نوشابه با بدن شما چه می کند؟

parya
نوشابه از جمله نوشیدنی های پرطرفدار در سرتاسر جهان است که با وجود توصیه برای ننوشیدن آن بازهم از نوشیدنی های پرفروش محسوب می شود.اما باید بدانید که نوشابه با بدن شما چه می کند؟

از گذشته تا به امروز توسط متخصصان مختلف توصیه می شود که نوشابه مصرف نکنید. با این حال این نوشیدنی بسیار محبوب است. لازم است توجه کنید که نوشابه به دلیل ترکیبی که دارد تمام اعضای بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد. شاید گفتن اینکه نوشابه باعث افزایش قند بدنتان می شود یک جمله کلیشه ای باشد و از شنیدن این جمله خسته شده باشید که نوشابه اثر بدی بر بدن دارد. ولی حتما این مقاله را بخوانید تا کامل متوجه شوید کهنوشابه با بدن شما چه می کند...

10 دقیقه بعد از خوردن کوکاکولا

درست ده دقیقه بعد از خوردن یک شیشه‌ی کوچک نوشابه ده قاشق چای‌خوری شکر وارد بدنتان می‌شود که معادل 100 درصد نیاز روزانه‌تان به قند است. تنها دلیلی که باعث می‌شود این میزان بالای قند حالتان را به هم نزند وجود اسید فسفریک است که طعم آن را قابل‌تحمل می‌کند.

20 دقیقه بعد از خوردن کوکاکولا

بیست دقیقه بعد میزان قند خون به طور آسیب‌رسانی بالا می‌رود و در پی آن میزان انسولین تولیدشده نیز بیشتر می‌شود. کبد هم دست به کار می‌شود و میزان زیاد قند را به چربی تبدیل می‌کند. در واقع بیست دقیقه بعد از خوردن نوشابه کبد بیچاره به سختی شروع به کار می‌کند.

چهل دقیقه بعد از خوردن کوکاکولا

چهل دقیقه بعد، کار جذب کافئین به پایان رسیده است، مردمک‌های چشمتان گشادتر شده، فشارخونتان بالا رفته و کبد، قند را به خون سرازیر می‌کند. گیرنده‌های آدنوزین (در مغز) مسدود می‌شوند و به این ترتیب جلوی خواب‌آلودگی گرفته می‌شود.

چهل و پنج دقیقه بعد از خوردن کوکاکولا

چهل و پنج دقیقه بعد، میزان دوپامین (هورمون لذت) را افزایش می‌دهد. به همین دلیل حال خوبی به فرد دست می‌دهد.

نوشیدنی‌های کافئینه باعث بروز مشکلات عصبی، بی‌خوابی، فشارخون بالا، اختلال در ضربان قلب، افزایش کلسترول، تحلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن، برآمدگی و تورم در سینه‌ها، ناهنجاری‌های مادرزادی و غیره می‌شود
60 دقیقه بعد از خوردن کوکاکولا     
درست یک ساعت بعد، بدنتان با افت قند مواجه می‌شود. علاوه بر این اسید فسفریک به کلسیم، منیزیم و زینک موجود در دستگاه گوارش می‌چسبد. میزان بالای قند و شیرین‌کننده‌ها نیز به این مشکل دامن می‌زنند و باعث دفع بیشتر کلسیم از طریق ادرار می‌شوند.

70 تا 120 دقیقه بعد از خوردن کوکاکولا

تأثیر ادرارآوری جذب کافئین شروع می‌شود و در نتیجه نیاز به دست‌شویی رفتن بالا می‌رود. به این ترتیب هم کلسیم، منیزیم و زینک (موادی که برای استحکام استخوان‌ها و همچنین عملکرد ارگان‌های بدن لازم است) و همچنین سدیم و آب بدن دفع می‌شود. در این لحظات است که تندخو یا بی‌حس می‌شوید. همه آن میزان آبی که از طریق مصرف یک شیشه یا بطری نوشابه وارد بدن شده است دفع می‌شود. نگرانی از این وضعیت این است که به همراه آب دفع شده، عناصر مغذی باارزش که برای ساخت و استحکام استخوان‌ها، عصب‌ها و دندان‌ها لازم است دفع می‌شود. در نتیجه دست بدن خالی می‌شود چون عناصر لازم برای عملکرد نرمال ارگان‌هایش را از دست می‌دهد.

سه تا چهار ساعت بعد از خوردن کوکاکولا

سه تا چهار ساعت بعد، بدن بر حسب عادتی که کرده است دچار کمبود کافئین می‌شود و برای همین تشویق می‌شوید که دوباره به سراغ یک نوشابه‌ی دیگر بروید و این چرخه همچنان ادامه می‌یابد.

ترکیبات اصلی موجود در یک شیشه کوکاکولا

با خودتان رو راست باشید. همین امروز چقدر نوشابه خورده‌اید؟ فرزندانتان چطور؟ شرط می‌بندیم که می‌گویید حداقل یک لیوان! باید بدانید که در هر 24 ساعت حدود 350 میلیون لیتر کوکاکولا (البته فقط این مارک، کاری به انواع و اقسام دیگر نوشابه‌ها با مارک‌های مختلف نداریم) در سرتاسر جهان نوشیده می‌شود؛ یعنی چیزی معادل 128 میلیارد لیتر در سال؛ یعنی می‌خواهیم بگوییم شما تنها نیستید و بسیاری از مردم جهان عاشق این نوشیدنی «بدن ویران کن» هستند. مهم‌ترین چیزی که باید همیشه در خاطرتان باشد این است که با هر یک از این شیشه‌های قدیمی نوشابه که سر می‌کشید حدود 10 قاشق چای‌خوری شکر، 150 کالری، 30 تا 55 میلی‌گرم کافئین و همچنین رنگ های خوراکی‌ مصنوعی و سولفیت‌ها وارد بدنتان می‌شود. البته قصد داریم با جزئیات بیشتری در خصوص ترکیبات این نوشیدنی صحبت کنیم تا متوجه باشید چه نوشیدنی شیمیایی خطرساز خوشمزه‌ای در کامتان می‌ریزید. دعوت می‌کنیم تا گوشه چشمی به ترکیبات یک بطری کوچک نوشابه از هر مارکی بیندازید:

اسید فسفریک
اسید فسفریک محترم می‌تواند در توانایی بدن برای استفاده از کلسیم اختلال ایجاد کند، باعث بروز پوکی استخوان و نرمی دندان‌ها و استخوان‌ها شود. توجه داشته باشید اینکه نوشابه‌ها باعث بروز پوکی استخوان می‌شوند نه شوخی است و نه ایجاد دلهره در وجود، بلکه یک واقعیت تلخ است. اگر سلامت استخوان‌هایتان برایتان مهم است دور این نوشیدنی را خط قرمز بکشید.

قند
نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که قند باعث افزایش میزان انسولین بدن می‌شود که همین امر در نهایت به ابتلا به فشارخون بالا، کلسترول بالا، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، چاقی، پیری پیش از موعد و عوارض جانبی زیادی منجر می‌شود. اکثر این نوشابه‌ها 100 درصد نیاز روزانه‌ی ما به قند را تامین می‌کنند؛ یعنی با خوردن یک بطری کوچک نوشابه بدن شما دیگر نیازی به خوردن هیچ ماده‌ی قندی دیگری ندارد و هر میزان قند دیگری که وارد بدن شود به صورت چربی ذخیره می‌شود. فراموش نکنید که مصرف میزان زیادی مواد قندی در طولانی مدت به سلامتی‌تان آسیب‌های جدی خواهد زد.

بیست دقیقه بعد میزان قند خون به طور آسیب‌رسانی بالا می‌رود و در پی آن میزان انسولین تولیدشده نیز بیشتر می‌شود. کبد هم دست به کار می‌شود و میزان زیاد قند را به چربی تبدیل می‌کند

آسپارتام

آسپارتام یک ترکیب شیمیایی هست که در تهیه‌ی نوشابه‌های رژیمی، به عنوان شیرین‌کننده‌ی مصنوعی به جای قند استفاده می‌شود. باید بدانید که همین آسپارتام بیش از 90 مشکل و عارضه‌ی جانبی برای بدن به وجود می‌آورد مانند تومورهای مغزی، ناهنجاری‌های مادرزادی، دیابت، اختلالات احساسی و صرع.

کافئین
نوشیدنی‌های کافئینه باعث بروز مشکلات عصبی، بی‌خوابی، فشارخون بالا، اختلال در ضربان قلب، افزایش کلسترول، تحلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن، برآمدگی و تورم در سینه‌ها، ناهنجاری‌های مادرزادی و غیره می‌شود.

آب شیر

آب شیر می‌تواند حاوی برخی از ترکیبات شیمیایی مانند کلر، سرب، کادمیوم و دیگر آلاینده‌ها باشد. مشکل اینجاست که آب شیر یکی از ترکیبات نوشیدنی‌های گازدار است؛ یعنی همان ترکیبات شیمیایی در ترکیب نوشابه‌های محبوبتان نیز وجود دارد.

چرا باید نوشابه را ترک کنیم؟

 چرا نباید نوشابه بخوریم؟

 اگر نوشابه و دلستر زیاد مصرف می کنید، بخوانید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ