تاثیر قدرت تنقلات شیرین بر مغز

mousavi
وقتی به خوراکی هایی مانند شکر و سایر تنقلات شیرین فکر می کنید، چیزی در مغز آنطور که باید، عمل نمی کند. این سیستم در مغز ما قرار است مصرف غذا را تنظیم کند و از بدتر شدن عملکرد بدنی جلوگیری کند. سوال این است: چرا این اتفاق می افتد؟

اگر تا کنون تلاش کرده اید مصرف شیرینی جات خود را کاهش دهید، ممکن است متوجه شوید که چقدر این کار دشوار است. در برخی موارد ممکن است کاملا غیرممکن به نظر برسد. هیچکس نمی تواند خود بازداری شناختی و قدرت اراده را بر روی یک محرک بیوشیمیایی که هر دقیقه از هر روز سال ادامه دارد، اعمال کند. مشخص است که وقتی به خوراکی هایی مانند شکر و سایر تنقلات شیرین فکر می کنید، چیزی در مغز آنطور که باید، عمل نمی کند. این سیستم در مغز ما قرار است مصرف غذا را تنظیم کند و از بدتر شدن عملکرد بدنی جلوگیری کند. سوال این است: چرا این اتفاق می افتد؟

تحریک بیش از حد مراکز پاداش مغز موجب اعتیاد می شود!

قند به طور منحصر به فردی، در درجه اول به دلیل محتوای بالای فروکتوز آن چاق کننده است. راه های مختلفی وجود دارند که قند باعث می شود که ما پرخوری کنیم و دچار اضافه وزن شویم که در مقالات آینده همه این موارد را پوشش خواهیم داد. اکنون قصد داریم در مورد یکی از این مکانیسم ها صحبت کنیم، یعنی تاثیر قدرتمندی که قند بر مراکز پاداش مغز دارد.

هنگامی که ما خوراکی هایی را می خوریم که حاوی مقدار زیادی قند و شکر هستند، مقدار زیادی از دوپامین در ناحیه ای از مغز به نام هسته ی اکومبنس (Accumbens) آزاد می شود.

هنگامی که این خوراکی ها را به طور مکرر و در مقادیر زیاد می خوریم، گیرنده های دوپامین شروع به تنظیم برای کاهش می کنند. اکنون گیرنده های کمتری برای دوپامین وجود دارند. و بدین معناست که دفعه بعد که ما این خوراکی ها را می خوریم، کم اثر هستند. بنابراین دفعه بعد به منظور بدست آوردن همان سطح پاداش از مغز، خوراکی های شیرین بیشتری میخوریم.

شکر و سایر تنقلات شیرین، به علت تأثیر قدرتمندی که بر مراکز پاداش مغز دارند، عملکرد مشابه مواد مخدری که مورد سوء مصرف قرار میگیرند مانند کوکائین و نیکوتین دارند.

دقیقا همان مراکز مغز در این بازی نقش دارند. افرادی که گرایش خاصی به اعتیاد دارند، به این خوراکی ها معتاد می شوند و کنترل خود را در مصرف آنها از دست می دهند. اساسا این مسئله نشان میدهد چطور قند و سایر تنقلات شیرین مواد شیمیایی مغز را تحت کنترل در می آورند تا ما را وسوسه کنند که بیشتر و بیشتر بخوریم.

قند تاثیر قدرتمندی بر رفتار ما دارد.

برای برخی از افراد وقتی در برابر این نوع خوراکی ها قرار میگیرند، تغییرات تشریحی در مغز وجود خواهد داشت. در بسیاری از موارد، این مسئله می تواند به اعتیاد کامل منتهی شود.

منبع: راستینه

افزایش کارایی بدن با نوشیدن آب!

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ