی که دندان قروچه دارند، می باشند که احتمال شکست ایمپلنت دندان در این افراد زیاد است.

 

ایمپلنت همیشه موفق است؟

در صد موفقیت ایمپلنت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد که در بیماران مختلف متفاوت است. حتی این مسئله در مورد ایمپلنت فک بالا و پایین نیز تفاوت دارد. به طور متوسط میزان موفقیت ایمپلنت دندان ۹۵% گزارش شده است. بهترین حالت قرار دادن ایمپلنت قرار دادن ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان است. در صورتی که دندان از دست رفته، عفونی نباشد و مقدار زیادی استخوان در اثر عفونت از دست نرفته باشد، شانس زیادی برای برای جایگزینی همزمان ایمپلنت دندان وجود دارد. در مورد دندان هایی خلفی که معمولاً چند ریشه هستند و مخصوصاً اولین دندانهای خلفی بزرگ که دو یا سه ریشه است، جایگزین همزمان دندان کشیده و ایمپلنت معمولاً مقدور نیست و بهتر است حدود ۶ هفته صبر کرد. معمولاً پس از کشیدن دندان، مقداری تحلیل استخوان اتفاق می افتد، دندانپزشک تا حد امکان سعی می کند بلافاصله پس از کشیدن دندان اگر شرایط فراهم باشد، ایمپلنت را در حفره ی دندان کشیده شده جایگزین کند.

بهترین سن ایمپلنت دندانی / چه کسانی ایمپلنت نکنند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ