با اینکارها پوستتان را به مرگ تدریجی دچار می کنید!

sahar.d
گاهی برای داشتن پوست زیبا و سالم به مراقبت بیش از اندازه از آن می پردازیم و برعکس سبب آسیب رساندن به پوست می شویم. در این مطلب قصد داریم شما را با اشتباهاتی که سبب مرگ تدریجی پوست می شود آشنا کنیم.

پوست یکی از تاثیر گذارترین فاکتورها بر زیبایی افراد است و به همین دلیل افراد راه های متفاوتی را برای داشتن پوست زیبا، شفاف و لطیف امتحان می کنند. بسیاری از ما در مسیر تقویت و زیبا سازی پوست، ناخواسته سبب ایجاد آسیب های جدی و گاهی جبران ناپذیر به پوستمان می شویم. پس بهتر است سعی کنیم پوستمان را بهتر بشناسیم و با کارهایی که سبب آسیب به پوست می شوند بیشتر آشنا شویم. در این مطلب شما را با کارهایی که که سبب مرگ تدریجی پوستتان می شود آشنا می کنیم.

یک اشتباه رایج: مراقبت بیش از حد از پوست

به گفته متخصصان پوست و مو، ۵۰ درصد از مراجعه‌کنندگان به کلینیک‌ها، به دلیل استفاده بیش از حد از مواد مراقبتی پوستی، pH اسیدی پوست‌شان را نامتعادل کرده‌اند. امروزه، تبلیغات در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی به قدری افزایش یافته است که همه برای خودشان متخصص پوست شده‌اند به ویژه با وجود صفحه‌های اجتماعی که برای کسب درآمد و تبلیغات توصیه‌های مراقبتی پوست و مو می‌کنند.

متأسفانه برخی از مراجعه‌کنندگان در سنین ۲۰ یا ۳۰ سالگی هستند که به دلیل تغییر دائم مواد مراقبتی پوستی، پوستشان خراب شده است. متخصصان توصیه می‌کنند یک روش درمانی یا مراقبتی از پوس‌تتان پیدا کنید و همان را ادامه بدهید به علاوه ‌زیاده‌روی نکنید. هر محصولی حداقل ۶ هفته به زمان احتیاج دارد تا اثر بگذارد.

استفاده از محصولات متعدد در مدت کوتاه

وقتی محصولی پیدا می‌کنید که به خوبی بر پوست شما جواب می‌دهد، باید به آن بچسبید و گول تبلیغات محصولات دیگر که ادعاهای بیشتری دارند را نخورید. اگر محصولی که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید خوب نیست، قبل از اینکه محصول جدیدی را امتحان کنید، باید کمی به پوستتان استراحت بدهید. هیچ چیز مانند استفاده از محصولات متعدد در مدت کوتاه به پوست شما صدمه نمی‌زند.

مراقبت‌های پوستی نامناسب با سن

شکی نیست که با بالا رفتن سن، پوست تغییر می‌کند. محصولات مراقبت از پوست در سن ۴۰ سالگی هرگز برای افراد ۲۰ ساله توصیه نمی‌شود. چندین سال است که انتظار افراد از زیبایی پوست به بالاترین حد خود رسیده است و به ویژه زنان، هرکاری انجام می‌دهند تا پوستی سالم و زیبا داشته باشند. اما باید این را درنظر گرفت که شما هرچقدر هم که در سن ۲۰ سالگی مراقب پوست‌تان باشید، باز هم به دلیل سن‌تان ممکن است جوش بزنید. بنابراین نیاز به این همه استفاده از محصولات و داروهای ضدجوش نیست. در ۳۰ سالگی کم‌کم متوجه افزایش سن پوست می‌شویم و در ۴۰ سالگی با چروک‌ها و لکه‌های بیشتری روبه‌رو می‌شویم. این دوران زمان استفاده از کرم‌های لیفتینگ و ضدچروک خواهد بود نه سن ۲۰ سالگی.

قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید

گرچه پرتوهای طلایی خورشید فواید بسیاری دارند اما حضور طولانی مدت در معرض آن به خصوص در طول تابستان به هیچ وجه توصیه نمی شود. دریافت زیاد اشعه های فرابنفش باعثایجاد لک، چین و چروک و دیگر نازیبایی های پوستی می گردد که در سنین بالا رایج هستند. همچنین این مسئله یکی از مهم ترین علل ابتلا به سرطان پوست نیز محسوب می شود.

همیشه در هنگام بیرون رفتن از منزل و قرار گرفتن در معرض نور خوشید از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده نمایید.

خوابیدن با آرایش

حتی اگر شب بسیار خسته هستید باز هم چند دقیقه ای را قبل از خواب برای پاک کردن کامل مواد آرایشی از روی صورت زمان بگذارید. پوست در طول شب بالاترین توانایی جذب را دارد و اگر به خوبی تمیز نشده باشد ممکن است مملو از باکتری ها، گرد و خاک و مواد شیمیایی شود که این عوامل بروز نازیبایی ها و چین و چروک های پوستی را تسریع می کند.

به خاطر داشته باشید علاوه بر پاک کننده آرایش باید صورت را با کمی آب ولرم و صابون خنثی نیز بشویید.

فشار دادن جوش های آکنه

بسیاری از ما با دیدن هر جوش یا دانه سیاه روی صورت فورا آن را خارج می کنیم اما غافل از اینکه این عادت بسیار اشتباهی است. در واقع، فشار دادن باعثعفونی و عمیق تر شدن حفره های پوست می گردد و به علاوه جای زخم نیز ایجاد می شود.

به جای این کار بهتر است از درمان های طبیعی برای درمان آکنه کمک گرفت.

عدم مصرف کافی آب

آب علاوه بر اینکه نقش اساسی در بسیاری از عملکردهای بدن دارد برای حفظ رطوبت کافی بدن نیز ضروری است. در واقع، نوشیدن آب و استفاده از کرم مرطوب کننده برای تامین رطوبت پوست لازم خواهد بود.

برای حفظ شادابی پوست توصیه می شود مصرف آب را ۶ تا ۸ لیوان در روز افزایش دهید. همچنین می توانید از انواع آبمیوه ها و دمنوش های گیاهی نیز استفاده کنید.

سبک زندگی اشتباه

فقط متوسل شدن به مراقبت‌های پوستی نمی‌تواند جبران سبک زندگی اشتباه را بکند. اگر می‌خواهید از سن ۲۰ سالگی مراقب پوست‌تان باشید، سبک زندگی‌تان را اصلاح کنید. ۴ فاکتور اساسی در سبک زندگی که به پوست آسیب می‌رسانند عبارت‌اند از: قرار گرفتن در معرض اشعه  UV، سیگار کشیدن، زندگی در شهرهای آلوده و استرس مزمن. این فاکتورها اگر با خواب ناکافی و تغذیه نامناسب نیز همراه شوند، شاید نتوان دیگر اثرات آن را جبران کرد.

خواب نامطلوب

عدم خواب کافی و مطلوب در طول شب تاثیرات سوئی بر سلامت جسم و روح دارد. این عوارض خیلی زود روی پوست دیده می شود زیرا تیرگی پوست و بروز کبودی، چین و چروک های زود هنگام و ورم اطراف چشم ها را به همراه دارد.

حتما کارهای خود را طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید به راحتی ۷ تا ۸ ساعت در طول شب بخوابید.

کاهش و افزایش مداوم وزن

کاهش وزن زیاد می‌تواند باعث افتادگی پوست و بوجود آمدن علائم چین و چروک شود. اگر پس از کاهش وزن دوباره چاق شوید، پوستتان دوباره کشیده می‌شود و باعث می‌شود به بافت پوستتان آسیب بیشتری وارد شود. حتی در برخی موارد، پوست قابلیت ارتجاعی خودش را از دست می‌دهد و باعث می‌شود خیلی بیشتر از سنی که دارید بنظر برسید!

بسیار خب، حالا که با این عادات نامناسب آشنا شدید، وقتش رسیده که دیگر آنها را تکرار نکنید تا به مرور زمان به پوستی زیبا و درخشان دست پیدا کنید. آیا شما هم عادات دیگری را می‌شناسید که به پوست لطمه می‌زند؟‌ آنها را با ما در میان بگذارید.

الو دکتر ، لوازم آرایش، به جز آسیب های پوستی با ما چه می کنند؟

الو دکتر ، ترکاندن جوش ها به پوست آسیب می رساند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ